Nytt till Nyköping - igen!?

Startat av Jimpan, 16 september 2022, 12:49:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimpan

Enligt Bussmagasinet från 15/9 så ska Nobina köpa in 15st nya elbussar av fabrikat Mercedes till Nyköpings stadstrafik.
Sedan augusti 2019 så rullar 19 elbussar av fabrikat BYD (3963-3981) som var nya då, och på grund av förtätad trafik så fick man in två till (3785 & 3786) av 2018 års modell från Norrtälje för någon månad sedan.
Någon som har koll på hur man tänker här, har inte elbussar längre livslängd än 3-4 år?
Eller finns det någon annan orsak? För att skeppa runt fordon som kanske måste målas om o.s.v. kan ju inte vara ekonomiskt fördelaktigt när det handlar om så pass många?

Och 15 nya in innebär ju att man troligen behåller ett gäng av de gamla då det idag behövs (minst) 21, blir spännande se om någon har koll på anledningen till denna rockaden!

https://www.bussmagasinet.se/2022/09/nya-elbussar-till-nykoping/
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

Lars-Håkan_E


Bussmicke

Om man nu inte skickar befintliga bussar i Nyköping till Skövde för jag Läste någonstans att Västtrafik skulle elektrifiera stadstrafiken  i Skövde och de kanske räcker där?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Samuel KVR

#3
Är inte bara dessa Mercedes eCitaro en utökning av stadstrafiken i Nyköping med 15 st bussar extra för det kan inte vara så att dom ska flyttas?
En annan fråga är det ett nytt avtal på g till Skövde att stadstrafiken ska elektrifieras?

Fifty

Nytt avtal i Skövde i juni 2024 med elekrifierad stadstrafik, men denna upphandling är inte avslutad ännu. Man har precis börjat bygga nya depån. Med andra ord inget som Nobina kan planera för än.

Närmare i tid ligger Trollhättan/Vänersborg där Nobina fick förnyat förtroende, även här blir det elbussar. Upphandlingen har varit överklagad och vill minnas starten är framskjuten till sommaren/hösten 2023.

Bussmicke

Det där med Skövde var bara något jag antog kunde vara något.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jimpan

Ja kanske så är räckviddsbekymmer orsaken även om det låter lite konstigt då Nyköping inte är så stort och de tre stadslinjerna inte rullar mer än ca 10, 14 resp. 16 km per timma och vagn i lågtrafik.
Har dock för dålig kunskap om detta men borde man inte ha kunnat räkna ut detta innan köpen av BYD, eller är det så snabbt avtagande av batterikapacitet efter några år som ställer till det? Eller glädjesiffror från leverantören?  ;D

En utökning med 15 fordon är knappast troligt då någon större ändring av linjenätet knappast blir aktuellt innan nya resecentrum står klar om 4-5 år.
Dagens 21 vagnar räcker till de 3 stadslinjerna plus några service-linjer som rullar mitt på dagen, så några BYD lär väl bli kvar då och användas för inhopp under högtrafiktimmarna morgon och kväll.

Fortsättning följer.
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

Lars-Håkan_E

Ett vanligt förekommande problem på andra håll har varit/är att tillverkarnas uppgivna drifttider möjligen kan uppnås vid  +10C och varmare.
Har man bussar som enbart rullar i peaktid Fm/Em och kan laddas däremellan så uppstår sällan problem, tänker man sig att bussarna ska vara ute 04:30-22:30 utan laddning så funkar det inte oavsett hur korta linjerna är.

Sundås

Om jag får spekulera: det står ju i artikeln att det är första gången de väljer eCitaro och det verkar ju lite vara för att testa en för dem ny modell men i lite "lagom" stor omfattning. Det känns inte helt ologiskt att placera dem i Nyköping då här finns mycket Setra i övrigt som ju också kommer från Daimler. Det finns säkerligen andra platser att placera ut nuvarande BYD på.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Anledningen är precis som Evobus säger (och som jag nämnde tidigare) att dessa Citaro har betydligt bättre batterikapacitet och därigenom möjlighet att klara en hel dag utan stödladdning något som inte är fallet med dagens fordon.

Tanum97

Citat från: Fifty skrivet 17 september 2022, 13:56:21 PM
Närmare i tid ligger Trollhättan/Vänersborg där Nobina fick förnyat förtroende, även här blir det elbussar. Upphandlingen har varit överklagad och vill minnas starten är framskjuten till sommaren/hösten 2023.

Det stämmer, 15 st. BYD ska till Vänersborg. I Trollhättan blir det MAN.