Ovanliga regskyltar

Startat av Niklas Bygdestam, 01 september 2016, 05:17:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på om vi inte borde ha en tråd här om ovanliga regskyltar. Det händer ju dessemellan att vi ser roliga regskyltar som är ovanliga. Ibland från länder långt ifrån, eller så kan det vara annat som kan vara roligt med regskyltarna. Ju längre från Sverige regskylten är ifrån desto roligare och intressantare blir det ju. Och dessemellan vet jag att somliga kan ta en bild på den också.

Här tänkte jag komma med mitt bidrag, se bilden:



Nu tror många att detta är en alldeles vanlig regskylt från Frankrike. Den ser ju för de flesta ut som en vanlig fransk skylt, men det är det inte alls :D

För det första ser man en viktig skillnad. I det högra blå fältet brukar de ha ett tvåsiffrigt nummer som är delar i ett postnummer för regionen bilen hör hemma i. Det är vanligtvis två lika stora siffror. Men denna skylt har tre siffror, enbart den sista siffran är normalstor medan de två före har de fått göra mindre för att de ska få plats. Skyltar med tresiffriga nummer där kommer från franska kolonier och hör inte hemma i Frankrike utan i ett kolonialt område. Just denna skylt kommer från Franska Guyana. Det ligger ända borta i Sydamerika. Själv såg jag den här skylten i södra Frankrike på en parkeringsplats vid en bensinstation längs med motorvägen A9/E15 nära gränsen till Spanien. Det var bara av en ren händelse som jag fick se denna mycket ovanliga skylt. Även i Frankrike är det ovanligt att se koloniernas regskyltar, och särskilt från Franska Guyana :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan I Nilsson

Jag har vid tidigare tillfälle, här på tråden, lagt ut ett femtiotal bilder på ovanliga regnr.
Såg för ett par dagar sedan en Tessla med regnr. GLÄDJE den sågs i Malmö.
Har haft en del bilder på cirkulationsplatser, vilket på många håll i världen kan vara mycket trevliga.

Ersa

Jag ser tyvärr inte kopplingen mellan "ovanliga" samt personliga registreringsskyltar. Jag tycker att det är två skilda saker. Däremot kan vanliga skyltar vara kul, som TUT och BUS på polisbilar, samt BMW på alla fordon som verkligen inte är tillverkade i Bayern. LOL, OMG och WTF finns ju också.

Jona


Eller Pite Citybuss (eller är det tvärtom) buss nummer 6 som har reg-bokstäverna SEN...

/Jona
MVH Filosofen Jona