Mercedes Citaro på SL-linje 172

Startat av Bussmicke, 01 maj 2021, 01:07:32 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke







Kära vänner här, önskar er med dessa bilder en trevlig helg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jörgen

Kan inte varit någon bra buss detta, eftersom de flesta ställdes av redan efter 9 1/2 år i trafik, 2011-08-22, för att sedan hamna hos "NNT New Nordic Trading AB" i Gävle.
Mvh: Jörgen

Ted Selander

Trevligt, och Citaro har nog spottat upp sig, har i och för sig bara erfarenhet av 2020 års årgång.

Leyland

Generellt måste det inte ha varit en "dålig" buss för att vagntypen bara rullade i 9-10 år. Hade vagntypen varit "riktigt dålig" hade den nog inte rullat så länge ens.

Sedan början av 2000-talet är det inte logiskt alla gånger, utifrån t.ex. livslängd i ålder räknat, om hur länge en vagntyp går i trafik. Det handlar allt mer om kontraktets längd, val av finansiering vid inköp och således även avskrivningstid. Det kan också handla om slitaget, dvs i vilken miljö vagntypen rullat och när brytpunkten kommer för att det fortsatt är ekonomiskt lönsamt eller inte att underhålla/reparera jämfört med att investera i nya fordon. I detta fall kan inte uteslutas att kalkylen var att vagntypen bara skulle rulla i t ex 9-10 år.

I sammanhanget fanns det, utifrån min syn, bättre vagntyper hos t ex Busslink/Keolis i Stockholms innerstad som inte ens var i trafik i 8 år.



Walter

#4
Tiden i trafik beror främst på att avtalet de körde på upphörde för Nobina och omplacering av dieseldrivna ledbussar på andra ställen i landet där bolaget hade trafik var svårt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Måste man köra alla bussar i SL-trafik tills de nått 16 års ålder, för att de ska vara "bra"? I andra län har det varit tämligen normalt att många bussar byts ut och säljs då de uppnått 10-11 års ålder.

Många avtal har ju en längd på 8-10 år, och nyinköpta fordon till såna avtal är ju därmed 8-10 år när avtalet upphört, och fordonen då blir arbetslösa.

Bussmicke

Man kanske får mer betalt om bussen kan säljas efter 8-10 år?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Numera leasas väl de flesta under avtalstiden så man lättare kan beräkna kostnaden. Och slippa stå med övertaliga bussar efter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Jag har ju haft förmånen att köra både dessa Citaro:s  i bägge varianterna liksom senare årsmodeller och jag tycker inte att 2002 års upplaga var sämre än 2007 års eller 2013 års, någon Euro 6 Citaro har jag dock aldrig kört.

Citaro C2

Riktiga stadsbussar med urstarka motorer. Masmobacken var ingen match för dessa. Dessutom underbart motorljud till skillnad från OmniLink som låter som en mesig symaskin.  :-X ;D

Sen är ju Jörgens inlägg ett klassiskt exempel på varför man ska ifrågasätta precis ALLT man läser på internet och i debattartiklar i tidningar.

Jörgen

Mvh: Jörgen

toddetoddelito

Å andra sidan, de Citaro av första generationen som kördes av Råsta var ju helt sönderkörda redan när de kom till hit (då de var 7 år). Var alltid en pina när de kom, eftersom man aldrig visste hur sent man skulle komma fram, om man ens gjorde det. Tycker därför att Jörgens inlägg inte var så verklighetsfrånvänt som vissa vill få det att låta som.

Sedan vet jag att de inte var samma C1or som på bilden, men känner kanske att man inte behöver göra honom till ett exempel för källkritik. Om man är ute efter helt korrekt fakta bör man nog leta på andra ställen. Och jag ser heller inte att det han skrev behöver vara fel, ej heller att det behöver vara rätt. Dels är det subjektivt att säga att en buss är dålig (jag vet själv vad jag känner för C1or, och det är verkligen inte bra), dels underbyggde han ju det med fakta. Sedan att det inte behöver vara så innebär inte att det är felaktigt.

Ditt inlägg om att OmniLink "låter som en mesig symaskin" är ju också ett subjektivt påstående. Du får ju leva som du lär, och bara skriva helt verifierbar fakta om du skall klanka ner på andra.

Lars-Håkan_E

Skillnaden mellan de Citaro som Arriva flyttade in från Holland jmf med de helt nya Citaro som Swebus satte in är att de förra som nämndes var just 7 år gamla medans de andra var fabriksnya.

Hur mkt det sedan skiljde i specningen mellan Holland(Arriva) och Sverige (Swebus) har jag ingen vetskap om då jag aldrig ens varit in i någon av Holländarna.

toddetoddelito

Jo, jag tyckte de var ganska bra att jämföra med eftersom de var ungefär lika gamla när de flyttade hit som när Swebussarna slutade gå i trafik, och baserat på det tycker jag nog att en C1as livslängd inte är så lång, utan att det nog är ganska rimligt med ca tio år för den busstypen.

Men det har väl också med t ex skötsel eller just spec att göra, och där har jag inte någon information att gå på.

S Svensson

Leasing eller inte ?
När jag tittar i fordonsregister så brukar det stå vilket företag som är brukare. Sedan anges om de är leasade eller inte. Faktum är att de flesta bussar inte är leasade utan det råder kreditköp.
När jag tittade på sjuhärad och Veolia/Transdev så var det leasing i 8 år och sedan registreras fordon på Transdev.
Leasing är i vissa fall ingenting lämpligt. I princip får man behålla fordonen hela leasingtiden. Normalt kan man inte bryta leasingen. Sedan är detta mindre känt, men står i läroböcker. Nämligen att beloppet man betalar kan fördelas över tid. Skulle ett fordon haverera så kan det bli dyrt om man har betalt mindre belopp den första tiden.

Tilläggas kan att i Sverige så överlät Veolia sina dotterbolag som enbart bytte namn. När Transdev övertog Veolia bussföretag så var det alltså rena namnbyte på ett bolag med samma org nr. Detta som upplysning till ovan.