Förbjudna bokstavskombinationer på regskyltar

Startat av Niklas Bygdestam, 13 februari 2008, 12:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

jag tror det var de från linköping som har sina gamla skyltar som personliga som hade fått trubbel
frankrike ska man undvika det var ett par värmlänningar som blev slagna med battong och kastade i finkan för att det var ett konstigt streck på deras färdskrivarblad :(

Cero

Citat från: Nico skrivet 20 februari 2008, 10:31:17 AM

Det jag funderade mest på var annars att utländska polismyndigheter inte har åtkomst så att de kan se den riktiga registreringen som så att säga döljer sig under den personliga skylten. Möjligen att man kan lösa det genom att bara ha med sig sina vanliga skyltar.

När de personliga skyltarna introducerades bestämdes att den bil som försågs med skyltarna också ska ha ett märke på någon ruta där det "ordinarie" registreringsnumret framgår. Gäller inte detta längre?

Nico


Citat från: michael k skrivet 20 februari 2008, 10:40:20 AM
jag tror det var de från linköping som har sina gamla skyltar som personliga som hade fått trubbel
frankrike ska man undvika det var ett par värmlänningar som blev slagna med battong och kastade i finkan för att det var ett konstigt streck på deras färdskrivarblad :(

Tja, får man på läppen av polisen (i Frankrike, Sverige, Japan eller var det nu är) så har man normalt sett gjort något själv för att polisen ska tillgripa våld. Jag förutsätter här helt krasst att värmlänningarna alltså gjort sig skyldiga till bra mycket mer än att enbart ha haft 'konstiga streck' på diagrambladen.


Citat från: Cero skrivet 20 februari 2008, 10:43:17 AM
När de personliga skyltarna introducerades bestämdes att den bil som försågs med skyltarna också ska ha ett märke på någon ruta där det "ordinarie" registreringsnumret framgår. Gäller inte detta längre?

Har faktiskt ingen aning. Det var en tysk gränspolis som i Puttgarden påpekade detta för ett par år sedan och då nämndes i alla fall inget om ordinarie reg.nr på rutorna. Däremot har man ju beroende på försäkringskrav kunnat blästra in sitt reg.nr i bilens sidorutor. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Nico skrivet 20 februari 2008, 10:31:17 AM
Tja, skälen är nog många för de som vill åka till Frankrike eller annorstädes. Känner man att man tycker det är trevligare på hemmaplan så går väl det också bra.

Det jag funderade mest på var annars att utländska polismyndigheter inte har åtkomst så att de kan se den riktiga registreringen som så att säga döljer sig under den personliga skylten. Möjligen att man kan lösa det genom att bara ha med sig sina vanliga skyltar. Å andra sidan så är det ju en del 'vitsiga' personer som väljer något som kan vara nog så harmlöst på hemmaplan, men som just riskerar att väcka anstöt (t.ex. då det på andra språk kanske uppfattas som olika könsord eller svordomar) på vissa håll utomlands.


Kombinationen FAG t.ex. och då tänker jag inte på den tyska kullagertillverkaren..  ::)

/Bengt

Nico


Är ju en brittisk-amerikansk företeelse så den fungerar väl på svenska. I alla fall förekommer den i flera fall enligt bilregistret.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 februari 2008, 12:08:09 PM

Kombinationen FAG t.ex. och då tänker jag inte på den tyska kullagertillverkaren..  ::)

/Bengt

Citat från: Nico skrivet 20 februari 2008, 12:10:12 PM
Är ju en brittisk-amerikansk företeelse så den fungerar väl på svenska. I alla fall förekommer den i flera fall enligt bilregistret.


FAG finns. FAG 123 är en Audi A4 Avant 2.0 TDI från 2007 enligt bilregistret
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

PTM

Citat från: Cero skrivet 20 februari 2008, 10:43:17 AM
När de personliga skyltarna introducerades bestämdes att den bil som försågs med skyltarna också ska ha ett märke på någon ruta där det "ordinarie" registreringsnumret framgår. Gäller inte detta längre?
Stämmer bra det.
Märket är cirkus lika stort som "skatteuggla" och genomskinligt.
Där står reg-numret och det skall fästas på en ruta.

Ersa

Citat från: PTM skrivet 20 februari 2008, 21:04:26 PM
Stämmer bra det.
Märket är cirkus lika stort som "skatteuggla" och genomskinligt.
Där står reg-numret och det skall fästas på en ruta.

Vägverket informerar:
http://www.vv.se/templates/page3____2905.aspx

JB

Citat från: Nico skrivet 20 februari 2008, 12:10:12 PM
Är ju en brittisk-amerikansk företeelse så den fungerar väl på svenska. I alla fall förekommer den i flera fall enligt bilregistret.

Kan vara värt att notera att fag betyder helt olika saker på amerikansk respektive brittisk engelska.

/Jonas

Nico


Citat från: JB skrivet 23 februari 2008, 14:30:51 PM
Kan vara värt att notera att fag betyder helt olika saker på amerikansk respektive brittisk engelska.

Tja, så insatt är jag inte direkt i det hela men även här får man nog kanske även anta att det skett viss förskjutning över tid. De gånger jag har hört britter (samt även t.ex. nya zeeländare och australiensare) använda uttrycket så har det ändå ofta varit synonymt med den amerikanska betydelsen och kan väl ses lite som en utvecklad s.k. amerikanism. Å andra sidan så har jag oftast träffat på dessa britter m.fl. utanför UK och de kanske inte är helt representativa för klyket på vare sig de brittiska öarna eller den f.d. koloni som de kommer ifrån.

Sen är det väl även, om man nu spekulerar lite fritt, att många uttryck (beroende på influenser från tv, bio och video) även i den '51:a delstaten' har lånat mer och mer från USA även om t.ex. vissa begrepp sedan som sagt kanske haft andra betydelser i botten. Att 'fag' kan ha betydelsen 'cigarett', och även står som en förkortning för 'fagott' som då i sin tur väl kan vara bl.a. en maträtt eller någon form av hopbuntade kvistar/grenar/strån, är väl kanske uttryck som i så fall mera förekommer hos något äldre britter?

Som reg. bokstäver på en svensk reg.skylt så torde det dock vara relativt oväsentligt.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: JB skrivet 23 februari 2008, 14:30:51 PM
Kan vara värt att notera att fag betyder helt olika saker på amerikansk respektive brittisk engelska.

"Cigarett" i hemlandet, samt "fjolla" i kolonierna?
Ordet fjolla i hemlandet hette iaf förr bl.a. "fairy".

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 09:05:16 AM
"Cigarett" i hemlandet, samt "fjolla" i kolonierna?
Ordet fjolla i hemlandet hette iaf förr bl.a. "fairy".


Ja, "fjolla", "fikus" eller vad man nu vill kalla det..
Den tyska kullagertillverkaren "F.A.G Kugelfischer"  http://www.fag.de/content.fag.de/de/index.jsp  lär på många ställen få sin firmaskylt nedskruvad av "fans"..  8)  :o

/B

Ersa

Hittills har jag inte sett en skylt med bokstäverna KDF på en äldre VW Bubbla, men jag väntar tålmodigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraft_durch_Freude
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Typ_1

Fredde

Mötte en Audi Q7 idag. Den hade just "Q7" som reg.nummer....

Vadå varumärke ::)


Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 12:10:11 PM
Det finns ett antal förbjudna bokstavskombinationer på svenska regskyltar. Nu menar jag alltså de vanliga regskyltarna och inte de personliga man kan ha
Ett klassiskt exempel som inte finns är KUK, men det finns andra som inte heller är tillåtna.



Förvisso inte svensk, men man kan ju hoppas att liraren som äger den här bilen inte har några planer på en Sverigeresa med just den bilen  :D
/J