SJ 2232

Startat av Mikael Blom, 30 maj 2022, 21:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Blom

Nu när jag ändå är igång...  ;D
SJ 2232 alldeles nylevererad 1983-07-09 vid Östra terminalen i Jönköping.
Östra terminalen fanns vid gamla JGJs östra station(1893-1935). Inte bara Stockholm som haft en Östra station. :)
Nu har Erik Dahlbergsgymnasiet brett ut sig över området .. (Gör inte mig nåt som gammal tekniselev...)

2232 är en buss som jag kört många km i under 1983-1985. Minns mest 18 maj 1984 när Jönköping firade sitt 700-årsjubileum och jag körde den Jönköping-Värnamo-Jönköping två gånger och en sväng på Nässjö däremellan.

Hamnade väl i Värmland sen. Någon som vet mer?


zjbus

Stort tack vad trevligt, tyvärr inte så vanligt med SJ-Bussar längre.

Mikael Blom

Tack själv, det är ju snart 32 år sen SJs bussar försvann .. jag saknar dem...

Ted Selander

Kul att du delar med dig av SJ-bilderna Mikael!
En par frågor:
Där bussen står är det en gata parallellt med eller på tvärs med Ö. Storgatan.
Var det en uppställningsplats, eller utgick det linjer härifrån?

Walter

Om jag kan placera mig rätt så bör området idag avgränsas av Artellerivägen, Tullportsgatan och Odengatan även om Artellerivägen kanske inte hade anknytning till Östra Storgatan som idag när bilden togs. Banvallen för järnvägen Jönköping -Nässjö går väl till höger om bilden?
Husen i bakgrunden bör ha adress Tullportsgatan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael Blom

Stämmer bra, bussen står med nosen rakt österut. Man körde in från Tullportsgatan ungefär där hållplatsen låg tills för lite sen.
Skärmklipp från kartbild.com och flygfoto 1975. Men hållplatsen Östra terminalen kom dock inte till förrän 1982 (eller 1981?).