Bilder från Herrljunga

Startat av Bussmicke, 07 september 2020, 22:31:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Taget idag

Vårgårda Buss på 543
Larssons Busstrafik i Främmestad på 246.
Fd Borås lokaltrafik 228 och Sandarna Transporter 2917.
Hos Holms busstrafik var det dött, verkar som man har lagt ner.















//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Antar du med Djursholms Busstrafik menar Holms. De verkar numera bara ha de båda bussarna som du tagit bild på varav den t v är i trafik och den t h är avställd.

Bussmicke

Använde Google röstinmatning men missade kolla hela texten. Djursholms skulle vara Hos Holms.
Jag  ändrar. Tack
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

    *
     

Troligen kör Vårgårdabuss den tur som Holm tidigare kört. Vad jag kan se på linje 246 så går Holms gamla tur kvar på eftermiddagen. Kör Herrljunga-Vårgårda-Herrljunga-Ljung- ? (alltså inte som 240 tillbaks) Vem kör denna tur nu ?
När Holm gick in i BiVab 1992 så körde de en linje Herrljunga-Floby-Ljung (TA Andersson) och på eftermiddagen retur. Denna linje lades ned någon gång cirka 2005. 1995 tog Bivab över linjen till Alingsås. Holm fick då ett omlopp Herrljunga-Vårgårda. Del kördes ursprungligen av GDG med buss garagerad i Skölvene. Härstammar från de övertaganden som gjordes runt 1975. I juni 1995 tog Bivab över hela linjen Ulricehamn-Herrljunga och Ulricehamns Omnibus AB körde Ulricehamn-Ljung med en fd SJ 2205. Od-Herrljunga kördes av Ods buss och taxi AB med en buss som tidigare varit provvagn hos Volvo.
Holm har avvecklat det mesta och nu återstår tågersättningar. Skoltrafiken har Nettbuss/Vy tagit över ca 2017 eller2018. Några företag hade då inte lagt anbud på trafiken. Skall även nämna att det några perioder funnits ett företag som kallade sig Älmestads Buss. De hade 4 skolbussar i Älmestad. Innehavaren hade tidigare varit SJ anställd i Od. Företaget avvecklades i samband med pensionering. Holms företag avvecklades och en kort tid fanns även en liten handikapp buss. Tror denna användes för tågersättning om man hade någon handikappad.
Upphandlingen av trafik har gjort att flera små företag har upphört. 1976 hade SJ Busslinjegrupp Borås, ca 75 bussar. I dag har Vårgårdabuss cirka 100-120 bussar. Ett av Västsveriges största företag är fd Sandarna Transporter,nuv Connect Bus Sandarna. De har stora delar av Västsveriges sjukresor och rullstolsfärdtjänst. Däremot har sjukresor med bår blivit överförd till Regionernas Ambulansväsende.
En lång historia som förklaring till Holms ensamma bussar. Holm är första ägaren till dessa.

Vill minnas att fullständigt namn på bussbolaget i Ulricehamn var Ulricehamns Omnibus & Hidgårds bilskola AB.
Herrljunga kommun är en av de sista som hade flera företag som entreprenörer till skolskjutstrafiken. Ca 1982 vad det flera företag ,för att inte säga många företag i Herrljunga och Vårgårda. Några av dem rester av AB Linjebuss som etablerade flera linjer i området men avvecklade dem genom att lägga ned eller överlåta till anställda. Linjen Alingsås-Ljung och Ulricehamn-Sandhem är exempel på sådana. Linjen Falköping -Börstig var överlåten till SJ ca 1975, för att omstruktureras. Nu kör Vy skoltrafik där. Vårgårdabuss har bussdepå i såväl Fristad som Floby.

Bussmicke

Larssons kör turen 15:12. Om Larsson eller nån mer kör resten av 246 vet jag inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.