Kommande avtal stadstrafik Lund

Startat av Walter, 04 januari 2023, 14:52:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Skånetrafiken släppte idag ett pressmeddelande kring framtidens stadstrafik i Lund när Keolis tar över i augusti 23.

Avtal till 2035
45 st 12m och 12st 18m elbussar. De sista ska bara rulla på linje 3
Nytt linjenät med ändringar för L2,3,4 och 6.

Märke och modell på bussarna agnes dock inte men jag har hört förr att det var aktuellt med Volvo.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Buss_Lund

De blir spännande faktiskt inom nya avtalet som keolis ska tar över Lund stadsbusstrafiken från vybuss de blir 20 augusti har jag läst på keolis hemsida. Så intressant att åka ledbussar på linje 3/4.

Är det klart att Avtal ska håller sig till 2035 december och var inte de överklagat igen till kammarrätten som jag har hört ?

Gano

Udda att enbart linje 3 sägs få ledbussar. Såvitt jag vet är 4:an den absolut mest högbelastade linjen.

Gano


Buss_Lund

Ja precis Lund stadsbusstrafiken Linjen 3 och 4 är ganska högbelastning varje turerna dessa linjer är ganska populära i Lund. Men känns lite konstigt att dom nämnde bara linje 3 ska få ledbussar fast jag har hört även linje få ska ha ledbussar men vi får se i augusti hur det ser ut.

Bernt Talbrant

Det verkar ju som om insättandet av ledbuss på linje 3 gör att man istället kan köra färre avgångar enligt länkad artikel. På linje 4 kanske turtätheten behålls (eller ökas).