AUTO-LÄGE fordonsbelysning...igen...

Startat av WalleW, 20 november 2016, 12:11:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Under veckan som gick körde jag bil drygt 45 mil på lands- och motorväg i mestadels regn, och dessutom var det ofta kraftigt. Dock var "vatten-röken" legio.
Jag konstaterar bara att det är en bedrövelse med belysningens AUTO-läge på nyare fordon då bakljusen (och ofta också halvljus) inte lyser vid nedsatt sikt på grund av dimma och/eller nederbörd. Att AUTO-läget utgör en trafiksäkerhets-risk (ibland allvarlig) under nämnda förhållanden är de allra flesta säkert överens om.
Under mina 45 mil i den tidvis kraftiga vattenröken såg jag endast fyra personbilar med aktiverade dimbakljus, inga yrkes-fordon...så det kan vi nog glömma helt här.
Vi är tydligen ett utdöende släkte som använder oss av denna säkerhets-funktion.

Om ett fordon inte har föreskriven belysning vid nedsatta siktförhållanden gör sig föraren dessutom skyldig till ett trafikbrott som inte går att undanröja med hänvisning till fordonets automatiska belysnings-system.
Man måste alltså göra en personlig bedömning av siktförhållandena och agera därefter om man har AUTO-läget aktiverat, men de flesta fordonsförare i IT-generationen tycks själva vara i något slags auto-läge, med säkerhetstänk och initiativförmåga bortkopplade till förmån för andra elektroniska finesser i fordonet.

Eftersom det egna trafiksäkerhets-tänket fortsätter att urlakas, tänker jag mig en kompletterande funktion då AUTO-läget är aktiverat vid nedsatt sikt och/eller nederbörd, enligt följande:
Fordonsbelysningens mörker-läge interagerar med regnsensor och vindrutetorkare och aktiveras då automatiskt. En dylik programmering i fordonsdatorn borde inte vara så problematisk att genomföra.
Vi får då både mer trafiksäkerhet och färre trafikbrottslingar...

Men jag ligger sällan i innovativ framkant när det gäller fordons-elektronik, så "min" idé kanske redan är på gång i praktiken... :)


/   M v h   Walle

Ersa

Jag mötte en ny fin dyr bil på E18 tidigare i veckan, som i morgonmörkret endast hade diodljusen fram tända. Detta uppmärksammades av ett flertal andra mötande och bakomvarande trafikanter som signalerade med helljusen, men då föraren av den bilen ändå inte visste hur denne skulle åtgärda problemet, så slog denne på varningsblinkersen istället, och körde av vid nästa avfart...

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2016, 12:31:52 PM
Jag mötte en ny fin dyr bil på E18 tidigare i veckan, som i morgonmörkret endast hade diodljusen fram tända. Detta uppmärksammades av ett flertal andra mötande och bakomvarande trafikanter som signalerade med helljusen, men då föraren av den bilen ändå inte visste hur denne skulle åtgärda problemet, så slog denne på varningsblinkersen istället, och körde av vid nästa avfart...

Ja, ska man skratta eller gråta..?
Jag vet att jag verkar gammalmodig nu, men att läsa instruktionsboken är aldrig fel. Visserligen är de nyare avskräckande tjocka sedan många år tillbaka, men de finns väl på nätet (och kanske i fordonsdatorn också ?) om man har glömt hur man hanterar en bok.
Det var bättre förr  :D, ett på sin höjd centimeter-tjockt häfte med instruktioner om hur man gjorde allt...själv  ;)...

/   M v h   Walle

Mats W

I min Volvo fungerar autoläget så att varselljus/alternativt halvljus fram samt  bakljus alltid är tända. Halvljus om det råder regn eller mörker, dessutom kan man koppla in det automatiska helljuset i samma knappläge. Helljuset tänds automatiskt när inget ljus träffar bilen.

BSB101

Om man inte klarar av att slå på/av fram- och bakljusen på bilen är det nog inte instruktionsbokens tjocklek avgörande. Förhoppningsvis kontaktar med Transportstyrelsen snarast möjligt och ber att få återlämna sitt körkort.

CW66

hmm...intressant diskussion om ett ämne som redan på sätt och vis är överspelat.
Alla ni som nu tyckt - har ni inte hängt med i utvecklingen?

Regeln om att fordonens bakljus inte behövde vara tända (till förmån för att man lättare skulle se bromsljus och blinkers vid starkt dagsljus) är ju borta för längesen.

Om jag inte minns fel var det ett helt år sedan som bilarna åter igen började utrustas med bakljus som lyser hela tiden. Jag har en ny dyr bil från 2016, och den fungerar bakljusen hela tiden alldeles utmärkt...så även på auto-läget. Däremot är det en diodbelysning fram under dagsljus, men det fungerar alldeles utmärkt så fort det blir dåligt ljus där halvljuset automatiskt tänds har jag märkt.
Har jag det däremot på 0-läget måste jag sätta på minst auto för att det skall bli något halvljus av det hela. Sedan finns det såklart ett läge där jag manuellt kan slå på halvljuset hela tiden om jag vill ha detta.

Jag tror snarare att det är billigare bilar som kanske inte har tillräcklig känslighet och därmed inte automatiskt startar halvljuset i tid  :)

Men jag håller helt med - det finns ju ett antal bilar som hann komma ut under perioden med "icke-bakljus-tillåtelsen" och det är ett ofog att bakljusen inte tänds i tid på som sagt billigare bilar med antagligen lägre känslighet ;-)

Sen kan man se det även såhär. Jag har det alltid på auto-läget. Däremot när bilen har varit inne på service eller reparationer (som med föregående bilar) ställer dom av någon outgrundlig anledning läget på "0", och eftersom man är så van att ha det på auto så glömmer man lätt bort att ändra om det efter dessa besök.

Antenna

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 21 november 2016, 07:04:08 AM

Alla ni som nu tyckt - har ni inte hängt med i utvecklingen?

Regeln om att fordonens bakljus inte behövde vara tända (till förmån för att man lättare skulle se bromsljus och blinkers vid starkt dagsljus) är ju borta för längesen.



Nu får du upplysa mig i min okunskap .... Vilken nationell eller EU regel är det som tagits bort som gör att alla fordon nu ska tända bakljus och sidomarkering i Auto-läge ?  Och från när skedde detta ?
Jag trodde kanske felaktigt för ex.vis lastbil/buss gäller fortfarande DRL-lagen från aug 2012 att bakljus/sidomarkering inte behöver vara tända i Off eller Auto-läge.

Däremot har jag sett att många fordonstillverkare (utanför lagkraven) komma med nya lösningar såsom att ex.vis alltid ha tända bakljus i Auto-läge och andra nya lösningar att ex.vis tända höger resp vänster dimljus vid blinkers-aktivering eller rattutslag.

Ersa

Det finns tyvärr gott om sålda bilar, bl.a av franska märken, som helt saknar skymningssensor där det inte är några problem att pga ovetskap köra runt med endast diodljusen tända mitt i natten.

Nisse Bökelund

Hej.
Jag har en Renault Megane, 11 års modell utan diodlysen. I läge auto så lyser främre och bakre lyset samtidigt.
En dag i veckan så körde jag till Norrtälje, och i höjd med Brottby så började dimman smyga på, så jag tände Dimbakljuset.
Efter ett par kilometer så var det som att köra omkring i en mjölkflaska. På hela vägen Upplands-Väsby, Norrtälje t.o.r såg jag
ingen bil med tänt dimbakljus. Som tur var så anpassade jag farten efter rådande väglag, för det tog inte så lång tid innan
jag såg många bilar med släckta bakljus.

Vad gäller instruktionsböckerna ( som ofta är bibeltjocka ), så brukar jag varje gång som jag köper en ny bil ta med mig
instruktionsboken och sitta hemma i lugn och ro och läsa igenom den, så att jag slipper sitta längs vägen och läsa den.
Då vet jag ungefär var jag skall börja läsa om olyckan skulle vara framme.
Hälsningar Nisse.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 21 november 2016, 10:40:12 AM
Det finns tyvärr gott om sålda bilar, bl.a av franska märken, som helt saknar skymningssensor där det inte är några problem att pga ovetskap köra runt med endast diodljusen tända mitt i natten.

Precis. Bilar med Autoläge är inget problem, det värsta är bilarna utan automatiskt tändning av bakljusen som med varningstjut mm. tvingar föraren att vrida ner till läge 0 varje gång denne parkerar. Gärna i kombination med att all instrumentbelysning lyser även på läge 0 och på många av bilarna är det i princip halvljuset som agerar DRL-ljus framåt. Gör man flera kortkörningar i rad och varje gång måste sätta på och av lyset så kommer även den bäste att glömma vrida på lyset någon gång när det ändå lyser för fullt både framåt och inne i bilen. Bilar jag stött på som är byggda på det sättet är bl.a. Honda Civic (även på de dyrare varianterna), Dacia av diverse modeller samt billigare versioner av Renault.

WalleW

Vi är alla mer eller mindre vanemänniskor, glömska och/eller okoncentrerade ibland, men det är ju både tråkigt och farligt när det påverkar trafiksäkerheten.
Min point i trådens första inlägg var att eftersträva att fordonets belysnings-automatik för halvljus och bakljus blir mer följsam vid nedsatt sikt under dagtid, d v s när det inte är tillräckligt mörkt för att mörker-sensorn ska aktiveras.

När jag läser några av inläggen i tråden känns det som om utvecklingen snarare lutar åt "invecklingen" av självklara funktioner som ursprungligen var mycket enkla; tändning på (alternativt startad motor) = halvljus och bakljus på. Andra belysnings-alternativ fick man då välja manuellt, som t e dimljus i kombination med p-ljus, men bakljusen lyste alltid.

Då jag har Xenon-strålkastare på den gamla Saab 9-5:an föredrar jag exemplet ovan när jag kör kortare sträckor med flera stopp, men på lands- och motorväg gäller alltid halvljuset. Dimljusen lyser inte i kombination med halvljuset (förbjudet), men däremot med helljuset.
Mer automatik än så behöver man väl inte till vardags..?

/   M v h Walle

CW66

Citat från: Antenna skrivet 21 november 2016, 10:08:00 AM


Däremot har jag sett att många fordonstillverkare (utanför lagkraven) komma med nya lösningar såsom att ex.vis alltid ha tända bakljus i Auto-läge och andra nya lösningar att ex.vis tända höger resp vänster dimljus vid blinkers-aktivering eller rattutslag.

Du har rätt - lagen säger att man inte behöver, men flera tillverkare har valt att gå tillbaka till ständigt tända bakljus - fel av mig sorry.

Jag har en Audi modell 2016 där bakljusen alltid är tända, medan man har dioder i ljus fram som vid dåligt ljus ställs som till halvljus xenon. Känsligheten är helt okej och halvljuset tänds utan problem om det är regnväder etc.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 21 november 2016, 12:03:45 PM
Precis. Bilar med Autoläge är inget problem, det värsta är bilarna utan automatiskt tändning av bakljusen som med varningstjut mm. tvingar föraren att vrida ner till läge 0 varje gång denne parkerar. Gärna i kombination med att all instrumentbelysning lyser även på läge 0 och på många av bilarna är det i princip halvljuset som agerar DRL-ljus framåt. Gör man flera kortkörningar i rad och varje gång måste sätta på och av lyset så kommer även den bäste att glömma vrida på lyset någon gång när det ändå lyser för fullt både framåt och inne i bilen. Bilar jag stött på som är byggda på det sättet är bl.a. Honda Civic (även på de dyrare varianterna), Dacia av diverse modeller samt billigare versioner av Renault.

Det är svårt att förstå hur man i nutid kan tillverka fordon som man inte kan stänga av med halvljusläget aktiverat, och som därmed ändå stänger av allt halv- och parkeringsljus. För våra svenska tillverkare måste man ju gå tillbaka till tidigt 1980-tal för Volvo, samt säkerligen ända till 1950-60-talet för Saab för att hitta bilmodeller där halv/parkeringsljuset kunde glömmas påslaget efter att tändningen stängts av.

En vän har nyligen köpt en fabriksny Nissan av en rätt billig modell (med släckta bakljus på 0-läget), men den hade som tur var automatiskt halvljus, så att man kan placera ljusvredet i halvljusläge och därefter låta det förbli där bilens livstid utan att behöva röra det. Därmed styrs både halvljusen och bakljusen enbart av tändningsnyckeln.

yngrot

Varje dag möter jag och ligger bakom bilar utan bakljus i både mörker och dimma regn snö..  Helt otroligt hur folk kan köra mörker och ändå inte tända ljuset ?? 

Kia och Renault Dacia med flera verkar vara utan autoläge då det är dessa  jag möter utan bakljus även vissa årgångar av Volvo ..

Men mycket av problemet är väl som skrivits tidigare många tror allt går på Auto och man inte längre behöver tänka och ta ansvar . Det bästa vore ju om Polisen börja visa sig mer ute på vägar och börjar bötfälla dessa och många andra tokigheter i trafiken . Tyvärr lär det väl inte hända då Polisen inte vewrkar vilja lägga tid på detta
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 30 november 2016, 10:22:04 AM
Varje dag möter jag och ligger bakom bilar utan bakljus i både mörker och dimma regn snö..  Helt otroligt hur folk kan köra mörker och ändå inte tända ljuset ?? 

Kia och Renault Dacia med flera verkar vara utan autoläge då det är dessa  jag möter utan bakljus även vissa årgångar av Volvo ..

Men mycket av problemet är väl som skrivits tidigare många tror allt går på Auto och man inte längre behöver tänka och ta ansvar . Det bästa vore ju om Polisen börja visa sig mer ute på vägar och börjar bötfälla dessa och många andra tokigheter i trafiken . Tyvärr lär det väl inte hända då Polisen inte vewrkar vilja lägga tid på detta


Problemet är att halvljusen fram är tända och då tror folk att alla ljus är tända. Är ju lite svårt att se om ljusen bak är tända eller inte när man sitter i bilen.

Eftersom folk inte läser instruktionsboken så vet dom inte hur bilen fungerar och det brukar stå i vilket läge alla ljus är tända.

Problemet är EU som tillåter detta och biltillverkare som har sådan funktion. Borde absolut inte vara tillåtet då alla länder inte har samma väder/ljusförhållanden. :(