Elledbussar far illa av vinterväder och köer

Startat av janjoh, 04 december 2021, 09:20:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Är det ett tidigare känt problem att bussarna laddas ur i kallt vinterväder?
Är främst på långa linje 58 (Bergsjön-Eketrägatan via norra älvstranden) som det har skett.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgs-elbussar-k%C3%A4mpar-och-kn%C3%A4cks-i-sn%C3%B6n-1.60743968

Ted Selander

Jönköpings 51 Volvo-elbussar har den senaste veckan kämpat med kyla, men inte särskilt mycket snö. Kapaciteten sjunker snabbare, ändå har vi laddstolpar på alla ändhållplatser utom två, så det brukar lösa sig. Reglertiderna är dock ojämnt fördelade, vissa omlopp har nollminutersvändningar ibland i högtrafik. Vi ska inte starta en tur om batterierna håller under 50% kapacitet.
Kallt har det också varit för såväl resenärer som förare. Det skylls nu på en fristående mjukvara som reglerar temperaturen vid ramp, men som slagit ut eller tagit över bussens eget reglersystem för värmen.
Många wifi är det som ska samsas. De listiga trafikplanerarna hos Vy parkerar också elbussar på stan utan laddmöjlighet, i vissa fall flera timmar.

S Svensson

Eldrift i alla former är beroende av resistansen (impedans vid växelström). Resistansen är temperaturberoende och sjunker när det blir kallare.
Av denna orsak så blir det problem med elfordon när det blir kallare. Vad som påstås så var det en del elfordon som blev stående på E6 vid Torpasjön (i höjd med Frillesås). Sedan är det säkert problem med uppvärmningen. Man får inte glömma sätt i kabeln om man saknar dieselaggregat på bilen. Det är alltså ganska lätt förstå att det blir mera problem med eldrift. Jag och några till pratade om eldrift på fordon vid 1920-talet. Det fanns elbilar redan då. Göteborgs elverk har på sitt museum en "farmor anka" elbil som ibland visas. Eldrift är alltså inte ny. Och problem är ju till för att lösas. Man får inte ladda ur batterierna helt.

Kevin05

Nu på sista tiden har jag sätt MAN bussar på linje 2 Tullen och trandared

Bernt Talbrant

Det går sådana på något omlopp, åtminstone under delar av dagen, på linje 2 i stort sett dagligen och det har det gjort länge.

yngrot

Inga nyheter att elbussar och för den delen elbilar får problem i kyla.. Underligt att "alla" blir förvånade när fordonen inte fungerar bra i kyla.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina