Taxi bil Saab 99 mm.

Startat av Stefan P, 10 februari 2017, 16:52:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har sett Volvo 145 som taxi, fanns Saab 99 som taxi bil?

Vilka är de mest förekommande bilmärken som Taxi i dag?

Under vilken period fanns Cheker den amrikanska bilen i Sverige?

Vilka udda bilar har funnits som Taxi bilar?

När försvann färg kravet om jag minns rätt det bara vara svarta bilar som Taxi?

mvh Stefan P

Christer K

I Örebro är det främst WW Passat eller andra typer av taxibilar som har gasmotor. Länstrafiken har i sin upphandling vissa krav som just bränsle,

SAAB 99 som taxi kommer jag inte ihåg, men det har varit, Peugot 404, 504, 604, Ford Tanus, Volvo 144 och 145, Volvo 244 och 245, Mercedes Limo och vanliga MB. Det var de flesta innan avregleringen av Taxi.

Efter avregleringen kom Volvo 744 och 745 och senare 855 fanns en i Örebro som körde med en Volvo 855 T-Gul som taxi, övriga bilar var Hyndai en större modell med V6 o automat sedan dock.

I Örebro fanns det en Checker som Taxi Göran hade importerat från landet i väster. Drog väldigt mycket bensin så den var bara häftig att åka med, men dålig ekonomi.

Nu finns det även bussar max 8 pax inom Taxi, främst WW men också Ford, en bil som också är framåt nu är WW Caddy långmodellen med plats för en rullstol.

När det gäller färg kravet så har Taxi Örebro vit grund med dekaler, Taxi Kurir har mörkblått övriga är så kallade fria åkare alla tänkbara färger ofta svart eller silver.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Saab 99 som taxi minns jag inte men däremot minns jag från 1980-talet en Saab 900 som körde för Taxi Stockholm. Föraren hade väldigt bråttom: han var uppe i 180 km/tim (enligt hastighetsmätaren) på Nynäsvägen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

I Stockholms-området fanns ett fåtal SAAB 99 som taxi.
De vanligaste vid den tiden var väl annars Volvo 144, Ford Taunus 17 m, Mercedes-Benz 190, Chrysler Valiant och Opel Rekord/Kapitän.
Ganska många gula Checker började också rulla då...
I slutet av 50- / början av 60-talet var annars Rambler (Hudson?) de häftigaste taxibilarna bland Volvo Suggor och stora jänkare...

/   M v h   Walle


Staffan Sävenfjord

En och annan röd Checker rullade också hos Taxi Stockholm. Och någon enstaka BMW.

Får också korrigera mitt tidigare inlägg. Det var en SAAB 9000 som jag åkte med och datum var 30 april 1990. Sedan dess åkte jag olika SAAB 9000 hos Taxi Stockholm eller Taxi Haninge en handfull gånger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Hur vanligt det var i verkligheten vet jag inte, men i serien Ratte från 1978-85 körde huvudkaraktären en Saab 99 som taxi i de första albumen, innan han bytte till en Saab 900. Andra taxibilar som dök upp i serien var huvudsakligen Volvo 244.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Ratte

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2017, 18:33:44 PM
En och annan röd Checker rullade också hos Taxi Stockholm. Och någon enstaka BMW.
Får också korrigera mitt tidigare inlägg. Det var en SAAB 9000 som jag åkte med och datum var 30 april 1990. Sedan dess åkte jag olika SAAB 9000 hos Taxi Stockholm eller Taxi Haninge en handfull gånger.

Ja, jag minns röda Checker-taxis. De hade väl också den svart-vitrutiga "checker-flag" dekoren längs sidorna...
Och jag glömde nämna den mjuka Opel Kapitän, "Raggar-kappan", som i stort antal rullade som taxi från 1960 och flera år framåt. Minns en bild från taxi-planen utanför Stockholms Central med nästan bara Opel Kapitän i dubbla rader...

/   M v h   Walle

Mikey

Min pappa körde under en mycket kort period extra med taxi i Stockholm på 80-talet. Då rattade han en Chevrolet Caprice kombi.

Vilka bilar som taxi kör idag varierar nog stort från plats till plats. På t.ex Arlanda flygplats där det är krav på miljöbilar består flottan främst av Volvo V70 gasbilar (V90 som gasbil börjar också dyka upp), Toyota Prius kombi, Mercedes e-klass biogas samt Tesla Model S (Förvånansvärt vanliga). Sedan finns det lite andra bilar i mindre mängder, såsom VW Passat och Caddy i gasversion, Mercedes V-klass och Hyundai ix35 vätgasbilar.

Taunusch

Taxibilarna i Eskilstuna domineras av ett drygt 30-tal Volvo V70 och ungefär lika många VW Golf.

Några lite mer ovanligare bilar är Audi A6, Citroën C4, Toyota Corolla, Volvo V60 och XC60 samt V90.

Harald Nordius

Citat från: Stefan P skrivet 10 februari 2017, 16:52:22 PM
Vilka udda bilar har funnits som Taxi bilar?

När försvann färg kravet om jag minns rätt det bara vara svarta bilar som Taxi?
I Stockholm fanns någon eller några Austin FX4 ("Londontaxi"). Eventuella färgkrav var lokala. I Stockholm skulle taxibilar vara svarta. Ett undantag har jag för mig fanns, en vinröd bil. Vet inte när kravet försvann.

WalleW

Citat från: Harald Nordius skrivet 11 februari 2017, 10:28:58 AM
I Stockholm fanns någon eller några Austin FX4 ("Londontaxi"). Eventuella färgkrav var lokala. I Stockholm skulle taxibilar vara svarta. Ett undantag har jag för mig fanns, en vinröd bil. Vet inte när kravet försvann.

Vid taxi-fiket Gula Stugan intill spårvägshallarna vid Sundbybergsgränsen kunde man i mitten av 50-talet ibland få se en vinröd Volvo Sugga, med vita däcksidor, handsökare i främre dörrstolpen och lång rundradio-antenn, bland de i övrigt svarta taxibilarna.
Den var väldigt elegant tyckte jag som grabb. Var den hörde hemma vet jag inte, men troligen inte i Solna eller Sumpan. Då hade jag sannolikt sett den oftare.
Taxitrafiken var väl rätt strikt reglerad på den tiden, man fick väl t e inte ta upp kunder i annan kommun än där bilen var registrerad ?

/   M v h   Walle

Clabbe

Förutom förbeställda, fick man ta upp kunder tillbaka till stationeringsorten, samt resor i dess förlängning.

Gunnar D

Under andra halvan av 50-talet hände det att jag stod och kollade vid "vår" taxistation i Aspudden där vi också tog taxi ifrån någon gång. Vanliga droskor var då Plymouth Plaza, Dodge Kingsway, Chevrolet Bel Air, MB 180, Opel Kapitän, Volvo "Sugga" m.fl. Minns särskilt Cheva Bel Air-57 med det vita fältet på bakskärmen, tyckte den var jättehäftig. Opel Kapitän var årsmodell 1953-58 och sedan fr.o.m. 1960 förstås, den häftiga -59:an undrar jag om den var godkänd som taxi.

När min mor och jag skulle ta taxi var det ofta bråttom och besvikelsen var stor om det då stod en "Sugga" först! Kändes ålderdomlig och hastighetsmätarens löjliga "Musse Pigg-siffror" störde väldigt mycket.

/Gunnar

WalleW

#13
Citat från: Clabbe skrivet 11 februari 2017, 13:23:30 PM
Förutom förbeställda, fick man ta upp kunder tillbaka till stationeringsorten, samt resor i dess förlängning.

Citat från: Gunnar D skrivet 11 februari 2017, 15:53:29 PM
Under andra halvan av 50-talet hände det att jag stod och kollade vid "vår" taxistation i Aspudden där vi också tog taxi ifrån någon gång. Vanliga droskor var då Plymouth Plaza, Dodge Kingsway, Chevrolet Bel Air, MB 180, Opel Kapitän, Volvo "Sugga" m.fl. Minns särskilt Cheva Bel Air-57 med det vita fältet på bakskärmen, tyckte den var jättehäftig. Opel Kapitän var årsmodell 1953-58 och sedan fr.o.m. 1960 förstås, den häftiga -59:an undrar jag om den var godkänd som taxi.

När min mor och jag skulle ta taxi var det ofta bråttom och besvikelsen var stor om det då stod en "Sugga" först! Kändes ålderdomlig och hastighetsmätarens löjliga "Musse Pigg-siffror" störde väldigt mycket.
/Gunnar

Tack, Clabbe, för påminnelsen om hur det var med återresa till stationerings-orten.

Ja, Gunnar, Cheva 57:orna var nästan vackra, till skillnad mot de vräkiga 58:orna...
Jag minns att jag har sett några bilder på Kapitän 59:an som taxi, ska kolla lite...
Håller med Dig fullt ut om känslan av besvikelse i det mesta  när man fick åka Volvo Sugga...  :(  Helst skulle det ju vara en "amerikanare" med automat-låda och med massor av krom i nosen...gärna med fenor baktill också... :D

Bilder Kapitän -59:or:  Nej, de bilder jag mindes var av modeller...

/   M v h   Walle

General Bussig

Hej!
När jag körde taxi extra i Uppsala 1975-79 så gick där en (1) SAAB 99 Sedan som taxi. Där gick också en Checker, som jag hade nöjet att köra något pass.
Checkern hade en rak 6:a, var 7-sitsig, och gick liksom långmercorna som"stor bil".