Rörig ersättningstrafik hos SL...

Startat av Ulf Berlin, 30 maj 2022, 18:40:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...dom kommande veckorna.
Det underlättar inte heller när man kallar ersättningstrafiken mot Arlanda 43 istället för 40(som pendellinjen heter)
och dessutom trafikeras 43B åt 2 håll samma natt :P
Att man dessutom använder 45 för ersättningslinjer,då detta pendeltågslinjenummer inte ens finns är riktigt dåligt...
https://mitt.sl.se/reseplanering/tidtabeller#/TimeTableSearch/GetLineTimeTables/NULL/NULL/NULL/BUS/35/0/10
/Ulf

Bältes-Assar

Vad är problemet med att man använder påhittade linjenummer för ersättningsbussar? Så länge de är tydligt angivna i tidtabeller och i reseplaneraren och skyltas tydligt på bussarna så är det väl inget konstigt med det.

Jag tycker dessutom att du säger emot dig själv. Det syns ju på sidan som du länkar till att man har förbrukat typ halva alfabetet för nynäshamnsbanans olika varianter, och ändå inte lyckats undvika dubbletter. Det hade ju varit bättre att ha olika nummer och vara lite mer sparsam med bokstäverna. T.ex hade man ju kunnat låna några nummer i serien 35-39 som ändå inte används till någonting för tillfället.

Det mest märkliga tycker jag är att man har använt nummer 43 helt ohejdat både norr och söder om stan! Det hjälper väl ingen?

Ersa

Hur mycket bryr sig resenärerna i ersättningstrafiken (för tunnelbana och pendeltåg) sig om bussarnas linjenummer? Hur många gånger tänker de på linjenummer när de åker i de vanliga tågen?

Bältes-Assar

Hur mäter man hur mycket någon bryr sig? ;-)

I busstrafik rent allmänt brukar väl folk titta ganska noga på numren, b.la eftersom bussar mot samma destination kan gå olika vägar. Ersättningsbussarna är givetvis inget undantag, det är lätt hänt att resan tar en halvtimme extra om man tar fel buss.

Däremot skulle jag tro att typ ingen funderar på om ersättningsbussens linjenummer stämmer överens med tågets!

Ersa

Jag tänkte mest på hur många procent av klagomålen och kontakterna med SL kundtjänst, angående ersättningsbussar, som rör linjenumren.

Sputnik

Hur skall detta gå? Man klarar ju inte ens av att klura ut att exempelvis L173 är en stomlinje, lite som spårtrafik, ifall inte bussen är blå  ;D

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2022, 10:28:42 AM
Jag tänkte mest på hur många procent av klagomålen och kontakterna med SL kundtjänst, angående ersättningsbussar, som rör linjenumren.

En hög andel av klagomålen handlar rimligen om olika brister i informationen, det vet jag sen jag jobbade med sånt förut. Om man sätter samma linjenummer på olika linjer så blir det säkert klagomål för att folk rör ihop det.

Dock är det troligen mycket få som klagar på systemet i linjenumren, det är nog mest spårvagnsintresserade som brukar bry sig om sånt!

Ulf Berlin

Intressanta kommentarer...
Grunden i frågan är ju faktiskt att SL/TF inte direkt har koll på sin egen verksamhet(vilket inte är helt ovanligt)/Ulf
(...eftersom det finns flera oanvända prefixbokstäver kvar som skulle ha varit mer lämpade för dessa linjer)

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 maj 2022, 18:40:19 PM
och dessutom trafikeras 43B åt 2 håll samma natt :P

Men inte från samma geografiska plats. Har svårt att tänka mig att det kommer att leda till några problem, då folk mestadels reser med reseplaneraren idag. Inte efter pdf-filer. Så de lär nog ta sig i rätt riktning ändå, och inte råka hamna i Solna eller Arlanda, när de tänkt resa mot Västerhaninge.

VästSverige

32-39 används inte
42X är lite märkligt linje nummer.
45 fanns förut mellan Uppsala och Nynäshamn

Kristian

"X" i 42X indikerar expresslinje, stannar inte vid Jordbro, Vega, Skogås och Trångsund. Tidigare hoppades även Krigslida, Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro över.
45 fanns endast inritad på linjekartorna, fanns aldrig i verkligheten.

Nico

Citat från: VästSverige skrivet 01 juni 2022, 14:53:16 PM
32-39 används inte

Hos SL är 30-serien numera (sedan omkring två år) vikt för Tvärbanan och 40-serien för pendeltågen. Detta då ansvariga bland spårtrafikfolket ansett det vara nödvändigt. 30-serien får då inte heller användas för pendeltågsersättning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

VästSverige

#12
Varför ritade dem den på linjekartan om den inte den inte fanns.

Vilka sträckor hade dem gamla tågen när dem använde 30 serien
33 och 34 fanns väl inte
https://lh3.googleusercontent.com/KgWGcJuWJ4nYQjHyMTbfrIu8feq5l42dA1lulFFbZzq339Nsj8GD88cKlajNjFtz7hDW=h900

Bältes-Assar

35 Bålsta-Nynäshamn, 36 Märsta-Södertälje, 37 Södertälje-Gnesta och 38 gick till Uppsala.

33 och 34 var extralinjer i rusningen, typ Jakobsberg-Tumba och såna grejer.

Buzzlover

Ännu en väldigt intressant grej med kommande ersättning.
Man har valt att börja alla linjer från Solna station i "Solna station norra" vilket inte finns i reseplaneraren.
Resultatet blir då att sökningar exempelvis från Solna till Helenelund visar att man ska ta 509 (som inte stannar i Ulriksdals station) till Ulriksdals station å byta där.
Det går bra nu...
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!