RATTSURFING och PRAT I MOBILEN

Startat av WalleW, 03 december 2016, 13:00:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Enligt SVT Text (TT) idag har Transportstyrelsen nyligen intervjuat 2000 (tvåtusen) personer angående användandet av mobiltelefon under körning.

Ca hälften av bilförarna pratar i telefon utan handsfree och ca 40 procent sms:ar när de kör enligt undersökningen.
Sedan december 2013 är det förbjudet att använda mobiltelefon under körning om det påverkar uppmärksamheten negativt.
Om man har svårt att hålla kursen eller plötsligt sänker farten under mobilhanteringen kan man bli stoppad av polisen. Påföljden kan bli
böter eller indraget körkort.
I flera EU-länder råder totalförbud mot mobilanvändning under körning.

/   M v h   Walle

mittlinje

Blir ett himla liv när en bussförare gör det och det med all rätt. Men procenten är väldigt låg och ser man ur den aspekten är det väldigt konstigt att gemene man inte reagerar mer på bilister. Det stora problemet är att man troligen inte är inom samma "skal" och därmed inte har möjlighet att filma föraren.

WalleW

Det blir ju också juridiskt tossigt om man filmar en annan bilförare när man själv kör... :D...

/   M v h   Walle

mittlinje

Det har hänt att jag sett mer än bilförare i bilar och det var dessa jag tänkte på (gemene man), d v s passagerare som reagerar på andra bilister än sin egen transportör, eller varför en gångtrafikant som står vid ett övergångsställe  och ser en bilist som passerar - listan av olika trafikanter kan bli lång......

WalleW

Jag förstod mycket väl vad Du åsyftade... Jag ville bara spetsa till det hela lite... :)

/   M v h   Walle

mittlinje

Citat från: WalleW skrivet 03 december 2016, 18:42:24 PM
Jag ville bara spetsa till det hela lite... :)

/   M v h   Walle

Hm... lite stark glögg i "hjuletid"? ;-)

WalleW

Citat från: mittlinje skrivet 03 december 2016, 19:09:09 PM
Hm... lite stark glögg i "hjuletid"? ;-)

Näe, jag bara är så´n... :)
Men Din tanke var god...i dubbel bemärkelse. Jag tror faktiskt att jag ska omsätta den i praktiken... :D

/   M v h   Walle