Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 04 februari 2024, 20:20:46 PM

Titel: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 04 februari 2024, 20:20:46 PM
...tagna runt 2000 och lite inspirerat av Eje L:s mycket intressanta inlägg(samt samtal)om hur enkelt dom kunde göra då med små medel och få mera effektiv trafik över länsgränsen(uppe i norr):
(https://i.postimg.cc/kg189c8W/IMG-6609.jpg) (https://postimg.cc/jDfC4yMj)
Busslink 4420 har ankommit Uppsala C på linje 805 från Hallstavik.
Blev lite förvånad över att det även fanns kortvagnar med UL apparater(som synes på bilden) :)
(https://i.postimg.cc/Jhj1K71t/IMG-6611.jpg) (https://postimg.cc/hJPWtBQq)
Busslink 5407 vid Knutby skola för ett varv till Uppsala
(https://i.postimg.cc/vBSSV9pn/IMG-6612.jpg) (https://postimg.cc/BLHgW8ZZ)
Ytterligare ett exempel som visar hur bra man kunde skylta då ;)
Bilden tagen vid Rimbo station och bussen bakom är f d H22 6431 på linje 648
Anslutningen skedde/sker vid HusbyLånghundra vägskäl t/fr linje 806
(https://i.postimg.cc/wvtnF052/IMG-6614.jpg) (https://postimg.cc/CBgvxCQn)
Fotat vid Danderyds sjukhus och ytterligare ett exempel på en rolig kombination.
(Björklinge ligger norr om Uppsala och dit kunde man tydligen också så se röda bussar under perioder ;) )
/Ulf

Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Eje Larsson skrivet 05 februari 2024, 18:43:37 PM
L 805 Hallstavik - Uppsala har aldrig krävt annat än kortvagn. Det var Busslink Hallstavik som körde efter att samarbetet börjat. Av omloppsskäl kan det kanske någon gång ha körts ledvagn där. När UL startade 1978 var trafiken på linjen nedlagd sedan några år. Linjen tillkom ursprungligen i samband med nedläggningen av persontrafiken Rimbo-Hallstavik 1966. Ett av syftena med att återuppta trafiken 1978 var att vi trodde att L 811 Öregrund - Östhammar - Gimo - Alunda skulle behöva mer kapacitet närmast Uppsala. L 805 gick ju parallellt från Lejsta och in. Där hade vi fel. Förstärkning behövdes ända från Gimo. Men L 805 räddade oss från en lokal förstärkning Lejsta - Uppsala i alla fall. Jag vill minnas att vi efter några år hade totalt sex vagnar, varav fyra ledvagnar i turen som ankom Uppsala 8:15.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2024, 19:49:23 PM
Dåvarande UL 888 till Björklinge var en av linjerna som Busslink Norrtälje körde då, ja.

Ja, idag får det inte förekomma dylikt samarbete/utbyte, och definitivt ingen skyltning att befintlig anslutning mot Arlanda fortfarande finns kvar. Detta faktum måste ju döljas, för att försvåra för resenären.
Istället har vi rekordmycket tomkörning idag, jämfört med för 10-20 år sedan.

Är detta avfotade pappersfoton? De ser märkliga ut, i nån udda vinkel och konstig skärpa. Skulle vara kul att se dem inscannade mer propert.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2024, 21:56:17 PM
Vilka trevliga bilder!
Kul att se lite bilder från linjer och platser jag fick en relation till först några år senare.

Vore kul om du hitade negativen eller diabilderna om sådana finns.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ersa skrivet 06 februari 2024, 12:01:00 PM
Nyscanning från negativ eller ännu bättre eventuella diabiler, skulle verkligen förhöja bildkvaliteten, och vore riktigt kul att få se.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 februari 2024, 13:26:59 PM
Jag tror detta är avfotade pappersbilder med en mobil.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Nico skrivet 06 februari 2024, 14:46:48 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 februari 2024, 20:20:46 PM(https://i.postimg.cc/vBSSV9pn/IMG-6612.jpg) (https://postimg.cc/BLHgW8ZZ)
Ytterligare ett exempel som visar hur bra man kunde skylta då ;)

Tja, allt är relativt. Själv är jag positiv till att man använder vedertagna förkortningar, vilket man dock inte längre verkar få göra eller ens lära sig i skolan numera. Utomlands är det fortfarande ganska vanligt, men folk där kanske är smartare än oss...?!

Däremot får det inte bli för plottrigt och bilden ovan är enligt min åsikt ett skräckexempel och en dålig skyltning. Speciellt då för folk som kanske har en synnedsättning eller om man inte är van vid ortnamnen eller annat. Dvs. det är ju en sak att stå och titta på en stillastående buss vid t.ex. Rimbo busstation och en helt annan att försöka hinna se vad det står i fronten på en buss som susar förbi.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Eje Larsson skrivet 06 februari 2024, 20:26:53 PM
Syftet med samarbetet var ju att lägga tomkörningskilometrarna där de kunde göra trafikantnytta. Swebus hade ju tidtabellslagd tomkörning från Uppsala till Hallstavik på morgonen och tillbaka på kvällen. Vi tyckte det var bättre att köra en dubbeltur till mitt på dagen när vi kunde få passagerare. Det gav ju dessutom bättre tjänster och nöjdare förare. Tomkörning är ju inte gratis vilket en del politiker tycks tro.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ersa skrivet 07 februari 2024, 20:29:22 PM
Men idag är man dessvärre tillbaka till omfattande mängder tömkörning igen. En tråkig utveckling, både för ekonomin och miljön.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 07 februari 2024, 21:33:05 PM
Orsaken är väl som Eje skriver att huvudmännen inte betalar för tomkörningarna på "papperet", men de får ju ändå betala för dem i anbuden då entreprenörerna prisar in tomkörningarna i anbuden istället.

Sedan verkar det som både Ersa och Eje skriver svårt för huvudmännen att samarbeta över länsgränserna.
SL kör ju delvis trafik både i Uppsala och Södermanlands län, men det skulle nog gå att effektivisera om viljan finns.
En stor sak i sammanhanget verkar vara viseringstekniken där det trots att det ibland är samma hårdvara i bussarna inte verkar gå att få till en länsöverskridande betalningslösning.
Det fanns väl en utredning för några år sedan där det undersöktes hur man skulle kunna ha en betalningslösning som fungerade över hela landet?
Jag har för mig att intresset dock var svalt från huvudmännen eftersom man var orolig att även taxorna skulle regleras på nationell nivå.

Jag köpte förra sommaren ett periodkort som skulle kombinera UL och SLs trafik och blev förvånad över hur detta löstes.
När jag skulle köpa kortet på UL-center på Uppsala central fick jag först beskedet att korten var slut.
Hur kan korten ta slut undrade jag och fick då beskedet att jag kunde prova på Pressbyrån istället.
Sagt och gjort så gick jag till Pressbyrån en våning ned där expediten tog fram ett grönt SL-kort.
Jag sade att jag redan har ett sådant och undrade om det inte gick att ladda biljetten på det kortet istället.
Jag fick då veta att lösningen var att UL-delen av periodkortet skrevs ut i pappersform, närmare bestämt på ett vanligt kassakvitto.
Då trycket på papperet började avta redan efter en dryg veckas förvaring i plånboken frågade jag en förare som körde stadsbussen jag åkte med hur de kunde se om biljetten var giltig utan QR-läsare eller annan teknik.
Svaret blev att förarna oftast bara tittade på kvittot och godkände det.
Föraren tyckte som jag inte att det var den bästa lösningen, men att det fick bli biljettkontrollanternas huvudvärk att kontrollera giltigheten på kvittot.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Karsten skrivet 07 februari 2024, 21:36:59 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2024, 20:29:22 PMMen idag är man dessvärre tillbaka till omfattande mängder tömkörning igen. En tråkig utveckling, både för ekonomin och miljön.

Jag vet inte hur det är i SL-delen av gränslandet, men på den gula sidan förekommer i stort sett ingen tomkörning som kan kopplas till brist på utbyte mellan länen.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 februari 2024, 10:40:33 AM
Citat från: Nico skrivet 06 februari 2024, 14:46:48 PMDäremot får det inte bli för plottrigt och bilden ovan är enligt min åsikt ett skräckexempel och en dålig skyltning. Speciellt då för folk som kanske har en synnedsättning eller om man inte är van vid ortnamnen eller annat. Dvs. det är ju en sak att stå och titta på en stillastående buss vid t.ex. Rimbo busstation och en helt annan att försöka hinna se vad det står i fronten på en buss som susar förbi.


Detta då?

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Busslink%206886%20Liljeholmen%20%28T%29%202001-09-12b.jpg)
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Nico skrivet 08 februari 2024, 12:43:01 PM
Tja, finns väl inte så mycket att säga förutom att denna skyltning om möjligt var ännu uslare. Det är ju knappt att det ens går att urskilja linjenumret och det finns inga blanksteg i första raden.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 februari 2024, 13:05:51 PM
Glömde att lägga till denna bild:
(https://i.postimg.cc/RhxFxKfG/IMG-6616.jpg) (https://postimg.cc/jwvKzWMJ)
Busslink 4231 vid Östhammars bussstation runt år 2000.
En trög resa 15.00-18.30(ca)till Stockholm skall straxt få sin början ;) /Ulf
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2024, 09:55:42 AM
Citat från: Karsten skrivet 07 februari 2024, 21:36:59 PMJag vet inte hur det är i SL-delen av gränslandet, men på den gula sidan förekommer i stort sett ingen tomkörning som kan kopplas till brist på utbyte mellan länen.

Titta gärna lite närmare på den tomkörning som numera pågår i den nordöstra delen av länet, så lär du snabbt märka att den numera nått nya höjder. Oavsett om det har att göra med utbyte eller ej.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: B10M skrivet 14 februari 2024, 18:22:04 PM
Det är inte mer tomkörning där än i vilken del av Stockholms län som helst, särskilt där det finns mycket trafik som är enkelriktad i rusningsriktningen. På Ekerö till exempel så är det många turer på eftermiddagen som släpper av resenärerna vid Ekerö centrum för att gå tomma till Brommaplan, och motsvarande i andra riktningen på morgonen. Det skulle nog behövas en helt annan planeringsprocess för att få bukt med detta. Men det är ett problem, det håller jag med om.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 februari 2024, 18:41:14 PM
Du får inte bukt med tomkörningar som beror på olika belastning i peak tid genom en annan planeringsprocess, det man kan göra är att lägga in fler turer i motrusningsriktningen vilket då kostar beställaren pengar och i en del fall kan det kosta dimensionerande fordon då en passagerartur ofta tar längre tid än en tomkörning.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Eje Larsson skrivet 14 februari 2024, 22:38:42 PM
Håller med, men man får skilja mellan olika typer av tomkörning. Att köra från Uppsala till Hallstavik kl fem på morgonen ger inga passagerare. Därför valde vi att låta Busslink köra in till Uppsala från Hallstavik istället. Chansen att få resenärer var avsevärt större om man istället körde en tur ut från Uppsala vid nio. Då kanske man t.o.m. hittade en anslutning i Hallstavik. Om inte så kunde man iallafall få med lite bussgods. Sedan finns ju det eviga problemet med framkörning till diverse förstärkningsturer som kan vara svåra att göra något vettigt av.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2024, 15:12:15 PM
Tja, centralisering av verksamhet och en konstant utökning av antalet omlopp som börjar och slutar ute i bygderna, samtidigt som bussarna är baserade mitt i trafikområdet, leder definitivt till fler och fler tömkörningar. Situationen idag är rätt annorlunda jämfört med för bara två år sedan, vilket ni som inte tror mig, skulle märkt om ni jobbade i verksamheten på plats.

Skulle vi överföra dagens situation i Norrtälje TO på UL-trafiken, skulle vi kunna lägga ner (eller åtminstone kraftigt minska storleken på) depåerna i orter som bl.a Knutby och Alunda, och helt enkelt tömköra ut fem-tio bussar fem mil från Uppsala varje morgon, till alla dessa omkringliggande orter.

Nåja, nu är det ju inte detta som denna tråd egentligen handlar om. Men uppläggen var överlag oerhört mycket med smidiga och effektiva förr, jämfört med idag.
Titel: SV: Ett par SL bussar i UL land...
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 februari 2024, 22:27:41 PM
Fast i fallet med UL är ju ett starkt bidragande problem liksom på många andra håll i landet att man har demografin emot sig.
De som bor i Östhammar, Hallstavik, Skutskär med flera andra orter är inte så sugna på att köra buss vilket leder till att centraliseringen ökar ännu mer.
Hur man löser det är en fråga för hela branschen skulle jag tro och tills man hittat en lösning på hur man får folk som bor i områden där det idag är svårt att rekrytera folk att köra buss lär vi nog få leva med att tomkörningarna ökar ännu mer.

Som Eje skriver är ju trafikupplägget idag sådant att det inte är behov av lika mycket länsöverskridande omlopp vilket därför inte heller driver tomkörningar av den anledningen.



Skickat från min SM-G981B via Tapatalk