Nya sedlar och mynt... E-kronan på gång...

Startat av WalleW, 03 oktober 2016, 18:59:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag tycker att de nya pengarna enbart ser pinsamt löjliga ut. :-\ Typ monopolpengar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

WalleW

Jag lyssnade på ett inslag i SR P4 igår efter lunch.

Sverige var, så vitt känt, det första landet i världen att införa "pappers-pengar" i form av sedlar för ca 350 år sedan. Detta för att undkomma det besvärande släpandet på tunga påsar/säckar med olika sorters metall-mynt vid lite större transaktioner.
Nu har Riksgälden börjat undersöka förutsättningarna för en helt elektronisk valuta, e-kronan, som i framtiden förhoppningsvis ska kunna ersätta dagen sedlar och mynt... :-\

/   M v h   Walle

Ersa

E-kronan ska vad jag hört/läst på alla nyheter bli ett komplement till de vanliga mynten och sedlarna. Inte en ersättning.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2016, 00:50:36 AM
Jag tycker att de nya pengarna enbart ser pinsamt löjliga ut. :-\ Typ monopolpengar

Vanesak. Var inte så förändringsfientlig, snart kommer dom vara lika självklara som gamla pengarna var förr. :) Jag har i princip bara haft nya sedlar och mynt att göra med i en månad nu (Dom gamla har försvunnit ur cirkulation rafflande fort?), tills jag här om dagen fick två gamla femmor i växel. Det om något kändes plötsligt konstigt med så absurt stora mynt. Jämfört med nya mynten var det som att bära runt på metallskrot nästan...

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2016, 12:52:49 PM
E-kronan ska vad jag hört/läst på alla nyheter bli ett komplement till de vanliga mynten och sedlarna. Inte en ersättning.

Jag fattade det som om alla sedlar och mynt var tänkta att fasas ut på lång sikt och att man nu i första hand "tittar på" hur ett IT-system ska kunna göras "idiotsäkert" för de enskilda medborgarna (och troligen också för Skattemyndigheten  ;) ).
Några mer detaljerade uppgifter om det hela uppfattade jag inte igår.  Jag hade inte fullt fokus på lyssnandet eftersom jag körde bil på 288:ans byggsträcka mellan Alunda och Gimo (fasiken vad det går undan med byggandet förresten  :) ), där det är mycket kryssande mellan koner, arbetsmaskiner och skyltar.

Det låter hur som helst väldigt futuristiskt och spännande,  vi lär säkert få höra mycket mer om e-kronan framöver...

/   M v h   Walle

David M

För den som vill veta var det går att ta ut de nya sedlarna finns en smidig tjänst:

https://bankomat.se/

Fr.o.m. april 2017 ska alla bankomater ge ut endast de nya sedlarna.


Som med skiftet till 200-lapparna är det en ganska stor spridning vilka orters bankomater som anpassats först. Flera mindre samhällen har redan gått över medan städer som Uddevalla och Vänersborg två månader efter sedelbytet ännu inte har en bankomat med nya sedlar. Alla residensstäder har nu minst en bankomat med nya sedlar.