När man ändå är på G samt lite nostalgi…

Startat av Nico, 11 juli 2021, 20:36:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

När jag ändå beställde M.A.N-modellen (som nämns i tidigare tråd) från Tyskland så passade jag även på att ta med lite annat i beställningen för att motivera extrakostnaden för frakten.

Blev då bl.a. nedanstående alster med art.nr 72344. Det är då en SL 200 i utförande från Stadtwerke Klagenfurt (STW), men förebilden är inte en M.A.N utan en Gräf & Stift. Dessa hade ju blivit uppköpta av M.A.N 1971 och producerade i stort sett samma bussar, men primärt för den österriska marknaden. Annars var ju Gräf & Stift i början kända för stora lyxbilar (typ den Phaeton 28/32 PS som en viss Franz Ferdinand åkte i en dag 1914) om man pratar perioden strax före och efter VK1.

Modellen förefaller vara en SL 200 med s.k. StÜLB-front, dvs. vertikalt böjda sidor på vindrutorna (fanns även med s.k. VÖV-front som hade horisontellt böjda vindrutor). Den avbildar en uppdaterad version med bl.a. nya större och bredare bakljus mot de tidigare små runda. Håller nu på att leta efter när detta byte kan tänkas ha skett för att kunna datera förebilden. SL 200 i sig tillverkades annars av M.A.N från 1973 till 1986.








Var även ute och botaniserade kring en del annat på stan häromdagen. Sprang då på denna som felaktigt såldes som en Wiking-modell. I själva verket är det en modell från Lego med art.nr 649–2. Modellen jag hittade är tillverkad under perioden 1966–1968 och föreställer en LS 322 (ibland felaktigt betecknad som en LPS, men P hos Mercedes-Benz angav vid denna tid Pullman, dvs. en frambyggd hytt) som i original tillverkades 1959–1962.

Numera tänker man nog de flesta på plastklossar i diverse varianter och färger när Lego nämns, men under slutet på 1950-talet och fram till c.a. 1970 så tillverkade Lego även mera vanliga fordonsmodeller till sitt s.k. Lego System. Bilarna var i ungefärlig skala 1:80 och lastbilarna i skala 1:100 – inga bussmodeller tillverkades tydligen. Överlag var de ganska snyggt utförda även om de udda hjulen i svarvat stål kanske ser lite avigt ut.






Att hitta dessa modeller i bra skick är dock mycket svårt, det mesta är sönderlekt. Modeller i mint condition med ask mm. kan dock i vissa fall betinga priser på uppåt femsiffriga belopp i kr. Gav 175 sketna för min och den är lite sliten i framförallt dekoren. Den fanns även i två versioner, en med texten Shell och en med SHELL. Den senare är mera sällsynt och turligt nog var det en sådan jag ramlade på. Givetvis dock utan ask.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander


Nico

Tack för den länken Ted. Fanns mycket att titta vidare på där.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Kul att få se en Lego-modell bland bilderna här! Hängiven Lego-samlare sedan ett antal år tillbaka  8)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Nico

Där  ser man, kul att det finns fler samlare av diverse olika riktningar. Problemet är annars nog mera att begränsa sig. För min del då primärt bilmodeller (s.k. die cast) i skala 1:43 samt 1:87... även om annat oxå kan slinka med... som det gjorde nu...   ;)

Legosamlande och byggande är vad jag sedan förstått en riktigt stor hobby, både då med vanliga bitar samt just samlande av t.ex. dessa udda äldre skalmodeller. Jag är sedan grymt imponerad av en del jag sett, men för egen del är det alltså mera annat som lockar. Shell-modellen var mest en ingivelse då jag visste vad det var och den ändå passade in någorlunda i mitt ordinarie samlande.

Det enda jag annars har kvar i Lego är en gammal 70-talsmodell (byggd med vanliga legobitar) av en Rolls Royce från 1909... tror den hade art.nr 395 när det begav sig. Här handlar det dock mera om rent nostalgiska skäl, då jag fick den i födelsedagspresent någon gång runt 1975-1976 och byggde ihop den tillsammans med farsgubben som oxå gillade bilar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Återvände till Lego-hobbyn för några år sedan och har sedan dess insett att det finns en stor, och växande, community av vuxna som hänger sig åt detta. Riktigt roligt. Dessutom har Lego insett själva att vuxna är en köpstark grupp och numera släpps det en del väldigt stora set och set som är mer av inredningsdetaljer eller liknande, som tydligt riktar sig mot en annan marknad.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se