Filmreportage Stockholms Innerstad 1999 (Djurgårdslinjen samt Busstrafik)

Startat av Buzzlover, 14 april 2022, 13:26:47 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Buzzlover

Ja, filmen är centrerad kring Djurgårdslinjen men rätt ofta dyker även många Innerstadsbussar upp också.
Normalgolvad ledbuss på 44:an (Tidstämpel är ca 6:22 in i videon), men det är ett suffix bredvid 44. Är det 44E eller 44X det står? Vart gick den då isåfall?
Samt om någon vet vart ledbussen var stationerad och om det var vanligt med normalgolvad ledbuss i innerstan?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

44E gick väl Karlaplan-Skansen men det stämmer ju inte här så bussen kan ju vara felskyltad och körs på 47E.

Ledvagn var inte alls ovanligt och eftersom det är 1999 så lär det vara en buss från Söderort eller möjligen Eriksberg.

Bältes-Assar

Är det meningen att man ska klicka på nån länk för att förstå detta?


Buzzlover

Ja jag glömde visst lägga in länken utan fokuserade på att ställa frågan. Ber om ursäkt för detta :P
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

B10M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 april 2022, 20:02:40 PM
44E gick väl Karlaplan-Skansen men det stämmer ju inte här så bussen kan ju vara felskyltad och körs på 47E.

Ledvagn var inte alls ovanligt och eftersom det är 1999 så lär det vara en buss från Söderort eller möjligen Eriksberg.

Det var ju Eriksberg som brukade låna ut ledvagnar till Söderhallen på somrarna på den tiden, men det hände säkert någon gång att Söderort lånade ut också.

Bältes-Assar

Tack för länken.

Det står ju 44 Karlaplan på Scanian vid 6.22 så då går den väl dit!

roggek

En OT-fråga, men visst gick spårvagnarna snabbare förr än idag?
På filmen tycker jag nog att de håller "bra fart" jämfört med att åka med linje 7 idag...
Fast det var väl inte lika mycket folk och bilar för 23 år sedan... ::)

virtual1

Nja, de går nog lika fort idag, men det finns ju egentligen bara en sträcka du kan köra fort på o det är ju den på Strandvägen, resten av linjen har lite för mycket gångtrafikanter, rödljus o för kort mellan hållplatserna för att man ska kunna få upp nån fart.

Karsten

Nja, det var väl 50 km/h på Djurgården då och jag vill minnas att man körde rätt mycket "friskare" än man gör idag.