Ringlinjer i SL-land

Startat av Nico, 27 juni 2019, 11:29:42 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Sputnik

I kategorin föreslagna kommande ringlinjer så kan man nämna L583 som föreslås bli ringlinje med betydligt genare sträckning än idag. L579 föreslås då ta över L583s sträckning genom bl.a. cargo-området.

Mvh
/Sputnik

Lars_L

Citat från: Sputnik skrivet 28 juni 2019, 22:19:17 PM
I kategorin föreslagna kommande ringlinjer så kan man nämna L583 som föreslås bli ringlinje med betydligt genare sträckning än idag. L579 föreslås då ta över L583s sträckning genom bl.a. cargo-området.

Mvh
/Sputnik

Och det är ju ett mycket märkligt förslag. Just för att man då inte kan ha passning med pendeltågen i båda riktningarna. I Märsta är det ju mycket större del av trafikdygnet 30-minuterstrafik på pendeln. Att man då sparar fem minuter i restid är ju ingen vinst om man får vänta närmare en halvtimme på pendeltåget. Till Arlanda finns ju inte heller en lika tydlig rusningsriktning som i annan kollektivtrafik.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

B10M

Citat från: Lars_L skrivet 28 juni 2019, 22:56:06 PM
Och det är ju ett mycket märkligt förslag. Just för att man då inte kan ha passning med pendeltågen i båda riktningarna. I Märsta är det ju mycket större del av trafikdygnet 30-minuterstrafik på pendeln. Att man då sparar fem minuter i restid är ju ingen vinst om man får vänta närmare en halvtimme på pendeltåget. Till Arlanda finns ju inte heller en lika tydlig rusningsriktning som i annan kollektivtrafik.
Men det blir billigare för Transdev om de sparar körtid och slipper ståtid vid Arlanda och de vill knappast konkurrera med sina egna flygbussar heller. Jag antar att förslaget kommer därifrån.

Lars_L

Citat från: B10M skrivet 29 juni 2019, 01:32:48 AM
Men det blir billigare för Transdev om de sparar körtid och slipper ståtid vid Arlanda och de vill knappast konkurrera med sina egna flygbussar heller. Jag antar att förslaget kommer därifrån.

Nu tycker jag förvisso Trafikförvaltningen är naiva som inte inser (eller tycker det gör något) att entreprenörernas vinstintresse inte alltid behöver sammanfalla med den bästa resenärslösningen  -  men jag tror inte heller att Transdevs flygbussar påverkar deras trafiklösningar för det upphandlade kollektivtrafiksområdet. I regel är det ju olika chefer som bestämmer över trafiken och vill att just sin verksamhet ska visa plusresultat. Oavsett är det nog snarare att köpa biljett till Arlanda med pendeln som lockar, än att åka flygbuss från stan, om nu resandet skulle överflyttas åt något håll. Det är ju också 50 % VBP i avtalet. Och det är ju VBP som är feltänkt från början (såvida det inte är en mindre andel som incitament). VBP får ju alltid konsekvensen att det ändå är bättre att dra ner på trafiken och få färre som reser än att utöka eftersom effekten på resandet är minde än skillnaden i produktionskostnad. Det är först i avtal med 30% VBP då det kan vara en lika god idé att utöka trafik som inte är dimensionerande, eftersom intäkterna per kilometer då kan täcka produktionskostnaderna.

Problemet är alltså att en effektivare trafik ger större vinst i sig än vad nedgången i resandtal ger i mindre intäkter på VBP.

Problemet med lösningen är ju just att det blir ringlinje och att passningar med pendeltåg aldrig fungerar i längden, även om det kan göra det när man planerar lösningen. Kanske kan man sträcka ut körtiden till 29 minuter för ett varv utan för lång hålltid vid Arlanda och då kommer det ju fungera rätt bra när det är kvarstrafik i T20. Men nu ville man ju komplettera med 579 som dessutom tar längre tid och den ska väl fortfarande kanske ha något slags passning vid Bålsta etc. I annat fall kan man ju förstås låta den ha passning under lågtrafiken - och kanske har man tänkt då att man inte behöver trafikera med 583 dessa tider. Men i sådana fall måste man ju mångdubbla turtätheten på 579 mellan Arlanda och Märsta under lågtrafikstid.

Grundproblemet med pendeltågstrafiken är ju att man valt att ha kvartstrafik, istället för 10-minuterstrafik som grund, för att man hade en orealistisk idé med snabbtågsupplägg. Detta gör ju att det är svårt att få till några bra effektiva lösningar för busstrafiken, om man samtidigt vill upprätthålla passningskraven. Men det blir ju också i princip nödvändigt att man gör om man som bäst har kvartstrafik.

Men även linjer som går mellan två pendeltågsstationer på samma gren får ju ofta detta problem med passningsmöjligheter.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Finns väl inga bussar som står och väntar på sena pendeltåg nuförtiden?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2019, 11:21:53 AM
Finns väl inga bussar som står och väntar på sena pendeltåg nuförtiden?

Nej, men de ska fortfarande enligt avtalen. I vissa fall ska till och med utföraren beställa fram en taxi. Fast det har nog aldrig hänt.

Med passning är avsåg jag väl här dock snarast att bussen ska komma in/ avgå i anslutning till pendeltåget och inte 25-minuter innan...

Passning i bemärkelsen att vänta in ett försenat tåg fungerar ju annars förstås bara i en riktning.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2019, 11:21:53 AM
Finns väl inga bussar som står och väntar på sena pendeltåg nuförtiden?
Ytterst individuellt...
Vissa kör (endast)enl tiderna på specen,men vissa tittar på förseningsangivelserna på skyltarna vid terminalerna och kan tänka lite själva 8)/Ulf

Nico

Enligt avtal (vilket även ska framgå av förarspecen och brukade stå i papperstidtabellerna) vill jag ha det till att sent tåg ska inväntas med fem minuter och i vissa ytterområden med tio minuter. Problemet är att kunskapen om detta blir mindre och mindre på flera håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olle

653 är också en slags ringlinje, med en avstickare t o r

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 29 juni 2019, 15:21:58 PM
Enligt avtal (vilket även ska framgå av förarspecen och brukade stå i papperstidtabellerna) vill jag ha det till att sent tåg ska inväntas med fem minuter och i vissa ytterområden med tio minuter. Problemet är att kunskapen om detta blir mindre och mindre på flera håll.

Det är väl just 5-minuterspassningen som är lite mer luddigt formulerade i nyare avtal. Å andra sidan finns ju krav på att passningen ska fungera, samt då hårdare krav vid lägre turtäthet. En orsak till det förra är väl också att flertalet bolag lagt tidtabellerna så att bussen avgår först 7-8 minuter efter tågets ankomst. På det sättet klarar man ju i regel fem minuters försening, utan att behöva tänka på saken.

Men däremot är kraven vid gles trafik desto högre. Så här står det exempelvis i E27 (Södertälje/Nykvarn):
"För linjer som ska ha Passning måste anslutning till sista Avgång för dagen (oavsett anslutande trafikslag), samt vid tidpunkter där linjer har lägre Turtäthet än trettio (30) minuter, alltid upprätthållas. Trafikutövaren ska vid dessa tillfällen erbjuda resenärer som inte kommer i tid till den anslutande linjen annan resmöjlighet."

Tyvärr är det ju lite luddigt vad det här med annan resmöjlighet då innebär och inom vilken tidsram. Men det innebär egentligen att ifall det är timmestrafik och pendeln är försenad en kvart, så ska det finnas en anslutande buss - exempelvis flexvagn som möter upp, ifall den ordinarie vagnen då måste avgå innan för att hålla tidtabellen (det är ju ingen idé att bussen blir försenad så att resenärer istället missar tåget åt andra hållet - men i vilket fall ett bättre alternativ enligt tänkesättet ovan). Naturligtvis kan bolagen också boka in en taxi - men det gäller ju att kommunicera detta med resenärerna på ett lämpligt sätt bara...

Men här har ju Trafikförvaltningen tänkt A men inte B. Det vill säga man vill ställa ett förhållandevis starkt krav, men man har ingen plan för hur detta ska kommuniceras. Helt uppenbart kan dock inte resegarantin vara tillämplig här, då inte resenären ska tvingas lägga ut själv för resan.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Peter Rost

Citat från: Olle skrivet 30 juni 2019, 08:32:07 AM
653 är också en slags ringlinje, med en avstickare t o r

Och 654?

//Peter


Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 30 juni 2019, 13:12:43 PM
Och 654?

653 har nog den till ytan största "ringen" av alla ringlinjer i Roslagen, då den täcker upp inte bara hela Lohärad, utan även Länna socken. Kanske största ringen i hela länet? Därefter kommer 646 och 654.

david96


Ersa

Citat från: david96 skrivet 30 juni 2019, 14:45:13 PM
Vad är t o r för nåt?

Tur och retur. I detta fall menas en liten delsträcka där bussen går samma färdväg fram och tillbaka.

Ulf Berlin

Citat från: Lars_L skrivet 30 juni 2019, 08:34:51 AM
Det är väl just 5-minuterspassningen som är lite mer luddigt formulerade i nyare avtal. Å andra sidan finns ju krav på att passningen ska fungera, samt då hårdare krav vid lägre turtäthet. En orsak till det förra är väl också att flertalet bolag lagt tidtabellerna så att bussen avgår först 7-8 minuter efter tågets ankomst. På det sättet klarar man ju i regel fem minuters försening, utan att behöva tänka på saken.

Men däremot är kraven vid gles trafik desto högre. Så här står det exempelvis i E27 (Södertälje/Nykvarn):
"För linjer som ska ha Passning måste anslutning till sista Avgång för dagen (oavsett anslutande trafikslag), samt vid tidpunkter där linjer har lägre Turtäthet än trettio (30) minuter, alltid upprätthållas. Trafikutövaren ska vid dessa tillfällen erbjuda resenärer som inte kommer i tid till den anslutande linjen annan resmöjlighet."

Tyvärr är det ju lite luddigt vad det här med annan resmöjlighet då innebär och inom vilken tidsram. Men det innebär egentligen att ifall det är timmestrafik och pendeln är försenad en kvart, så ska det finnas en anslutande buss - exempelvis flexvagn som möter upp, ifall den ordinarie vagnen då måste avgå innan för att hålla tidtabellen (det är ju ingen idé att bussen blir försenad så att resenärer istället missar tåget åt andra hållet - men i vilket fall ett bättre alternativ enligt tänkesättet ovan). Naturligtvis kan bolagen också boka in en taxi - men det gäller ju att kommunicera detta med resenärerna på ett lämpligt sätt bara...

Men här har ju Trafikförvaltningen tänkt A men inte B. Det vill säga man vill ställa ett förhållandevis starkt krav, men man har ingen plan för hur detta ska kommuniceras. Helt uppenbart kan dock inte resegarantin vara tillämplig här, då inte resenären ska tvingas lägga ut själv för resan.


Hur förklara detta för strandade resenärer om busschauffören är ovan och Hastus har lagt en tomkörning som inte är i paritet med detta?
Har svårt att tro att en resegarantiansökan inte skulle bli beviljad i dessa fall oavsett.../Ulf