Spårvägslinje 6 avtackas 2 sep 1967

Startat av Gunnar D, 03 september 2017, 17:08:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



A25 440 vid Sofia har fått blommor inför de sista turerna 2 sep 1967.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2017, 17:08:18 PM
A25 440 vid Sofia har fått blommor inför de sista turerna 2 sep 1967.

Mvh Gunnar
****
Trevligt att någon sätter dit blommor, men trist att det skulle behövas.
Undrar hur det skulle se ut idag, om man fattat beslutet att spårvagnarna skulle vara kvar?

Bussmicke

Citat från: HJP skrivet 03 september 2017, 21:45:27 PM
****
Trevligt att någon sätter dit blommor, men trist att det skulle behövas.
Undrar hur det skulle se ut idag, om man fattat beslutet att spårvagnarna skulle vara kvar?
En betydligt trevligare stad.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: HJP skrivet 03 september 2017, 21:45:27 PM
****
Trevligt att någon sätter dit blommor, men trist att det skulle behövas.
Undrar hur det skulle se ut idag, om man fattat beslutet att spårvagnarna skulle vara kvar?

Jag tror tyvärr att vi fått en del logistiska problem i staden, jag hade gärna sett att spårvagnarna hade vart kvar - men jag tror väldigt få hade velat att t-banan inte skulle byggts ut på bekostnad av spårvagnarna. För att spårvagnarna skulle kunnat behålla sin plats i staden hade man nog om möjligt redan från dag 1 då man körde med elektrifierade vagnar börjat tänka att Stockholm kanske en dag skulle vara stort nog att husera en tunnelbana och planera linjer därefter och försökt lägga ett antal linjer på platser där berggrund och annat skulle ha försvårat en t-banedragning, eller åtminstone planerat för att komplettera en då kommande t-bana. I Göteborg har ju frågan med t-bana aldrig vart aktuell t.ex. pga den lermark som finns och hot om översvämningar och dylikt, så där har det vart lättare att planera en kollektivtrafik byggd på spårvagnar.

Harald Nordius

Citat från: virtual1 skrivet 03 april 2018, 16:13:54 PM
Jag tror tyvärr att vi fått en del logistiska problem i staden, jag hade gärna sett att spårvagnarna hade vart kvar - men jag tror väldigt få hade velat att t-banan inte skulle byggts ut på bekostnad av spårvagnarna. För att spårvagnarna skulle kunnat behålla sin plats i staden hade man nog om möjligt redan från dag 1 då man körde med elektrifierade vagnar börjat tänka att Stockholm kanske en dag skulle vara stort nog att husera en tunnelbana och planera linjer därefter och försökt lägga ett antal linjer på platser där berggrund och annat skulle ha försvårat en t-banedragning, eller åtminstone planerat för att komplettera en då kommande t-bana. I Göteborg har ju frågan med t-bana aldrig vart aktuell t.ex. pga den lermark som finns och hot om översvämningar och dylikt, så där har det vart lättare att planera en kollektivtrafik byggd på spårvagnar.
Nu är du helt ute och cyklar både om Stockholm och Göteborg. Det finns ingen motsättning mellan tunnelbana och spårväg. Tunnelbanan har inte ersatt innerstadsspårvägen utom linje 10 (Högalid-Ropsten). Det mesta av det spårvägsnät som fanns på slutet trafikeras nu med buss.

Tunnelbana har visst varit aktuellt i Göteborg fast den kallades för stadsbana. Det första förslaget gjordes på 1930-talet av spårvägsdirektören, men genomfördes tyvärr inte. Sedan gjordes nya planer efter kriget och de förortsspårvägar som byggdes på 50- och 60-talen byggdes utan plankorsningar för att kunna bli en del av stadsbanan. Det gjordes också en plan för tunnelsträckorna under innerstaden. Men sedan kom 70-talets nedgång som i Göteborg blev extra djup genom nedläggningen av varven. Befolkningen minskade så både behov av stadsbanan och pengar att bygga den för försvann.

virtual1

Jag böjer mig givetvis angående Göteborg, har dock alltid varit av den uppfattningen att markförhållanden är det som hindrat ett ev byggande, men jag hade uppenbarligen fel. Men gällande Stockholm så kan jag nog stå på mig. Det finns i princip ingen del av ytterstaden där spårvägen inte direkt ersatts av tbanan, och i innerstaden har du (med undantag Södermalm, där det nu ska byggas) inte mer än 500 meter mellan tbanestationerna (om man bortser från att alla linjer inte nås direkt) för ett betydligt mer kapacitetsstarkt och mer snabbt fordonsslag än spårvagnen. Därmed inte sagt att spårvagnen inte skulle kunna komplettera tbanan bättre än idag, men  att behålla alla tidigare linjer och samtidigt ha byggt tbanan hade nog vart en utopi.

Anders Noren

Citat från: virtual1 skrivet 03 april 2018, 22:36:54 PM
Jag böjer mig givetvis angående Göteborg, har dock alltid varit av den uppfattningen att markförhållanden är det som hindrat ett ev byggande, men jag hade uppenbarligen fel. Men gällande Stockholm så kan jag nog stå på mig. Det finns i princip ingen del av ytterstaden där spårvägen inte direkt ersatts av tbanan, och i innerstaden har du (med undantag Södermalm, där det nu ska byggas) inte mer än 500 meter mellan tbanestationerna (om man bortser från att alla linjer inte nås direkt) för ett betydligt mer kapacitetsstarkt och mer snabbt fordonsslag än spårvagnen. Därmed inte sagt att spårvagnen inte skulle kunna komplettera tbanan bättre än idag, men  att behålla alla tidigare linjer och samtidigt ha byggt tbanan hade nog vart en utopi.

Gissningsvis hade man använt samma princip som i Prag (som har tunnelbana men har behållit större delen av spårvägsnätet): även om spåren rent fysiskt ligger i samma stråk som tunnelbanan så går linjerna i andra relationer. Det skulle till exempel inte ha funnits en genomgående spårvagnslinje på Hornsgatan utan linjerna skulle ha vikit in på Rosenlundsgatan. Genomgående resa Slussen-Hornstull hänvisas till tunnelbanan. Linje 10/21 från Ropsten skulle inte ha gått till Stureplan utan vikit av mot Östra station, och så vidare. Ungefär som stombussarna idag.

Hasse L

Tur 5 avgick som sista (spårvagns-)sexa 18.32 från Sofia och 18.58 från Roslagstull.

/Hasse (som åkte med)

roggek

Citat från: Anders Noren skrivet 04 april 2018, 11:03:03 AM
Gissningsvis hade man använt samma princip som i Prag (som har tunnelbana men har behållit större delen av spårvägsnätet): även om spåren rent fysiskt ligger i samma stråk som tunnelbanan så går linjerna i andra relationer. Det skulle till exempel inte ha funnits en genomgående spårvagnslinje på Hornsgatan utan linjerna skulle ha vikit in på Rosenlundsgatan. Genomgående resa Slussen-Hornstull hänvisas till tunnelbanan. Linje 10/21 från Ropsten skulle inte ha gått till Stureplan utan vikit av mot Östra station, och så vidare. Ungefär som stombussarna idag.


Min personliga uppfattning är att SL skulle behållit linjerna 4 och 7 i högertrafik...

Då hade vi idag inte behövt lägga massa miljoner på stombussar som inte kommer fram, och NK-express...