Ändring överväxeln i en manuell växellåda i en Volvo buss?

Startat av G Back, 20 september 2016, 11:53:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G Back

Hej

Undrar över en grej jag hörde nyligen.
Om man har en Volvo buss, med manuell växellåda, där överväxeln ligger på 2:an, går det att flytta så den ligger på 7:an, som man är van att använda den? Båda alternativen finns ju som standard.

Nån sa att det var ett enkelt ingrepp, och det kan det ju vara, i.o.m att man bara flyttar ordningen på växlarna i styrdelen.

Alltså nu är det 1, 2, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, men vill hellre ha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 7+.

Nån som vet?

Lars-Håkan_E

Citat från: G Back skrivet 20 september 2016, 11:53:22 AM
Hej

Undrar över en grej jag hörde nyligen.
Om man har en Volvo buss, med manuell växellåda, där överväxeln ligger på 2:an, går det att flytta så den ligger på 7:an, som man är van att använda den? Båda alternativen finns ju som standard.

Nån sa att det var ett enkelt ingrepp, och det kan det ju vara, i.o.m att man bara flyttar ordningen på växlarna i styrdelen.

Alltså nu är det 1, 2, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, men vill hellre ha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 7+.

Nån som vet?

Ja det ska vara enkelt, leta fram ett elschema så ser du nog.

DB

Håller med, det är inget särskilt stort ingrepp men skall nog göras på en Volvo-verkstad, så en liten kostnad blir det ju. De bussbolag jag brukar köra hos (också i Österbotten, såg att du själv bor i Vasa) har gjort det på ett antal bussar genom åren.

G Back

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 september 2016, 18:06:26 PM
... leta fram ett elschema så ser du nog.

Jag har inget,  så då är det nästa fråga. Har någon ett?  ;D

Men tack, fick ju bekräftat att det var lätt iallafall.

G Back

DB. Jag anar vet du är.

Men tack för infon, bra att vet det är ett vanligt "problem" här.