Södra torget i Borås byggs om - linjer försvinner därifrån för gott

Startat av Bernt Talbrant, 30 mars 2022, 10:17:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Med start på måndag den 4 april kommer knutpunkten för stadstrafiken i Borås, Södra torget, att börja byggas om rejält. Under ombyggnadstiden flyttas de flesta linjerna till tillfälliga hållplatser på Allégatan och Åsbogatan medan två linjer, nr 2 och 6, istället får Söderbro som central hållplats. Dessa kommer inte heller att återkomma till torget när arbetena är klara. Linje 20 till Viared västra kommer från den 20 juni att få Resecentrum som ändhållplats istället för Södra torget. När bussarna åter börjar trafikera Södra torget kommer det endast att finnas två långa hållplatser, en i vardera riktningen. Bussarna kommer därför inte att ha fast platser att stanna på längre utan man stannar i den ordning som man kommer in. Resten av torget kommer att bli en riktig torgyta med träd och grönska. Det hela görs för att få en trafiksäkrare miljö.

Borås stad om ombyggnaden inkl. ritning

Västtrafik om de tillfälliga hållplatserna m m


Avslutningsvis två bilder från dagens Södra torget tagna den 29 resp. 25 mars i år.




yngrot

För de som ser dåligt blir detta en försämring då bussarna inte stannar på samma ställe. Och långt att gå till Söderbro
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Dinchi86

Detta låter som ett dåligt förslag och bygge.

Om man skall byta ifrån exempelvis linje 2 och linje 1 så måste man alltså gå eller springa ifrån Söderbro till Södra torget för och ta linje 1 eller omvänt.
Visserligen är trafiksäkerheten dålig på Södra torget, men det som är positivt är att alla busslinjer är samlade på ett ställe.
Om man arbetar i Viared och bor på Sjöbo så blir detta upplägg sämre, man får gå av på Resecentrum och sedan ta en buss till Söderbro eller Södra torget och sedan ta linje 1. Istället för och ifrån Viared åka direkt till Södra torget.

Troligtvis kommer busstrafiken öka ännu mer i framtiden, att då jämfört med idag bara ha två långa hållplatser och bussar som kör i kolonn känns som en dålig idé.

Här i Södertälje är bussar och pendeltåg samlade på ett ställe, alla busslinjer avgår ifrån Södertälje centrum i princip och resenärerna behöver inte gå 3-400 meter till bussen ifrån pendeltåget.
Även i Linköping är alla busslinjer samlade på Resecentrum och även i Skövde. Inget ont om grönska och parker, men att göra om en viktig knutpunkt för bussar till grönska och park och bara ha två långa hållplatser för nästan alla busslinjer känns inte hållbart även om trafiksäkerheten blir bättre.

Bernt Talbrant

Det finns ju ett förslag om att linje 1 så småningom ska gå via resecentrum istället för Allégatan. Vi får se hur det blir med det.

B10M

Notera särskilt Borås stads argument för omyggnaden: "Dagens utformning av Södra torget är anpassat för ett betydligt färre antal resor och fordonsrörelser". Med andra ord är det för lite utrymme för bussarna, och lösningen på det är givetvis att bussarna ska få ännu mindre utrymme ???

Men detta är ju bara precis vad som redan gjorts runt om i Sverige. Bussarna får mindre och mindre utrymme samtidigt som behovet av kollektivtrafik ökar.

S Svensson

https://www.bt.se/boras/stora-forandringarna-sodra-torget-inte-langre-busstorg-361db43d/

Vet inte om artikeln är läsbar. Den är det för mig. Det hela är en ombyggnad av det sk "Busstorget" i Borås. Tanken är att det blir plats för genomgående busslinje som stannar vid hållplatsläget.
Vid mindre folkmängd än nu, fanns det på många orter ett torg där bussarna utgick i från. Sedan kom det linjer till och från detta torg och sedan genomgående linjer med långt uppehåll vid detta torg.
I Göteborg stannar bussar vid centrala hållplatser och släpper av och på folk. Sedan kör de. När det finns ett "Busstorg" träffas linjer samman på en plats och resenärerna byter där buss för att åka åt annat håll. Under 30-talet slut fanns det ett ställe där Gustafsson i Söne, Borell i Götene, LGV Gillstad och någon till körde.De träffades mitt i ,troligen Lidköping,och resenärer kunde byta buss.
När det gäller olika ställen har det hänt att det gjorts linjeanalys om vart folk skall åka, och man har då ändrat vilken "arm" som bussen skall fortsätta till. Det är dock problem ha ställen som Södra torget i Borås där folk kan springa kors och tvärs för att byta buss. Liksom att den tid en buss väntar på en annan också anses vara "pengar". Hoppas artikeln är läsbar.


S Svensson

Artikeln i Borås-Tidning innehåller några foton som inte Västnytt hemsida har.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Olof Lagerkvist

Det verkar vara bestämt nu att linje 1 ska ändras och gå via resecentrum istället för Allégatan. Men det kommer inte att genomföras förrän om ytterligare ca två år eftersom Nybron ska stängas av och byggas om först.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bernt Talbrant

Även linje 7 planeras gå via resecentrum, eller snarare Sven Eriksonsgatan, när nya Nybron är klar. Enda linjen genom centrum blir den tillkommande linje 9 till/från Norrmalm som ska köra Allégatan.

yngrot

Det ser lite trångt ut på nya Södra torget.. En försämring för resenärer blir det ju. Även för förare som får gå längre väg vid avlösning på linje 2 och 6. Ansvariga menar ju att säkerheten på Södra torget blir bättre med färre bussar där och det stämmer ju . men Inte kul för de som har svårt gå från Söderbro
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina