Ännu en bildstöld från Bussmicke....?

Startat av Kvarne, 07 oktober 2007, 16:00:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

#15
Jag blir så less!

För er som inte förstod det så var jag inte seriös med det där om skadestånd. Självklart är detta inget att driva till skadestånd, men det ska kanske ändå poängteras att bildstölder inte är bra, särskilt inte när bilderna dessutom retuscherats. I det här fallet är det dock fråga om barn som hittat bilder som passar till deras...eh..artikell och inte haft den endaste lilla tanke på copyright.

Webmastern borde ju självklart ha reagerat, men att driva detta till skadestånd...glöm det!

Jag utryckte mig lite halvdumt, borde kanske lagt till en eller flera smileys, för jag menade verkligen inte att BM skall kräva skadestånd av några barn. Skolan kanske, som brustit vad gäller copyright osv, men inte ens detta borde leda till skadestånd då bilderna inte använts i vinstdrivande syfte...


Så, jag ber om ursäkt för klumpigt utryck och hoppas ni förstår att jag inte menade att BM skulle "stämma skiten" ur dessa barn!  :o :( :-\

Edit:Självklart borde jag använt smileys. Sorry, my bad! Ber om ursäkt för detta! I.om att man inte ser den andra personen på nätet är det mkt svårt att se när det är ironi med i bilden....Än en gång; Sorry för detta!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jessika

Fast det illustrerade väl med ganska arga smileys, gjorde det inte? >:( ;)
Kanske ett tips inför framtiden kan vara att ta denna diskussion privat med fotografen ifråga (t.ex. genom ett e-mail)? Så skulle väl i alla fall jag gjort - så slipper man riva upp himmel och jord för ingenting...
Att retuschera bilden så att det stod Ronna på registreringsskylten - var inte det ganska gulligt ändå? ;D
/Jessika

Hagri

När man gör skoltidningar, eller liknade, är det vara bra om skolan även lär ut om och har koll på upphovsrätten.  Det är ju ingen större skillnad att snatta material (någon annans arbete) på internet eller att snatta prylar i en butik.
Det går ju även att fråga innan om man får använda material. Ibland kan det behövas tillstånd från mer än ett ställe om det finns delad upphovsrätt.  Själv har vi (en föreningstidnig) fått låna material även från stora drakar under förutsättning att vi uppgett källa och att materialet används med tillstånd från dem.

Hagri

Om det är aktuellt att kräva skadestånd är det inte eleverna utan den som står som ansvarig utgivare för den tryckta tidningen eller ansvarig för hemsidan som får stå för det.
Hade ni tyckt att det är lika ok om de knyckt era vantar eller mössa som de knyckt något från er på internet?

Jessika

Citat från: Hagri skrivet 07 oktober 2007, 18:45:13 PM
Hade ni tyckt att det är lika ok om de knyckt era vantar eller mössa som de knyckt något från er på internet?

Nej, för då hade jag blivit lidande - fått köpa nya samt fått frysa fram till dess. ;)
Jag skulle fortfarande tycka det var roligt om skolbarn ville använda mina bilder i något sammanhang - men det kan så klart ändå vara bra att ta diskussionen i skolan om upphovsrätt o.s.v. (Hade det handlat om någon som hade tjänat ekonomiskt på det  - en tidning, ett företag el.dyl - så hade det varit skillnad.)
För övrigt är inte alla så himla perfekta i den här tråden vad gäller vilka bilder man bör publicera på internet. ;) Och då är frågan vem det är mest "synd" om: Den person som får sina bussbilder "lånade" eller den person som blir fotograferad och kommenterad på internet utan tillåtelse? Ja, tala om att kasta sten i glashus o.s.v.
/Jessika

robbes

Citat från: Jessika skrivet 07 oktober 2007, 18:52:15 PM
Nej, för då hade jag blivit lidande - fått köpa nya samt fått frysa fram till dess. ;)
Jag skulle fortfarande tycka det var roligt om skolbarn ville använda mina bilder i något sammanhang - men det kan så klart ändå vara bra att ta diskussionen i skolan om upphovsrätt o.s.v. (Hade det handlat om någon som hade tjänat ekonomiskt på det  - en tidning, ett företag el.dyl - så hade det varit skillnad.)
För övrigt är inte alla så himla perfekta i den här tråden vad gäller vilka bilder man bör publicera på internet. ;) Och då är frågan vem det är mest "synd" om: Den person som får sina bussbilder "lånade" eller den person som blir fotograferad och kommenterad på internet utan tillåtelse? Ja, tala om att kasta sten i glashus o.s.v.
/Jessika



sista meningen där var faktiskt en bra kommentar här tänk de som blir med på bussbilderna men ej vill de visas på internet etc inhämtar fotografen tillstånd enligt pul att visa bilderna från samtliga som är med på dem? tvivlar på det men om bilderna används då blir det rama skri att fotografen ej blev tillfrågad

Patrik

När jag gick i grundskolan och högstadiet så fick inte vi lära oss om upphovsrätt och sånt, visst vi använde aldrig datorer då men att barn i ca 15års åldern ska veta reglerna om sånt är inte självklart, när jag väl började gymnasiet och på första Datorkunskapslektionen så fick vi lära oss om alla regler som gäller om upphovsrätt m.m.

robbes

Citat från: Patrik skrivet 07 oktober 2007, 19:01:56 PM
När jag gick i grundskolan och högstadiet så fick inte vi lära oss om upphovsrätt och sånt, visst vi använde aldrig datorer då men att barn i ca 15års åldern ska veta reglerna om sånt är inte självklart, när jag väl började gymnasiet och på första Datorkunskapslektionen så fick vi lära oss om alla regler som gäller om upphovsrätt m.m.

fick ni lära er något om pul då?

Patrik


robbes

inhämtar du då patrik tillstånd från de som ev finns med på dina bilder innan du visar bilderna på internet?

homer

Citat från: Hagri skrivet 07 oktober 2007, 18:45:13 PM
Hade ni tyckt att det är lika ok om de knyckt era vantar eller mössa som de knyckt något från er på internet?

med tanke på att man utan påföljd kan ladda hem både musik och film från internet så...

M224

Citat från: Henrik N skrivet 07 oktober 2007, 18:17:25 PM
Tror inte att det hjälper så mycket, då använder de print screen-knappen istället...

Men vafan, kräva skadestånd av ett par småglin som kanske bara har sin veckopeng, hellre skulle jag ta en ursäkt och att de hänvisar till vilken sida bilderna kommer ifrån samt att bilden är modifierad.. det här börjar likna folks beteende i USA där de stämmer stora företag som McDonalds bara för att kaffet är för varmt.. (Bara som exempel!)

Hehe! Jag brände mig faktiskt på Donkens äpplepaj i dag...men vad tusan...men killen i kassan varnade mig, samt att det står stort på förpackningen på tre språk "Het fyllning!"  ;D

Fredde

Detta hör väll hemma i ordet är fritt igentligen??

Hittar man något kan man medela berörd direkt istället. Här har det diskuterats sånt här tidigare så det räcker..


//Fredde

Hagri

Citat från: Jessika skrivet 07 oktober 2007, 18:52:15 PM
Nej, för då hade jag blivit lidande - fått köpa nya samt fått frysa fram till dess. ;)
Jag skulle fortfarande tycka det var roligt om skolbarn ville använda mina bilder i något sammanhang - men det kan så klart ändå vara bra att ta diskussionen i skolan om upphovsrätt o.s.v. (Hade det handlat om någon som hade tjänat ekonomiskt på det  - en tidning, ett företag el.dyl - så hade det varit skillnad.)
Det går att fråga om man får låna vantar eller mössa och det går att fråga om man får använda material på internet. Tycker du det är ok lånar du ut dina ägodelar i annat fall säger du nej eller kanske att vill ha ekonomisk kompensation för att de får använda dina ägodelar.

Patrik

Citat från: robbes skrivet 07 oktober 2007, 19:09:11 PM
inhämtar du då patrik tillstånd från de som ev finns med på dina bilder innan du visar bilderna på internet?

Nej, det gör jag inte och det gör ingen annan här heller.
Personerna är inte anledningen till bilderna som tas, jag skriver ingenting om dom och det är absolut inga kränkande bilder (såvida det inte är kränkande att vara busschaufför).
Reglerna är ganska dåliga om vad man får och inte får göra men eftersom det inte finns något kränkande i bilden och jag inte tjänar något på den så vinner jag ingenting på att ha en person med på bilden.