Huvudmeny

Gatukorsning

Startat av Mr G, 01 augusti 2008, 09:53:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Trafiken i Beijing kan milt sagt sägas vara något annorlunda än i Stockholm och andra svenska städer med för den delen. Det här är en relativt centralt belägen gatukorsning, och trafikströmmarna är gigantiska jämfört med motsvarande svenska.

Södergående finns 7 + 3 (på bron) filer. Norrgående vid samma punkt 4+3. Sammanlagt alltså 17 filer i nord-sydlig riktning.

Västergående 7 filer (en trådbuss ses väntande där på grönt ljus) och östergående 4, dvs sammanlagt 11 filer i väst-östlig riktning.

Dessutom cykelbanor motsvarande 2 bilfiler åt varje håll. Räknas cykelbanorna in hamnar vi på 21 resp 15 filer som korsar varandra just här. Sen finns det också två spår för tunnelbanan under gatan i nord-sydlig förbindelse.

吉先生

Björn Forslund

..och detta är väl bara en försmak av vad som komma skall, när alla kineser köper bil!

JB

Noterar även den klara luften...

Mr G



Tro det eller ej, men ibland kan himlen bli blå.
吉先生

Björn Forslund

Det är nog de kinesiska cyklisterna som filtrerat den avgasbemängda luften genom sina lungor under morronrusningen. ;)

David M


I Asien är byggandet av "flyovers" högsta mode inom trafikplaneringen. Bodde i närheten av en sådan korsning när jag var i Bangkok för ett par månader sedan. Viadukten var något över halvkilometern men med endast en fil i varje riktning och trafikljus i varje ände när man kom ned på jorden blev det lika snabbt bilköer som om de hade valt att köra på marken. Även om det kan vara en ganska bra idé i många fall så är anslutningarna så dåligt planerade att idén att lösa upp trafikstockningarna ändå misslyckas. Här är en indisk artikel om ett planerat flyoverbygge i Dehli: http://img124.imageshack.us/img124/9697/hindustantimesepaperartzk1.jpg


Stefan Lindberg

Jo men visst stoppar det växthuseffekten om vi i Sverige slutar åka bil när en miljard Kineser
beslutar sig för att skaffa bil (oljan lär väl inte heller ta slut fortare)  ???

IngemarJ

Hej Stefan!

Där berör du en av de allra känsligaste detaljerna i historien om miljöförstöringen: Vi i den första och andra världen har nu i tvåhundra år ungefär gjort allt vad vi kan för att förgifta jorden och nu när tredje världen börjar komma upp i vår standard har vi i industrivärlden tagit på oss rätten att förmena dem rätten att köra bilar nu när de har råd att skaffa dem. (Jag vet att vi måste begränsa bilåkandet, det är inte det jag är ute efter utan vårt mässande nu igen över de hittills sämre lottade.)

Hälsar

Ingemar

Mikael Lövgren

Vi i sverige släpper ut mindre koldioxid om året än vad ökningen är per månad i Kina.... något att tänka på.....
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

IngemarJ

Citat från: Cityliner skrivet 03 augusti 2008, 21:41:20 PM
Vi i sverige släpper ut mindre koldioxid om året än vad ökningen är per månad i Kina.... något att tänka på.....

Hej min vän!

Dessvärre får vi inte sätta oss ner i Sverige och se oss nöjda omkring även om vi är så mycket bättre, varje inbesparad koldioxidenhet är ett bidrag till en bättre världsmiljö.

Hälsar

Ingemar

Ingwar Åfeldt

Citat från: IngemarJ skrivet 01 augusti 2008, 21:53:01 PM
Hej Stefan!

Där berör du en av de allra känsligaste detaljerna i historien om miljöförstöringen: Vi i den första och andra världen har nu i tvåhundra år ungefär gjort allt vad vi kan för att förgifta jorden och nu när tredje världen börjar komma upp i vår standard har vi i industrivärlden tagit på oss rätten att förmena dem rätten att köra bilar nu när de har råd att skaffa dem. (Jag vet att vi måste begränsa bilåkandet, det är inte det jag är ute efter utan vårt mässande nu igen över de hittills sämre lottade.)

Hälsar

Ingemar

Jag tycker nog inte din historieskrivning är riktigt korrekt när du säger att vi i första och andra världen "i tvåhundra år ungefär gjort allt vad vi kan för att förgifta jorden". Man måste i rimlighetens namn ändå ta hänsyn till att kunnandet och vetskapen om konsekvenserna inte har funnits i några tvåhundra år. Faktum är att det fortfarande finns vetenskapsmän som inte tror på att den globala uppvärmningen orsakats av vad mänskligheten släppt ut på olika sätt. Personligen är jag övertygad om att uppvärmningen orsakas av ifrågavarande utsläpp men, som sagt, kunnandet har inte funnits i några tvåhundra år. 

Jag har vid ett antal tillfällen sett bilder och video från bl a Kina där man knappt har kunnat se tvärs över gatan p g a att luften har varit så förorenad, så det måste ju rimligen ligga även i tredje världens eget intresse att begränsa utsläppen.

M v h
Ingwar

IngemarJ

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 augusti 2008, 22:39:39 PM
Jag har vid ett antal tillfällen sett bilder och video från bl a Kina där man knappt har kunnat se tvärs över gatan p g a att luften har varit så förorenad, så det måste ju rimligen ligga även i tredje världens eget intresse att begränsa utsläppen.

M v h
Ingwar

Självklart ligger det även i den tredje världens intresse att begränsa utsläppen, något annat tror jag inte jag sade heller. Dock är det väl i rimlighetens namn så att det är vi i första och andra världen som har forskningsresurserna som måste berätta för alla andra vad vi kommit fram till. I det läget kan det ju uppfattas av tredje världens länder som inte har råd med nyare teknik som orättvist att vi vill få dem att låta bli att använda den föråldrade teknik vi faktiskt exporterar till dem när vi själva byter ut den för att just införa modernare och renare. Vi säljer med ena handen på dem teknik och med den andra säger vi till dem att sluta använda den.
Jag har ännu aldrig varit med om att vi som bistånd skickat iväg supermodern miljövänlig teknik till tredje världen.

Hälsar

Ingemar

henrik_l

Känns inte som jag vill göra körprov för CE i den miljön som på bilden ;D

Simon Bertilsson

Citat från: Cityliner skrivet 03 augusti 2008, 21:41:20 PM
Vi i sverige släpper ut mindre koldioxid om året än vad ökningen är per månad i Kina.... något att tänka på.....

Det är bara det, att alla tänker som så att "det lilla jag gör spelar ingen roll". Framför allt de kineserna som nu skaffar bil.

Mr G

Hur vet du vad de tänker?

吉先生