Volvos hybrider ute på stan...

Startat av olasand, 04 december 2008, 21:32:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

När jag satt och rullade på linje 60 idag fick jag plötsligt syn på Volvos två hybridbussar. Den ena (som var västtrafikblå) stod med varningsblinkers på i korsningen vid Oskar Fredriks kyrka, medan den andra (vit) stod med varningsblinkers på en bit ner på Prinsgatan.

När jag varit uppe i Masthugget och vänt stod den blå bussen fortfarande kvar medan den vita försvunnit. Det verkade som om det pågick ett intensivt arbete med att försöka få även den blå därifrån. Bl.a. genom det klassiska knepet att bryta huvudströmmen. Utan resultat.

Lyckades precis krångla mig runt bussen med min MAN-buss och mötte sedan den vita hybridbussen nere på Linnégatan. (Så den fungerade i alla fall).

Vid Drottningtorget gick jag ur min buss för att sedan hoppa in i nästa 60:a mot Masthugget och när jag passerade denna gång hade man just kopplat bärgare till den blå hybridbussen. När jag vänt uppe i Masthugget ännu en gång var den borta.

Är det någon som vet hur det går med dessa bussar? Det var väl meningen att de skulle testas i linjetrafik ungefär nu!? Det verkar ju inte som att man är riktigt där ännu...

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 04 december 2008, 21:32:39 PM

Är det någon som vet hur det går med dessa bussar? Det var väl meningen att de skulle testas i linjetrafik ungefär nu!? Det verkar ju inte som att man är riktigt där ännu...

Man har i alla fall sålt de sex första, närmare bestämt till Sales-Lentz i Luxemburg. De skall användas i linjetrafik runt Luxemburg City. Den första skall levereras hösten 2009 och de fem övriga 2010. Detta år räknar också Volvo med att starta serieproduktionen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

olasand

Idag mötte jag den blå hybridbussen högst upp i Masthugget, så det var tydligen inte allt för allvarligt igår.

Hade jag kommit 4 minuter tidigare så hade jag antagligen hunnit fotografera den också  :'(

Annars måste ju Masthugget vara det ideala stället att prova bussar på. Tar dom sig upp där så klarar de allt!

Bussmicke

Det var ju där gamla Swebus 4400 rullade, på dåvarande linje 85.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M

Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2008, 00:22:41 AM
Det var ju där gamla Swebus 4400 rullade, på dåvarande linje 85.

Jajjamen och det var min buss som jag hade hand om.
Hade din bild på den som bakgrund på tjänstedatorn jag hade då.
För övrigt så kommer det strax ut en ny som provvagn hos GS
/M

Bussmicke

Skall vara 2 hos GS. Hur länge ska de rulla hos GS?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.