Tio bussar på Jarlaplan

Startat av Mr G, 29 maj 2008, 23:16:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Eller är de fler än så? Tänkte annars redan nu markera att min bussnummerstafett inte enbart kommer att utgå från linjenummer. Kreativa angreppsvinklar kommer att krävas för att hålla ut, och jag har för avsikt att stanna i historisk tid. Så här kommer en liten fingervisning om att det går att sortera in bussbilder under andra siffror än linjenumret. 1971 är året vill jag minnas.

När jag tittar lite mer noga på bilden tycker jag mig se att det rör sig om tio till utseendet olika bussar. Ett par är visst likadana, men har då olika färg som skiljer dem åt. Njae förresten, det finns nog två bussar som är helt lika förresten. Eller...
吉先生

Mr G

Aj j***ar. Jag ser nu att bilden verkar vara lite för bred för att visas i sin helhet i Buss Snack. Iallafall med mina inställningar. Längst till höger ska det synas en gul Vaxholmsbuss typ Kutter eller Ajokki eller nåt liknande.
吉先生

Mr G

Dubbelkopia på SL H81 eller H82 (SKV B58) kan jag hålla med om. Men hur är det med de två CF:arna? Jag blev osäker på färgen på den högra. Är den orange eller oxblodsröd? Sen ser jag att de två vagnarna skiljer sig åt betr linjenummerrullarna. Den högra har en modell som var mindre vanligt förekommande, om jag nu ser rätt. Kanske är t o m bakgrunden på den i mörkgrön färg och inte svart. Fast bussarna är kanske helt lika i övrigt, även om min observation skulle vara rätt.
吉先生

NHK

Trevliga bilder. Bussarna längst till höger är SL H44 4585 som var den första SL-röda bussen i Vaxholm. Fick en ommålad dest.rulle för att klara "VAXHOLM".

Autokorin är B848. En Scania som var utrustad med Wilsonlåda.

NHK

yngrot

En väldigt trevlig bild igen. Ser fram mot fler fina bilder. :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Mycket trevligt. Även jag ser fram mot mer från det f.d. SLO-området.

Björn Forslund

Kanske är Vaxholmaren som syns bakom de övriga bussarna densamma som SvOf har?
25% chans är det iallafall!
Toppenbild från en tid då det var liv och rörelse vid Jarlaplan (som väl inte finns längre?)

Mikael T Nilsson

Härlig nostalgibild. En blandning av bussar från Åkerby (Täby), Norrtälje och Vaxholm.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr G

CitatEn blandning av bussar från Åkerby (Täby), Norrtälje och Vaxholm.

Åkerby vid den här tiden var väl just bara precis vad det låter, dvs en by på en åker. Är inte säker på när garaget startades upp där. Enebyberg hade däremot ett stort bussgarage, eller kanske bättre att säga depå, för jag tror de allra flesta bussarna garagerades utomhus. Om man nu kan säga så?

Hornsberg bidrar med en H32 också, icke att förglömma.

Om H81/H82 hörde hemma i Norrtälje, Enebyberg eller nån annanstans vet jag inte. 
吉先生

Peter Rost

#9
Mycket  trevligt!

Jarlaplan  är  det  väl  fortfarande, fast  på  Bussterminalområdet  har  det  byggts  bostäder.

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr G skrivet 30 maj 2008, 18:20:06 PM
Åkerby vid den här tiden var väl just bara precis vad det låter, dvs en by på en åker. Är inte säker på när garaget startades upp där. Enebyberg hade däremot ett stort bussgarage, eller kanske bättre att säga depå, för jag tror de allra flesta bussarna garagerades utomhus. Om man nu kan säga så?

Hornsberg bidrar med en H32 också, icke att förglömma.

Om H81/H82 hörde hemma i Norrtälje, Enebyberg eller nån annanstans vet jag inte. 

Ja, bilden måste vara tagen innan Åkerbydepån kom till. Enligt mina anteckningar togs Åkerbydepån i drift 1976.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

JDS

Citat från: Peter Rost skrivet 30 maj 2008, 18:46:57 PM
Mycket trevligt!

Jarlaplan är det väl fortfarande, fast på Bussterminalområdet har det byggts bostäder.

/Peter

Ja, lite väl hopträngda tycker jag. Under många år var det bara en stor tråkig parkeringsplats där, inte särskilt kul men i alla fall en öppen plats. Jag vill minnas att det såg precis likadant ut, fast utan bussarna förstås. Någon enstaka hållplatsstolpe med topptavla och allt fanns kvar också! Förutom som parkeringsplats fungerade platsen även som lekplats då Engelbrektsskolan tillfälligt flyttade in i Borgarskolans lokaler i slutet av 80-talet. Ett särskilt nöje för oss skolbarn var att fördela de buntar av P-böter som enstaka "långtidsparkerade" fordon drog till sig bland övriga bilar på platsen!  :-*

Peter Öden

Hej !

Villken härlig nostagisk bild. När upphörde trafiken vid Jarlaplan ?

Mvh Peter Ö

Peter Rost

Tror  den  upphörde  1980.

/Peter

christian berg

Mycket trevlig bild. Är det någon som känner till lite mer om CF-bussarna norr om stan? De flesta verkar ha blivit ommålade till rött och de sista försvann redan 1978, långt före CF söder om stan som var kvar till 1983. Varför blev det så? Vilka vagnar fanns i Täby/Enebyberg och vilka blev ommålade; kanske kan någon komplettera följande lista?

6109 orange
6110 röd
6111
6114 orange
6115 röd med rött tak
6116 röd
6127
6134 röd
6135? röd
6136
6137
6138 röd
6144 röd
6146 röd
6148 röd
6150? röd
6158 röd
6163?
6164 röd
6172?
6173? orange
6174?
6175? röd
6176? röd
6182 röd
6187 orange
6203
6208 röd
6209 röd
6214?
6232? orange
6233 röd
6234
6490 röd

och av någon anledning H65B 7355

Hälsningar

Christian B