Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022

Startat av Ersa, 07 juli 2022, 11:39:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Varför två trådar på samma ämne om än på olika tavlor?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Den ena handlar om vilka bussar som rullar där, ena andra om hur trafiken fungerar typ.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ola Å

Som boende längs med Roslagsbanan måste jag ju säga att det är en prövning utöver det vanliga att åka ersättning den här gången, Junior & co och Ofrgrulia (heter de verkligen så?) har ju inte riktigt fått till det, fortfarande står det ofta "Ej i trafik" på bussarna och det sitter en skrynklig papperslapp i rutan som anger vilken ersättningsbuss det är.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2022, 19:36:29 PM
Den ena handlar om vilka bussar som rullar där, ena andra om hur trafiken fungerar typ.

Just precis. Den ena består av fordonslistor, och denna tråd handlar om själva trafiken rent allmänt. Precis den fördelning som de bägge tavlorna har.

Bussmicke

Kanske för snarlika namn att ett tillägg efter trådens namn behövs

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Peter Rost skrivet 08 juli 2022, 06:19:20 AM
Körs linje 27A, B, och K enbart av förare från Transdev?

//Peter
Jag har bara sett Transdevs förare och bussar på 27K (ordinarie VDL från Okvista).
Det verkar åtminstone mestadels om inte uteslutande vara Transdevs förare och bussar som kör 27A och B också utifrån vad jag själv observerat här i Vallentuna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Gelin

En anledning till att ersättningstrafiken ser ut som den gör i år är förutsättningarna.

Den som kör tågen i vanliga fall har även ansvaret för ersättningstrafiken.
Ersättningsbussarna skall ha liknande förutsättningar som ordinarie bussar i SL-trafiken gällande möjlighet att visera biljetter.

En utmaning i år blev att Transdev som kör tågen inte fått tillgång till bussdepåer och förare i Norrort och Norrtälje eftersom de upphandlingarna överklagats och trafikstarten därmed flyttats fram.
Detta gissar jag är en starkt bidragande anledning till att Transdev kör Kårstagrenen i egen regi eftersom de har depån i Okvista.
Den rymmer inte alla ersättningsbussarna, men kan användas för tank  tvätt och raster gissar jag.
På Österskärs- och Näsbyparkslinjerna var det enklare att anlita en eller flera underentreprenörer för att slippa depåfrågan.

Avåkningar norr om Vallentuna var enligt min erfarenhet inte helt ovanliga även på 00-talet när jag och Ola med flera körde på ersättningstrafiken.
Då körde vi ledbussar ända till Kårsta vill jag minnas, men redan på Lindholmsvägen kördes det av och inte sällan för att vissa förare inte hade koll på placeringen av bussen på vägen eller blev skrämda vid möten med andra stora fordon.

En skillnad då mot nu är dock att sociala medier inte var tillnärmelsevis lika utbrett, så det tog lite längre tid för nyheterna att spridas.
Sedan har det ju byggts väldigt mycket i Lindholmen de senaste 20 åren vilket sannolikt ökat både mängden resande, bussar och antalet klagomål.
Samtidigt har det också blivit lättare att klaga under samma tid i och med sociala mediers framväxt och nya kontaktvägar till SL som exempelvis chatt som jag gissar inte fanns för 20 år sedan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Nu står ju de bägge underentreprenörernas bussar även de i Okvista, om än på en egen enkel grusplan något kvarter norr om de bägge ordinarie SL-depåerna. Ändå bra tänkt att låta sina UE hållas på enbart Åkersberga/Österskär där det mestadels är breda vägar, till skillnad från vägen mellan Frösunda och Kårsta/Söderhall.
Hoppas förutsättningarna kommer bli bättre i framtiden då Transdev kan placera ut ersättningsfordon inte bara i Okvista, utan även i Täby, Åkersberga och Rimbo, samt få tillgång till en utökad förarpool. Det är ändå rätt mågna mångåriga förare i Norrtälje TO som kan både RB-ersättningen och ett flertal Täbylinjer, som inte haft möjlighet att köra dessa på 11 år. Dvs mycket av en tillbakagång till hur dåvarande Busslink skötte det hela.

Bussmicke

När jag var i Vallentuna körde Ofgrulia en avgång på 27K vid 9 med en blå Volvo 8500 så jag antar att UE endast rycker in på linje 27 i nödfall

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2022, 09:11:39 AM
Det är ändå rätt mågna mångåriga förare i Norrtälje TO som kan både RB-ersättningen och ett flertal Täbylinjer, som inte haft möjlighet att köra dessa på 11 år.
Nu är det väl ytterst få Täbylinjer som går på det sätt de gjorde under Keolis sista år.

Ersa

Det var rätt många Täbylinjer som lades om då och då redan under Busslinks sista decennium, men detta är ju rätt irrelevant egentligen, då man hur som helst lär linjeutbilda i vilket fall som helst. Men det kanske underlättar att många förare från nordost har en rätt bra helhetskoll på Täby , Vallentuna och Österåker sedan många år.

buskörare

Funderar lite på att många kör med civila kläder. Vad gäller då om nått händer mot dom? Kan man fortfarande hävda tjänstemannarollen?

Angående blå bussar, så tror jag Närkevagnarna körs av Transdev själva. Medan Västtrafiksvagnarna körd av underentreprenörerna.

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2022, 09:32:00 AM

Angående blå bussar, så tror jag Närkevagnarna körs av Transdev själva. Medan Västtrafiksvagnarna körd av underentreprenörerna.

Så borde det vara då de står hos Transdev i Okvista, Vallentuna.
Bussarna från Västtrafik och UL tillhör ju underhuggarna.



/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det finns säkert vissa undantag, men överlag verkar Örebrobussarna tillhöra Transdev själva, medan bussarna i alla andra färger tillhör de inhyrda. Sen har de inhyrda även några röda fd SL-bussar, oftast skyltade 22 på bakre skylten.

Att köra i civila kläder är knappast tillåtet enligt kontraktet, men så länge Trafikförvaltningen inte bryr sig minsta lilla om att kolla upp att dessa regler följs, är det väl bara att köra på.
Blir en civilklädd förare utsatt för brott lär ingen domstol tolka denne som en tjänsteman, vid domslutet.

Bältes-Assar

Om du uppenbarligen sitter och kör en SL buss i något så när uniformsmässig klädsel så är det nog lugnt även om det inte står något på den. Finns b.la ett fall där en taxiförare med jultomteslips ansågs som trafiktjänsteman fast han egentligen måste ha sett ut som vilken AW snubbe som helst. Men bilen var ju utan tvekan en taxi vilket spelade roll.

Jag är mer orolig för hur vissa uniformer ser ut som t.ex Arrivas fula pikétröjor, i.ofs kanske det räcker med att de är så fula att ingen frivilligt skulle ha dem på sig för att visa bortom allt tvivel att det är en uniform  ::)