SL H80 6901 m.fl. i Jakobsberg 1977

Startat av Hasse L, 10 februari 2022, 13:59:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



Från vänster:
6901 linje 547 via Ekedalsvägen till Kallhäll (Trehörningen),
oidentifierad H80 linje 551 via Grönvreten till Viksjö (Andeboda),
6887 linje 550 till Viksjö (Bondevägen),
6870 linje 541 till Stäket (Kajsas hof) samt
6883 linje 544 till Söderhöjden.


Kartan i "fickisen"(minns ni dom?): VIKSJÖ / från 30/8 1976.

christian berg

Tack för fin bild! Alla de identifierade bussarna på bilden blev senare SL-röda. Det var bara några enstaka av Kallhälls H80 ( t.ex. 6852 och 6865) som behöll SJ-färgen till slutet. H80 gick också nästan 10 år till i trafik efter att bilden togs, de två sista 6822 och 6899 blev kvar till omkring april 1987. Av bussarna på bilden var 6883 kvar längst, ända till slutet av 1986.

Christian B

Ulf Berlin

Ah,den terminalen fick man uppleva en kort tid :)
Folksamlingen vid 544an ser lite vilsna ut.../Ulf

roggek

Citat från: Hasse L skrivet 10 februari 2022, 13:59:58 PM


Kartan i "fickisen"(minns ni dom?): VIKSJÖ / från 30/8 1976.

Tänk, det var på den tiden SL visste om termen "geografi" och inte ritade linjekartor typ "kretskort"... ;D
Underbar bild f ö. :)

S Svensson

Finns det någon H80 som fick ljus färg på taket och i grillen ?

Fredrik Klint

Lite osäker på vad som menas med "ljus färg"?
En del SKV-vagnar littera H81/82 fick vita grillar men tämligen säker att ingen H80 fick detta.
Taket har alltid varit grått eller rött. De första H80 som blev SL-röda fick i princip bara det orange ommålat till rött. Både grill och tak var grått, som på SJ-tiden.
Enligt Ulf Essén ska han ha reagerat när två vagnar i Kallhäll hade röda grillar men grått tak, minns jag rätt var det 6880 och 6882. Annars så blev detta standard i och med att även taket lackerades rött.
Runt ca 1980 så fick de vagnar som målades röda "låg midja", alltså att det blev mera vitt under fönstren. Och den sista varianten inkluderade även helröda dörrar.
Många vagnar blev ommålade två gånger. 6926 var ett unikum då den hade den senare varianten med "låg midja" men grått tak. Jag gissar att takfärgen behölls av någon anledning när den målades om för andra gången.

Bussmicke

Oj så öppet och fint det var jämfört med idag

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Med ljus färg i grillen (och på taket) avses antagligen om någon H80 blev lackerad på det sätt som SvOf:s SJ 1120 uppträder på senare tid enligt länken nedan.
På en tidigare bild i länken förevisas också 1120 med orange grill innan den målades om med ljus grill:

https://omnibuss.se/vara-bussar/sj-1120-1970/

Ett par andra avvikande H80 är t ex först 6831 som en tid hade orange grill i paritet med orange SJ-lackering.

Sedan har vi den av SSS bevarade 6911 som i sin första tidiga ommålning till SL-oxblod hade hela taket grålackerat enligt nästa länk nedan.
Här kan även konstateras att det första ommålningsschemat inkluderade svart(a) stötfångare:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=70852.0

Det kan även noteras, som anges i trådrubriken, att vagnen var märkt 911, kanske i avvaktan på huruvida nollan i början på vagnsnumret skulle sättas tillbaka.
Vi vet ju att SL sedermera ersatte nollan med siffran sex. Ett annat exempel på dylikt är H65A 6133 som i början efter ommålning var märkt 133.
Fler exempel på detta med endast tresiffriga vagnsnummer kan kanske finnas.

mvh K R

Ersa

Jakobsbergsborna uppskattar dock säkerligen dagens varma resecentrum framför den dåvarande kalla öppna ytan på östra sidan järnvägen.
Jakobsberg är ett intressant område, som var en liten ort mest bebyggd med små villor så sent som omkring 1960, där idag alla flervåningshus står. Titta på kartbild.com på flygfotona från 1960, 1975 samt dagens satellitbilder för att se alla skillnader.
En trevlig sak är att man bevarat och renoverat det gamla stationshuset, och till och med flyttat det längre bort från järnvägen, då fler spår skulle byggas. Detta samtidigt som det nya resecentrumet gör sin dagliga praktiska nytta på västra sidan järnvägen. En trevlig kombination av gammalt och nytt, som det var lite tråkigt att man inte kunde göra i t.ex Roslags Näsby, och som kanske inte heller blir av i Knivsta.

Bussmicke

Jag säger inte emot så sätt utan jag tänkte mer på fotomöjligheter.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.