Gamla mackar på Södermalm?

Startat av Johan Eriksson, 08 april 2008, 03:22:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Eriksson

Svag som man är för gamla mackar och för gamla Södermalm i Sthlm har jag lokaliserat var, och vilket bolag, det fanns mackar men jag tror det fanns fler än de jag lyckats fråga mig fram till info om och nu undrar jag om någon av er vet:

-Låg det inte en mack längst österut på Högbergsgatan korsningen Nytorgsgatan och på den östra sidan av den sistnämnda där det idag är ett dagis/lekis?

-Vilket bolag hade en mack längst nere på Rutger Fuschgatan korsningen Bohusgatan, i kanten av Skanstullsbron?

-Vilket bolag hade en mack under "Södergatan" vid Medborgarplatsen fast i nivå med gamla Södra stations godsstation?
Tror att denna mack bytt ägare under 60-talet?

-Var det IC eller Shell, eller både och fast under olika tidsperioder, som hade en mack nära den sistnämnda utanför "Hotell Göteborg" på Bangårdsgatan?

-Fanns det någon mack längs Katarina bangata, förutom den Esso som låg vid Götgatan, nånstans på vägen ner till Norra Hammarbyhamnen och/eller i H-hamnen?

-Fanns det någon mack vid Danvikstullsinfarten i trakterna Tegelviksgatan/"Londonviadukten" och isaf vilket bolag?
---
Tidsperioden jag undrar över är fr o m sent 50-tal t o m 70-tal eller när de försvann, kanske någon minns?  ::)

Pete


Under Södergatan, i alla fall efter ev. ägarbyte, så var det en OK-mack, ända tills Söderledstunneln byggdes. Också vid hotell Göteborg fanns en OK-mack åtminstone tills slutet av 70-talet, men undrar om det inte fanns en Shell också?

/Pete

Johan Eriksson

Tack för det Pete!
Ja det är lite krångligt med den där vid hotell Göteborg därför att den hunnit byta bolag 2 eller 3 gånger och är osäker på när, för att öka på förvirringen tror jag det var IC innan Shell och sen OK.......?

Letandet fortsätter!

MrKOFF

Hej!

Det var både OK och Shell brevid varandra sen låg ju den andra OKmacken inte så långt därifrån.

Sen fanns det en BPmack på Magnus Ladulåsgatan brevid Alexandra hotell.
ESSOmacken på Katarina Bangata Götgatan hängde med ett bra tag vart Statoil på slutet.

/K