Sveriges största cirkulationsplats

Startat av Taunusch, 01 januari 2016, 22:34:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Var hittar vi den?

Jag kastar ut Trafikplats Årby i Eskilstuna där Årbyrondellen "ligger ovanför" E20, den har en diameter på ungefär 215 meter.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 01 januari 2016, 22:34:12 PM
Var hittar vi den?

Jag kastar ut Trafikplats Årby i Eskilstuna där Årbyrondellen "ligger ovanför" E20, den har en diameter på ungefär 215 meter.

Vallarondellen i Linköping är lite större.

Niklas Bygdestam

Trafikplats Bärbyleden eller avfart nummer 187 på E4:an i Uppsala, dvs där E4:an korsar väg 55 i Uppsala är väldigt stor och bör vara en kandidat. En annan kandidat bör vara Trafikplats Kumla eller avfart 187 på E4:an i Uppsala, dvs där E4:an korsar väg 282.

Båda dessa är mycket stora och jag tror att dessa ska vara större än dessa andra två nämnda.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Freke

Och Sveriges minsta(?) i Skellefteå... ☺

Ersa

Rondellen där Stuguvägen, Hagvägen och RV87 ansluter till E14 vid Odenskog, Östersund, är kanske inte störst, men platsar nog in rätt högt i listan.
Den känns åtminstone större är de bägge föreslagna i Uppsala.

Harald Nordius

Alla de nämnda är mindre än den i Eskilstuna, men större är cirkulationsplatsen vid Trafikplats Söderkulla i Malmö där Inre Ringvägen korsar Trelleborgsvägen. Den är drygt 220 m.

http://kartor.eniro.se/m/n1eDZ

igel


Nico

Även om jag inte kommer på några mått vad gäller diameter just nu så är annan cirkulationsplats som ligger ganska bra till storleksmässigt den vid Hjulsta trafikplats. Kan nog i alla fall närma sig 200 m Ø. Den förbinder E18 samt väg 275 (Bergslagsvägen/Akallalänken) och kommer framöver även få koppling till Förbifart Stockholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Citat från: igel skrivet 02 januari 2016, 15:20:47 PM
Jag tror att denna i Näsbypark slår den i storlek. Här har man inte ens plats med en pilskärm i rondellen.
https://www.google.se/maps/@59.4238886,18.0972007,3a,75y,34.25h,68.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1snspwylPhkvE_EMNP4R3qEg!2e0!7i13312!8i6656

Det känns som en ganska tveksamt utformad cirkulationsplats. Det bör ju tydligt framgå även av annat än vägmärken att det är en cirkulationsplats.

Taunusch

Summerar de cirkulationsplatser som tagits upp hittills i denna tråd efter mätning i Enirokartan.

1. Söderkulla, Malmö - 230 m
2. Valla, Linköping - 220 m
3. Årby, Eskilstuna - 215 m
4. Hjulsta, Stockholm - 170 m
5. Kumla, Uppsala - 160 m
6. Odenskog, Östersund - 155 m
6. Karlskoga - 155 m
7. Bärby, Uppsala - 120 m

Om denna beresta församling inte har missat någon plats så lär Malmö ha landets största cirkulationsplats.

igel

Citat från: Taunusch skrivet 02 januari 2016, 16:45:58 PM
Det känns som en ganska tveksamt utformad cirkulationsplats. Det bör ju tydligt framgå även av annat än vägmärken att det är en cirkulationsplats.
Har hört rykten att ortsbor med SUV inte riktigt har förstodt att man ska runda den målade snöflingan. Likväl tror jag att det är Sveriges minsta tills jag har sett en mindre. Har för mig att den byggdes innan "Flervägs väjning" var infört i Sverige. Och detta blev lösningen för att få väjningsplikt för alla trafikanter utan att använda högerregeln.

Taunusch

Citat från: igel skrivet 02 januari 2016, 18:15:17 PM
Har hört rykten att ortsbor med SUV inte riktigt har förstodt att man ska runda den målade snöflingan. Likväl tror jag att det är Sveriges minsta tills jag har sett en mindre. Har för mig att den byggdes innan "Flervägs väjning" var infört i Sverige. Och detta blev lösningen för att få väjningsplikt för alla trafikanter utan att använda högerregeln.

Att åtminstone en del av rondellen är överkörbar är inte ovanligt men när rondellen är så liten att en normalstor personbil kan grensla rondellen blir det löjligt. Av det som framgår på länken kan jag inte riktigt förstå vad som motiverar en cirkulationsplats heller.

Mr G



Efter att nya E18 har färdigställts är en fd jätterondellen vid Rinkeby/Rissne ett minne blott, men den borde väl ha kommit högt upp på listan, kanske t o m på förstaplatsen. Bilden är tagen inifrån rondellen.
吉先生

igel

Citat från: Mr G skrivet 04 januari 2016, 17:35:23 PM

Efter att nya E18 har färdigställts är en fd jätterondellen vid Rinkeby/Rissne ett minne blott, men den borde väl ha kommit högt upp på listan, kanske t o m på förstaplatsen. Bilden är tagen inifrån rondellen.
Den var nog aldrig skyltad med Påbjuden CIRKULATIONSTRAFIK så den räknas nog inte. Om du jämför med det minsta cirkulationsplatsen, så är ju skyltingen det ända som gör den till en cirkulationsplats. "Korsningens" utformning i övrigt påminner ju om vilken villagatskorsning som hälst med något lustigt cirkulärt farthinder i mitten om det inte vore för skyltingen.