Bilar med släckta baklysen

Startat av Niklas Bygdestam, 23 augusti 2016, 22:39:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Dock verkar många ha glömt att när lagen kom 1977, och de eftermonterade gula 21w-varselljusen började bli vanliga på äldre samt nya utländska bilmärken, så var det ju samma sak med släckta bakljus då som nu. Detta då de gula varselljusen skulle kopplas så att de lyste enbart då ingen ström fanns i parkeringsljuskretsen. Dvs i ljusvredets 0-läge. När man tände parkerings- och halv/helljuset skulle varselljusen slockna.

Mikey

Appropå halvljusautomatik. Idag fann jag mig åkandes en sväng i en Honda Civic (Spritt sprojlans skinande ny, bara 50 mil på mätaren) i den näst högsta utrustningsnivån med allt elektriskt krimskrams vad det innebär. Navigation, backkamera, flera skärmar med snygg grafik mm mm. Dock saknade den helt halvljusautomatik, utan lyset gick bara att ha i tre lägen. 0 (endast fram), parkeringsljus eller halvljus. Och när jag vred av tändningen varnade bilen att man skulle vrida tillbaka till läge 0 innan man lämnade. Detta satt på en spak bakom ratten, som man inte kunde se vid normal körning utan att specifikt behöva böja sig fram och titta bakom ratten. Till råga på det lyste även all instrumentbelysning vid 0-läget så det fanns ju inget alls som varnade för att man hade ljuset släckt.

Efter att ha kollat med försäljaren efteråt fick jag reda på att halvljusautomatik på den bilen bara finns på allra högsta utrustningsnivån som kostar 60 000:- mer än normalbilen. ::)

Ersa

Det är då man flikar in att Saab hade halvljusautomatik som standardutrustning redan på tidigt 1970-tal även på sina allra billigaste bilmodeller. Dvs att man kunde ha strömbrytaren i läge "halvljus" konstant, då allt slocknade då man vred av tändningen.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2016, 18:58:44 PM
Det är då man flikar in att Saab hade halvljusautomatik som standardutrustning redan på tidigt 1970-tal även på sina allra billigaste bilmodeller. Dvs att man kunde ha strömbrytaren i läge "halvljus" konstant, då allt slocknade då man vred av tändningen.

Och t o m bättre än så några årsmodeller senare  :)!
Automatiskt backljus i de främre blinkers-husen, som lyste upp marken kring framhjulen...som jag i mitt tidigare inlägg i tråden pushade för att bussar borde ha.
Men tyvärr försvann den praktiska detaljen efter en kort tid... :(

/   M v h   Walle

Ersa

Citat från: WalleW skrivet 29 augusti 2016, 19:14:58 PM
Och t o m bättre än så några årsmodeller senare  :)!
Automatiskt backljus i de främre blinkers-husen, som lyste upp marken kring framhjulen...som jag i mitt tidigare inlägg i tråden pushade för att bussar borde ha.
Men tyvärr försvann den praktiska detaljen efter en kort tid... :(

Angående bussar så kan du få kraftiga halogenbackljus monterade i bägge backspegelfästena om du köper en ny (eller eftermonterade på en begagnad) Setra 400 från Evobus i Vetlanda. De är helt perfekta då man backar i rejält mörker, och kan även tändas med strömbrytare under framåtfärd om man vill ha koll på bakhjulen vid manövrering i mörker vid trånga utrymmen.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2016, 20:28:25 PM
Angående bussar så kan du få kraftiga halogenbackljus monterade i bägge backspegelfästena om du köper en ny (eller eftermonterade på en begagnad) Setra 400 från Evobus i Vetlanda. De är helt perfekta då man backar i rejält mörker, och kan även tändas med strömbrytare under framåtfärd om man vill ha koll på bakhjulen vid manövrering i mörker vid trånga utrymmen.

Ja men det är ju lysande, om man säger... :)
Så ska det helst vara på alla bussar.

/   M v h   Walle

BSB101

Citat från: Mikey skrivet 29 augusti 2016, 18:06:59 PM
Appropå halvljusautomatik. Idag fann jag mig åkandes en sväng i en Honda Civic (Spritt sprojlans skinande ny, bara 50 mil på mätaren) i den näst högsta utrustningsnivån med allt elektriskt krimskrams vad det innebär. Navigation, backkamera, flera skärmar med snygg grafik mm mm. Dock saknade den helt halvljusautomatik, utan lyset gick bara att ha i tre lägen. 0 (endast fram), parkeringsljus eller halvljus. Och när jag vred av tändningen varnade bilen att man skulle vrida tillbaka till läge 0 innan man lämnade. Detta satt på en spak bakom ratten, som man inte kunde se vid normal körning utan att specifikt behöva böja sig fram och titta bakom ratten. Till råga på det lyste även all instrumentbelysning vid 0-läget så det fanns ju inget alls som varnade för att man hade ljuset släckt.

Om man måste titta på alla reglage som man använder som förare för att kunna använda dem ska man nog överväga att sluta köra. Vad jag vet är både placeringen och lägena på denna spak lika på alla bilar som har detta. I alla fall har inte jag kört en bil med detta som haft en annan placering. Sedan framgår det av displayen man har framför sig vilka lysen som är tända. Om man inte vet vad dessa olika symboler betyder är det nog hög tid att ta en titt i bilens instruktionsbok eller leta upp en körskolebok eller sajt som är inriktad på inlärning inför teoriprovet.

Mikey

Citat från: BSB101 skrivet 30 augusti 2016, 09:57:21 AM
Om man måste titta på alla reglage som man använder som förare för att kunna använda dem ska man nog överväga att sluta köra. Vad jag vet är både placeringen och lägena på denna spak lika på alla bilar som har detta. I alla fall har inte jag kört en bil med detta som haft en annan placering. Sedan framgår det av displayen man har framför sig vilka lysen som är tända. Om man inte vet vad dessa olika symboler betyder är det nog hög tid att ta en titt i bilens instruktionsbok eller leta upp en körskolebok eller sajt som är inriktad på inlärning inför teoriprovet.

Nejdå, på nästan alla bilar jag kört sköts lyset med ett vred till vänster på instrumentbrädan, och inte av en ring på blinkersspaken. Men ja, skulle det vara ens egen bil så ska man ju så klart kunna justera den utan att titta. Och av displayen framför sig framgår det om man har halvljuset tänt ja, när man öppnade dörren blinkade även den lampan och det pep. Dock framgick det inte alls om man hade ljuset släckt, den lilla gröna ikonen var släckt och sen var det inget mer med det. Det jag menar är att jag har full förståelse för att folk kan glömma att vrida på ljuset i såna lägen, det lyste ju hyfsat bra framåt ändå. Det är jättelätt att säga "Glömmer man bort ljuset ska man inte köra bil", men är en bil konstruerad så som t.ex denna var, och antagligen många fler så lär man glömma lite då och då. Man kan vara trött efter en lång dag på jobbet, man kan vara lite stressad, eller så kan man vara lite smått distraherad av något annat just när man kör iväg. Vad vet jag, alla är ju bara människor.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 30 augusti 2016, 11:32:11 AM
Nejdå, på nästan alla bilar jag kört sköts lyset med ett vred till vänster på instrumentbrädan, och inte av en ring på blinkersspaken.

På Peugeot är detta vanligt. Även Mercedes Sprinter från första halvan av 00-talet har ju ljusvredet på blinkersspaken. Vilket kan bli lite lustigt då man ofta växlar mellan en sådan, och efterföljande generation som har vindrutetorkarna på detta reglage... :P

Citat från: Mikey skrivet 30 augusti 2016, 11:32:11 AM
Men ja, skulle det vara ens egen bil så ska man ju så klart kunna justera den utan att titta. Och av displayen framför sig framgår det om man har halvljuset tänt ja, när man öppnade dörren blinkade även den lampan och det pep. Dock framgick det inte alls om man hade ljuset släckt, den lilla gröna ikonen var släckt och sen var det inget mer med det. Det jag menar är att jag har full förståelse för att folk kan glömma att vrida på ljuset i såna lägen, det lyste ju hyfsat bra framåt ändå. Det är jättelätt att säga "Glömmer man bort ljuset ska man inte köra bil", men är en bil konstruerad så som t.ex denna var, och antagligen många fler så lär man glömma lite då och då. Man kan vara trött efter en lång dag på jobbet, man kan vara lite stressad, eller så kan man vara lite smått distraherad av något annat just när man kör iväg. Vad vet jag, alla är ju bara människor.

Rent juridiskt spelar det ju dock ingen roll om man är trött eller om det är en hyrbil, eller arbetsgivarens fordon (som de bussar vi kör). Har man felaktig belysning påslagen, så kan man få böter från polisen ändå. Det finns liksom inga ursäkter man som är giltiga inför dem. Speciellt inte när det handlar om de trafikanter som inte bara har råkat glömma, utan främst de som seriöst inte visste att deras egna bilar har släckta bakljus i reglagets 0-läge. Men tyvärr är det nog rätt många privatbilister som aldrig gjort en enda yttre säkerhetskontroll på sin egen bil, efter att de klarat uppkörningen.
Sen förstår jag inte alls hur såpass många ändå kan köra i totalt mörker med enbart de främre diodljusen tända. Dvs alla dessa franska bilmärken som saknar ljussensor. Hur kan man inte märka att man inte har något halvljus som lyser upp vägbanan mitt i natten? Jag har numera slutat att blända av för dem, oavsett om jag möter dem eller hinner ikapp dem bakifrån.

WalleW

Jag får ofta en känsla av att folk i senare generationer i allmänhet inte är lika intresserade av sina bilar och av själva körandet av dem på samma sätt som vi lite (och mycket) äldre är.
Det viktigaste verkar vara att det finns många "finesser" att engagera sig i "under tiden man kör", till exempel ljudanläggning, uppkoppling, inställning av komfort och prestanda, navigator med mera. En så kallad actionkamera i vindrutan är också bra att fixa med...
Barn i barnstol i främre passagerarstolen verkar också vara effektivt för att ta uppmärksamhet från den omgivande trafiken, jag har varit vittne till flera allvarliga tillbud och en olycka p g a detta under min aktiva tid, och då var könsfördelningen mellan förarna dessvärre obefintlig...

Men att sopa all snö av rutorna eller att vid behov justera upp defroster-fläkten verkar vara svårt och/eller betungande, för att inte tala om att aktivera dimbakljuset vid nedsatt sikt...

Att inte föra lagstadgad belysning på det fordon man för stunden kör är ett trafikbrott, oavsett vilka ursäkter och/eller skäl man framför när trafikpolisen
börjar skriva i rapport-blocket...

/   M v h   Walle

Nico

Det stora problemet är väl att det numera inte finns vare sig trafikpoliser eller rapportblock. Risken att åka dit för vad det nu än må vara är alltså nästan obefintlig. Sannolikt bidrar det väldigt mycket till de avarter, allt från att åka i kollektivfil till rattfylla eller felaktig belysning, som man numera ser dagligen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nico skrivet 30 augusti 2016, 16:49:55 PM
Det stora problemet är väl att det numera inte finns vare sig trafikpoliser eller rapportblock. Risken att åka dit för vad det nu än må vara är alltså nästan obefintlig. Sannolikt bidrar det väldigt mycket till de avarter, allt från att åka i kollektivfil till rattfylla eller felaktig belysning, som man numera ser dagligen.

Så sant...
Det har gått bra långt när en mobil fartkamera betraktas som en skärpt form av trafikövervakning...av både aktuell myndighet och fordonsförare... ::)

/   M v h   Walle

yngrot

Citat från: WalleW skrivet 30 augusti 2016, 18:37:10 PM
Så sant...
Det har gått bra långt när en mobil fartkamera betraktas som en skärpt form av trafikövervakning...av både aktuell myndighet och fordonsförare... ::)

/   M v h   Walle





Håller med er båda tyvärr  får jag säga . Jag undrar hur de tror att den sk nollvisionen skall nå framgång när det inte finns några poliser ute på vägar och bötfälla alla dårar i trafiken ..  ser ju det varje dag hur vansinnigt folk numera kör
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina