SS linjer 51 och 68

Startat av Björn Forslund, 07 maj 2008, 22:52:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej
Någon som kan dra historiken för Stockholms Spårvägars busslinjer 51 och 68?

Hälsn
Björn

K R

Hej!

Bägge linjerna har haft flera olika sträckningar genom åren, men jag tar "50-talsutförandet".

Linje 51: Södermalmstorg - Frihamnen startade 1/4 1951, denna linje hette tidigare 81.
Lades ner någon gång i mitten på 50-talet, då linje 73 drogs ut till Frihamnen från att tidigare ha gått till Hjorthagen
och tog därmed över linje 51:s trafikuppgift.

Linje 68: Hornstull (Varvsgatan) - Solberga startade 1/9 1950. Ett år senare flyttades ändhållplatsen vid Varvsgatan till Kristinehovsgatan.
Kring mitten av 50-talet blev sträckningen Fridhemsplan - Solberga.
Jag vill minnas att 68:an lades ned i o m öppnandet av Tunnelbana 2 den 5 april 1964.

mvh K R

Björn Forslund

Tackar!
Jag skulle dock gärna vilja ha 40-tals varianten av 51:an. Den gick Odenplan- Eriksdal år 1943. Enligt karta från det året gick den via Skeppsbron, men på en bild ser man en "dogg" i krigsmålning på Kornhamnstorg. Troligen kort efter kriget, så linjen måste ha lagts om?

/Björn

K R

Hej!

I MfSS 3/84, där artikelserien "Motorbusslinjer i Stockholm åren 1923-1953" startar omnämns en ändring för linje 51:
"16 april 1945: ...(Mynttorget/Skeppsbron - Stora Nygatan)..."

Gifver detta någon ledning?
Troligtvis trafikerades alltså Kornhamnstorg i ena riktningen?!

mvh K R

Björn Forslund

Hej!

Tack för tipset om MfSS, ska plocka fram numret ur gömmorna!

Omläggningen bör ha varit i sydlig riktning, eftersom bussen ifråga är på väg mot Slussen.

/Björn

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 maj 2008, 11:27:57 AM

Omläggningen bör ha varit i sydlig riktning, eftersom bussen ifråga är på väg mot Slussen.

/Björn

Hej!

Jo, då stämmer ju nedanstående citat:

Citat från: K R skrivet 08 maj 2008, 10:57:18 AM
"16 april 1945: ...(Mynttorget/Skeppsbron - Stora Nygatan)..."

Jag trodde delningen möjligen var tvärtom; Skeppsbron söderut/Kornhamnstorg norrut

mvh K R

Jimmy

Hej Björn.
Om du vill ha alla detaljer om körvägarna för linje 51 och 68 så hittar du dem på de här länkarna (pdf-filer):

Linje 51
Linje 68

Jimmy

Björn Forslund

Hej
Jag tackar för ett uttömmande svar!

/Björn

Kenny S Ericson


Tack Jimmy
Lite extra om linje 68 på 50 och 60-talet. Ändhållplatsen hette mycket riktigt Solberga men ropades ut som "Såvaviframme" utom när det ösregnade, då var det Sooolberga ;D ;D
Sedan skriver du om en förlängning 1958. Det var inte många meter utan bara att vändplanen byggdes om med ordentliga refuger på vägens bägge sidor.

Jimmy

Hej Kenny.
Du verkar hemma i trakten så min fråga blir till dig nu.

Mellan korsningen Folkparksvägen/Klackvägen och korsningen Folkparksvägen/Pliggvägen finns på dagens kartor en slags utbuktning av Folkparksvägen som jag antog var det första stället som 68:an vände på. Så ser det också ut på SS-kartorna fram till och med 1958.

From SS-kartan 1959 så har man flyttat själva vändslingan till söder om Pliggvägen medans hållplatsen låg norr om Pliggvägen.
Kan det stämma?

Årtalet 1958 i min linjehistorik är inom parentes och således osäkra fakta. Jag har inte hittat någon trafikorder med flytten och har därför gått på linjesträckningen på SS-kartorna.

Jimmy

Kenny S Ericson

Hej Jimmy!
Jag skickade din fråga vidare till min mor som fortfarande bor i samma lägenhet på Klackvägen som vi flyttade in i då huset var färdigbyggt 1951. Trots att gumman ser lite dåligt hade hon hittat ett häfte i hyllorna som heter "Solberga en jubileumsbok" där det fanns lite intressanta bilder. En flygbild daterad 1951 04 17 visar en vändslinga i samma läge som den (nästan) finns kvar i dag. Själv flyttade jag till eget boende 1967 så jag har inte haft stenkoll på vad som hände i Solberga efter det.
Jag har inte tillgång till de kartor du refererar till men det är min bestämmda uppfattning att ändhållplatsen i Solberga inte flyttats och vändslingan var kvar till bara några veckor sedan på samma ställe som på flygbilden från 51.
Vad som hände 58 vet jag inte men som 13 årig bussdiggare borde jag ju veta om dom flyttade min   hållplats. Det enda jag kan tänka mig är att man grävde i gatan av någon anledning.
Hur som helst så har vändslingan varit i samma läge från 1951 till för några veckor sedan då man började bygga ett nytt hus där den gamla kjorren låg. 

AGR

En bild på linje 68 med H19 vid Kungsholmsgatan.

Mvh AGR

Max W

#12
Vilken härlig bild! Varmt tack för den AGR!! Vilka minnen den väcker!
Läsåret 1963-64 gick jag i Stockholms Stads Handelsskola som hade 68:ans ändhållplats utanför "grindarna" ända fram till i april då T-banesystem 2 startade (eller "Röda Linjen" som det heter idag).
Max