Dieselbilars utsläpp

Startat av Harald Nordius, 14 januari 2017, 10:13:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Jag hörde nyligen i dansk radio en politiker som påstod att dieseldrivna personbilar släpper ut 10 gånger så mycket NOx som en modern lastbil. Till att börja med kan man undra hur hon har jämfört. I miljöstandarderna anges personbilars utsläpp i g/km men lastbilars i g/kWh. Första frågan är då: Vad menas med "kWh" är det drifttid*utvecklad effekt eller är det drifttid*nominell effekt?

Så gjorde jag ändå ett försök att jämföra. Jag har en Citroën C3 1.6 110HDI köpt 2007. Den släpper enligt fordonsuppgifterna ut 0,184 g NOx per kilometer. Fordonsdatorn visar efter många års körning genomsnittshastigheten 67 km/h. Den skulle alltså släppa ut 12,328 g per timme. Nu sägs det ju att verklig körning ger större utsläpp än testcykeln även om man inte fuskar. Jag har inte hittat någon uppgift om min modell men för en annan Citroënmodell hittade jag en uppgift om sju gånger så mycket, så jag multiplicerar med sju och får då 86,296 g per timme. Detta ska alltså vara 10 gånger så mycket som en lastbil som uppfyller Euro VI släpper ut. Den skulle alltså släppa ut 8,6296 g per timme. Gränsen i Euro VI är 0,40 g/kWh. Dividerar man 8,6296 g/h med 0,4 g/kWh så får man 21,574 kW. Det blir inte mycket till lastbil det.

En annan konstighet i programmet var en företrädare för dansk åkerinäring som sade att lastbilar byts ut oftare än personbilar. Det kan ju vara sant i Danmark, men försvinner de gamla lastbilarna från vägarna? Är det inte de gamla lastbilarna som nu registrerade i något Östeuropeiskt land och körda av underbetalda förare fyller våra vägar?

WalleW

Hear! Hear!

Trevligt och bra, Harald Nordius  :)!
Än finns det hopp för oss som lever i den verkliga verkligheten och som kritiskt granskar de ofta förekommande felaktiga och t o m falska "nyheter" som brusar över oss i alla typer av media.
Jag har nämnt det förr; den systematiska desinformationen i media är ett reellt hot mot opinions-bildning i öppna demokratier när vederhäftighet och objektivitet allt oftare kommer i skymundan i "nyhets-rapporteringen"...

/   M v h   Walle

Sundås

Citat från: WalleW skrivet 14 januari 2017, 12:05:57 PM
..den systematiska desinformationen i media är..

Utveckla gärna det där (helst med exempel på tillfällen där det faktiskt stått systematiskt fel). Tänk dessutom på att det är din _åsikt_, även om du framställer det som en sanning.

Vad gäller ursprungsinlägget: I vilket sammanhang/program var det med? Det låter märkligt att personen inte blev ifrågasatt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Det finns inte så mkt gamla lastbilar (eller bussar) som sålts till näraliggande stater i fd Östblocket som sedan rullar i Sverige, de flesta Öststatare som kör här har betydligt nyare bilar numera.

Gamla bilar säljs antingen inom landet till mindre åkare/lantbrukare/privatpersoner eller till Afrika/Vitryssland o.sv.

En fjärrbil som är äldre än 10 år är sällsynt idag när det gäller större åkerier

Harald Nordius

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 januari 2017, 23:12:08 PM
Det finns inte så mkt gamla lastbilar (eller bussar) som sålts till näraliggande stater i fd Östblocket som sedan rullar i Sverige, de flesta Öststatare som kör här har betydligt nyare bilar numera.

Gamla bilar säljs antingen inom landet till mindre åkare/lantbrukare/privatpersoner eller till Afrika/Vitryssland o.sv.

En fjärrbil som är äldre än 10 år är sällsynt idag när det gäller större åkerier
Tack, då fick jag svar på en av de kritiska frågor jag tycker att programledarna borde ha ställt. Programmet var Danmarks Radios nyhetsmagasin Orientering. De brukar normalt vara bra på att ställa kritiska frågor till alla (till skillnad från Sveriges Radio där det sällan ställs några kritiska frågor till andra än de på förhand utsedda skurkarna), men även de kan väl missa ibland.

almeli

International Council on Clean Transport ICCT som holder til i Berlin i Tyskland har gjort undersøkelsene og her linkes
til en norsk side om dette:

http://bussmagasinet.no/?p=7534

WalleW

Citat från: WalleW skrivet 14 januari 2017, 12:05:57 PM
...den systematiska desinformationen i media är ett reellt hot mot opinions-bildning i öppna demokratier när vederhäftighet och objektivitet allt oftare kommer i skymundan i "nyhets-rapporteringen"...
Citat från: Sundås skrivet 14 januari 2017, 22:12:17 PM
Utveckla gärna det där (helst med exempel på tillfällen där det faktiskt stått systematiskt fel). Tänk dessutom på att det är din _åsikt_, även om du framställer det som en sanning.

Ja, det är min åsikt att nyhetsrapporteringen i allmänhet allt oftare formas efter rapportörens / redaktionens syn på ämnena ifråga, till exempel att man vid olyckor bara tar hänsyn till en sida av saken och att man spekulerar i orsaker till dem utan insikt i omständigheterna...
Gör man så ofta, oavsett ämnen, tycker jag att det är systematiskt...

/   M v h   Walle

Mr H

Citat från: Sundås skrivet 14 januari 2017, 22:12:17 PM
Utveckla gärna det där (helst med exempel på tillfällen där det faktiskt stått systematiskt fel). Tänk dessutom på att det är din _åsikt_, även om du framställer det som en sanning.

Vad gäller ursprungsinlägget: I vilket sammanhang/program var det med? Det låter märkligt att personen inte blev ifrågasatt.

Om det är OK fast jag inte är Walle så kan jag direkt säga att tidningsrubrikerna som allt oftare säger "Kaos i tågtrafiken", "Totalstopp för tågen ", "Tågen står still" etc, etc ska ge betraktaren uppfattningen att alla tåg står stilla. (Något annat skulle skylla journalisterna för att vara usla stilister vilket de inte borde vara). Sedan när man läser artikeln så är det inställda tåg Varberg-Borås,  Malmö-Ystad etc, etc. Inget totalstopp alltså för landets tågtrafik men det skall ge sken av att handla om det för att lura läsaren att köpa tidningen/läsa artikeln. Han skall känna sig direkt berörd, Det kan man väl verkligen kalla för en lögn som satts i system för att lura den potentielle köparen! Det intressanta är ju också att naturligtvis så genomskådar läsaren givetvis sådana här artiklar när man väl läser de, och kanske grundlurad väljer att inte köpa mediet för framtiden men den insikten tycks svensk massmedia inte ha!

Mr H

Ersa

Krigsrubriker har ju skvallerpressen/kvällspressen arbetat i fleras decennier, så det är väl knappast något nytt? Däremot är det ju inte bra när kvällspressens arbetsrutiner sprider sig till morgontidningar och lokaltidningar.