SL linje 646 till Bydala – När försvann den?

Startat av IvveRivve004, 01 juni 2022, 14:44:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Hej! Jag undrar en sak angående busslinje 646 i Norrtälje kommun. Jag vet att den under en tid ska ha gått ända upp till ett ställe som heter Bydala (som ligger ganska nära gränsen mellan Stockholms och Uppsala län, norr om riksväg 77), men den sträckan försvann. Jag känner varken till när eller varför delsträckan lades ner, men är det någon som kan berätta så är den personen mer än välkommen att göra det!


Ersa

Abrahamsby var ändhållplatsen, samt dåvarande skyltningen på bussen. Bydala var en dåvarande hållplats längs sträckan där den allmänna vägen slutar i en trång vändslinga. Därefter är det föreningsägd gulskyltad enskild väg till Abrahamsby och vidare till Rörsbyvägen där enstaka 648:or än så länge går. Åtminstone fram till lucia 2022.

646 bildades efter sommaren 1975 genom att en dåvarande kommunal skolskjuts på sträckan fick ett linjenummer. Detta samtidigt som 649 till Beateberg. Linjen kördes vidare med samma Mercedes småbussar som gick på sträckan före 1975.
Exakt 40 år senare lades sträckan norr om Gottröra kyrka ner pga att vägens skick förblev densamma, medan bussarna hela tiden växte pga olika THM-krav. När Nobina föste in boggivagnar på 15 meter överallt, gick det till slut inte längre.