Huvudmeny

Gamla motell

Startat av Autotransit, 02 oktober 2009, 20:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Gyllene rasten finns det ett ställe som heter utanför Ljungby. Jag minns att vi stannade där när vi var små och skulle till Kolmården och Astrid Lindgrens värld, och vi tjatade om att få åka dit igen sedan vi stannat där när vi var på väg till Jönköping året innan.
Det var nog den stora trädgården med bäckar och vattenhjul som lockade. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 oktober 2009, 22:26:43 PM
Gyllene rasten finns det ett ställe som heter utanför Ljungby. Jag minns att vi stannade där när vi var små och skulle till Kolmården och Astrid Lindgrens värld, och vi tjatade om att få åka dit igen sedan vi stannat där när vi var på väg till Jönköping året innan.
Det var nog den stora trädgården med bäckar och vattenhjul som lockade. :)

Jo Gyllene rasten känner jag ju igen. Det har jag ju sett ett otal gånger när jag kört på E4 söderut. Fast jag hade glömt namnet och inte kom att tänka på det på en gång :)

Men kan det verkligen finnas något samband då med alla som heter eller hette "Gyllene"? Kan Gyllene uttern ha inspiretat till namngivningen på andra?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Viiby Krog hette väl Gyllene Bägaren förut?`

/Stellan

Uffe D

Citat från: Autotransit skrivet 05 oktober 2009, 22:42:26 PM
Viiby Krog hette väl Gyllene Bägaren förut?`

/Stellan

Precis, numera har chaufförshumorn döpt stället till "Lysande kuken", beroende på deras lysande "påle" som skylten sitter på. :D

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 05 oktober 2009, 21:58:56 PM
Ett fantastiskt kort :)
Kan det ha varit någon kedja, eller var den en slump att flera motell hette något som började med "Gyllene"? Gillar bilarna på bilden också, speciellt drickabilen...min favorit ;)

Men visst saknar man de små och personliga motellen, alla kände alla och skam vet om inte maten vart bättre också :D

/Stellan

"Gyllene Bägaren" sedemera Vi(ii)by Krog en bit öster om Hallsberg längs med E3
8)

/B

Mats Karlsson

Citat från: Autotransit skrivet 02 oktober 2009, 23:03:30 PM
På tal om Nalles, så såg man alltid "gubben själv" på nätterna där under -70 talet. En otroligt go och trevlig människa, som man skulle aldrig kunna trott att det vart ägaren själv man pratade med. Gamla Björkäng och gamla Håby är ett par ställen till man saknar...visst var det bättre förr? ;)

/Stellan

Jo, han drev sitt motell i 40 år från 1961-2001. Idag är han drygt 90 år. Jag träffade honom på en bussresa till Norge i somras. Om någon undrar varför motellet hette Nalles, så är svaret att ägaren hette Björn i efternamn! Från 2001 låg "Nalles" öde fram till 2005 då nya ägare skakade liv i anläggningen, men nu har den stängts igen. Underlaget var för dåligt. Synd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 oktober 2009, 22:37:50 PM
Jo Gyllene rasten känner jag ju igen. Det har jag ju sett ett otal gånger när jag kört på E4 söderut. Fast jag hade glömt namnet och inte kom att tänka på det på en gång :)

Men kan det verkligen finnas något samband då med alla som heter eller hette "Gyllene"? Kan Gyllene uttern ha inspiretat till namngivningen på andra?

Ja, det är i viss mån sant att Gyllene i Gyllene Uttern har inspirerat till de andra namnen. Men Gyllene är också ett gammalt epitet i restuarangnamn, t ex Gyllene Tuppen.
Namnet Gyllene Uttern kommer för övrigt inte från två personer utan en enda, nämligen Rolf Gyllensvaan som tidigare hette Rolf von Otter. När han blev ägare til Västanå ingick det nämligen i statuterna att han skulle byta namn till Gyllensvaan "oavsett vilket efternamn han hade tidigare". Gyllene Uttern fick alltså sitt namn av hans båda efternamn. Efter Rolf Gyllensvaan tog hans son, som också hette Rolf von Otter, över verksamheten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

#22
Kan inspirationen kommit från Gyldene Freden,tro?.

Niklas Bygdestam

Citat från: Drängen skrivet 06 oktober 2009, 09:24:05 AM
Kan inspirationen kommit från Gydene Freden,tro?.

Låter troligt. Gyllene freden är så gammal så den fanns under Bellmans tid. Borde vara en av de äldsta kvarvarande restauranger

Gyllene uttern borde väl vara Sveriges äldsta kvarvarande vägkrog? Eftersom de både har ett vackert läge men samtidigt också ligger vid motorvägen borde de ha ett förträffligt läge så någon stängning lär väl aldrig vara aktuell tack och lov :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2009, 13:15:31 PM
Gyllene uttern borde väl vara Sveriges äldsta kvarvarande vägkrog? Eftersom de både har ett vackert läge men samtidigt också ligger vid motorvägen borde de ha ett förträffligt läge så någon stängning lär väl aldrig vara aktuell tack och lov :D

Ja, även om inte Gyllene Uttern är så gammalt som det ser ut så är det Sveriges äldsta motorhotell. Vägkrog kanske är lite tvetydigt för även de gamla gästgiverierna anlades ju vid vägarna till förmån för den tidens resenärer, även om de använde häst. Men Gyllene Uttern är det första som byggdes direkt med tanke på bilismen. Det byggdes 1931-1939 och allt är nybyggt även om det fanns en gammal ruin på området. Unikt är att de delar som ser äldst ut är de yngsta.
Gyllene Uttern var ett vanligt söndagsmål vid de bilutflykter vi gjorde på 1950-talet med farfar vid ratten. Det var lagom långt för en dagsetapp från Borås och eftersom farfar aldrig körde fortare än 60 km/tim på asfaltväg och 50 km/tim på grusväg så tog det nästan hela dagen. Nu var det inte så att vi fick gå in där och äta söndagsmiddag. Nä, det var alldeles för dyrt. Utan det blev att äta egen medförd matsäck på rastplatsen intill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Listerbo

När lade motellet vid E22:an i Linderöd ned sin verksamhet?

BMJ

Motell Göta älv, mellan Älvängen och Alvhem andas verkligen svunna tider. Ungarna tycker det är kul att åka förbi, då de ser flygplanet som sitter på en stolpe strax söder om motellet. Jag har hört att det ska vara ett gammalt Sovjetiskt plan från WWII, men mina flygplanskunskaper är för dåliga för att kunna bekräfta detta.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 06 oktober 2009, 20:57:31 PM
Motell Göta älv, mellan Älvängen och Alvhem andas verkligen svunna tider. Ungarna tycker det är kul att åka förbi, då de ser flygplanet som sitter på en stolpe strax söder om motellet. Jag har hört att det ska vara ett gammalt Sovjetiskt plan från WWII, men mina flygplanskunskaper är för dåliga för att kunna bekräfta detta.


Ahh.. Med namnet i "slingrig" neon-skrift! vid den stora gamla RIKSVÄGEN.. Ja, jag och flera med mig säger fortfarande bara "förtifemman" om det som numera skall kallas för E45.  En av få svenska vägar som finns med i en låttext av Peter Lemarc.. Lite granna av Sveriges "Route 66"  genom sin längd och sträckning.

Nere vid Gullbergs Strandgata inte långt från Renovas kontor sitter det fortfarande hänvisningsskyltar med 45 i vit text mot blå bakgrund.. ;))

/B

mandahl

Citat från: Listerbo skrivet 06 oktober 2009, 20:15:47 PM
När lade motellet vid E22:an i Linderöd ned sin verksamhet?

Bra fråga, men har inget svar, även fast jag bor i Hörby. Är också nyfiken :) Har alltid hört att motellet i Linderöd var Sveriges första motell, alltså övernattningsställe anpassat för motortrafikens behov.

Var där förövrigt för inte allt för många år sedan och käkade när det åter var matställe under en period. Det har ju varit allt från ingenting till loppis i det huset efter att motellet lades ner.

Staffan Sävenfjord

Citat från: mandahl skrivet 07 oktober 2009, 08:24:35 AM
Bra fråga, men har inget svar, även fast jag bor i Hörby. Är också nyfiken :) Har alltid hört att motellet i Linderöd var Sveriges första motell, alltså övernattningsställe anpassat för motortrafikens behov.


Sveriges första riktiga motell är Fleninge motell, även det i Skåne. I varje fall om man skall tro tidningen Riksettan och dagens ägare till motellet. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)