Vetter länkbuss med märklig axelanordning Länk

Startat av BD, 13 maj 2008, 11:58:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Ta en titt på bilden på länken. Först tror man att någon "photoshopat" bilden men så är det inte.
Fabrikatet är Vetter (Uttalas "fetter")
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3794309

Mer normala Vetter på denna länk.
http://www.nahverkehr-breisgau.de/busse_gelenk.html#16s

Björn Forslund

Hur funkar den vehikeln? Styr den på de båda främsta axlarna? Den verkar ju ha motorn bak?

JB

Och varför valde man att placera axlarna på detta sätt? Vad finns det för fördelar med det?

/Jonas

Leffe

Enligt tyska siten styr den enbart med queraxeln. Jag är ej god nog i tyska
för att översätta "quer". Föraren hade att ta hänsyn till att bakdelen hamnade i motsatt körbana vid högersväng och mejade fotgängare vid vänstersväng. Sakta i infart i böjar gällde därför.

Överhängseffekt maximum i bak således.

Verkar vara tillfällig formsvacka hos kontruktören.

Jag citerar min lätt konservative far: "All utveckling av bilar har varit meningslös sedan Duetten med B18 konstruerades" .
Detta gäller även bussar efter CF, enligt hans futuristiske son.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leffe skrivet 15 maj 2008, 00:43:24 AM
Enligt tyska siten styr den enbart med queraxeln. Jag är ej god nog i tyska
för att översätta "quer". Föraren hade att ta hänsyn till att bakdelen hamnade i motsatt körbana vid högersväng och mejade fotgängare vid vänstersväng. Sakta i infart i böjar gällde därför.

Överhängseffekt maximum i bak således.

Verkar vara tillfällig formsvacka hos kontruktören.

Jag citerar min lätt konservative far: "All utveckling av bilar har varit meningslös sedan Duetten med B18 konstruerades" .
Detta gäller även bussar efter CF, enligt hans futuristiske son.

Tyska ordet quer betyder tvär, tvärs. Om någon nu blir klokare av det i sammanhanget.
Beträffande utvecklingen håller jag helt med din far, men min Toyota Yaris Verso gav ändå en del retro-vibbar till Duetten. Liten utanpå och stor inuti. Och när det gäller bussar anmäler jag heller ingen avvikande åsikt men efter drygt 200 mil på en resa till och från Norge med en Scania-Vabis BF76 (från 1966) vill jag också komplettera med "CF/BF".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Absolut!
BF- serien var höjdpunkten! Eftersom mina initialer är "BF" och jag har 5 st sådana bussar måste det bara vara så. :)
CF:en har samma drivlina som BF. Enda nackdelen med CF är att den är känsligare ur rostsynpunkt än BF, pga sin helbyggda konstruktion.

Sådant som högt insteg, frontmotor, vit ratt, buller i varierande grad, manuell (eller Wilson) växellåda, lite olje- och dieseldoft invändigt osv hör också till charmen, eller hur?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 maj 2008, 09:52:20 AM
Absolut!
BF- serien var höjdpunkten! Eftersom mina initialer är "BF" och jag har 5 st sådana bussar måste det bara vara så. :)
CF:en har samma drivlina som BF. Enda nackdelen med CF är att den är känsligare ur rostsynpunkt än BF, pga sin helbyggda konstruktion.

Sådant som högt insteg, frontmotor, vit ratt, buller i varierande grad, manuell (eller Wilson) växellåda, lite olje- och dieseldoft invändigt osv hör också till charmen, eller hur?

Förvisso. Om man inte förväxlar charm med komfort. Fast manuell växellåda bör det väl vara. Möjligen Pys-Wilson.
Från Norge-resan kunde konstateras att bussen gick uppför de brantaste backarna utan motorn gick varm. Det gick förstås inte fort men vi tog oss upp. Nästan lika besvärligt var det att ta sig ner i avsaknad av retarder och annat modernt tjafs. Men motorbroms fungerade utmärkt och Magnus rörde bromspedalen så lite att bromsarna inte ens var varma efter långa nedförsbackar.
Jag var redan tidigare imponerad av BF/CF men är det nu om möjligt ännu mer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, på CF och BF var det väl bara pys-Wilson om det var halvautomat? Iallafall CF, t ex  en del av Jönköpings vagnar.
Det bästa med de gamla Scaniorna är att de bara går och går. Man tar sig alltid hem.

Hur komfortabla de är beror givetvis på typ av stolar och hur noga man isolerat motorhuven och därikring. Min Lier, t ex, är väldigt bekväm att åka i och tyst invändigt jämfört med en mera standardbetonad buss med samma chassi.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 maj 2008, 08:42:21 AM
Tyska ordet quer betyder tvär, tvärs. Om någon nu blir klokare av det i sammanhanget.
Beträffande utvecklingen håller jag helt med din far, men min Toyota Yaris Verso gav ändå en del retro-vibbar till Duetten. Liten utanpå och stor inuti. Och när det gäller bussar anmäler jag heller ingen avvikande åsikt men efter drygt 200 mil på en resa till och från Norge med en Scania-Vabis BF76 (från 1966) vill jag också komplettera med "CF/BF".


Åter till huvudspåret: Den där tyska ledbussen, kan det inte vara så att den främre delens chassi innefattar även mellanaxeln, och att karossens bakre del är lagrad ovanpå denna, som en semitrailer?

BD