Nu stängs framdörrarna igen.

Startat av Peter Rost, 12 januari 2022, 12:31:46 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

buskörare

Eftersom man riskerade vite om man inte tog ner skydden, så lär dom knappast komma upp igen.

Jag hoppas dock att detta bara blir en kort period, max några månader.

Ersa

De repiga plexiglasen kastades bort direkt då de togs ner i oktober.

Nuvarande bakdörrsinsläpp gäller endast fram till 31 januari, åtminstone för SL-trafiken.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Här i Gävle på stadsbussarna är det fortfarande påstigning fram.
Man har dock spärrat av de främre fyra sittplatserna.

Mvh Peter Ö

AO

#19
Och nu gick X-trafik just ut med att det ej blir påstigning genom framdörrarna på de fordon som saknar plexiglasskydd, det vill säga ex stadsbussarna i Gävle.





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buskörare

https://www.bussmagasinet.se/2022/01/tveksamt-och-ohallbart-att-stanga-framdorrarna/

Jag förstår frustrationen i tappade intäkter. Men jag förstår inte hur SL kan kräva giltig biljett av de som åker på reskassa. Det säger sig väl självt att man sätter resenärerna i en rävsax? Borde räcka med att kräva att tillräckligt med pengar finns och så får kontrollgruppen eller andra ta betalt vid kontroll.

zjbus

Intressant länk "Tveksamt och ohållbart att stänga framdörrarna" du skickade.

buskörare

Han har inte alltid så bra koll på hur det funkar på fältet.

Lars-Håkan_E

Detta är ju ett problem inom SL området där det inte finns validerare på terminalerna och då man inte flyttar dem befintliga i bussarna.

Jag hade ju själv en diskussion med biljettkontrollen under 2020 i denna fråga, det är resenärens skyldighet att inneha giltig biljett, då krävs det att man köper sin biljett i appen  eller ser till att validerar biljetten innan man kliver på bussen vilket är omöjligt om validerare saknas.

Kom med färjan från Visby, validerarna på Nynäshamns station var strömlösa och någon tågvärd dök inte upp, funderade på att hoppa av på en station och hitta en valideringsstolpe men såg detta som för chansartat. Sedan blev det ersättningsbuss till Älvsjö och där uppehöll sig biljettkontrollen som hade synpunkter på min fortsatta resa med 173:ans buss.

Ersa

Det finns ju genom hela pandemin och fortfarande än idag ett rätt starkt motstånd mot att montera kortläsare vid mittdörren på bussarna. Att detta funnits på dubbeldäckarna på 676 sedan 2011 vill man helst inte tala högt om i de debatterna.

Ulf Berlin

De viserande tågvärdarna skulle(enl avtalet med MTR)upphöra den 1 april 2020 på linjerna Västerhaninge-Nynäshamn samt Södertälje-Gnesta,men det blev i praktiken 15 mars p g av coronans intåg.../Ulf

igel

Tillåt mig citera ett par saker.
CitatSmittskyddseffekten av åtgärden är därtill sannolikt närmast obefintlig, givet att de två sekunder det tar att blippa sin biljett utgör en försvinnande liten del av den tid resenärer spenderar på bussen.
Förutsätter att det endast är EN resenär som kliver på bussen.

Citatdå Arbetsmiljöverket dömt ut skyddsglasen. Detta gör situationen ytterligare ansträngd och hade inte Arbetsmiljöverket motarbetat skydden hade det problem vi nu måste lösa sannolikt aldrig uppstått.
Det är väl exakt det som är arbetsmiljöverkets uppgift, att sörja för en god arbetsmiljö och stänga dåliga och farliga arbetsplatser oavsett om företagaren förlorar pengar.

CitatNär vi nu återigen tvingas stänga framdörrarna väcks än en gång frågan om regeringens skyldighet i att kompensera landets kollektivtrafik för det ansvar man nu tar.
Regeringen har inget pengaträd, de tar pengar från skatteintäkter. Så gör också regioner. Är hela landet drabbat är det väl bättre att regionerna som anser sig behöva pengarna tar in de i skatt en att regeringen ska göra det.

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2022, 18:25:29 PM
Det finns ju genom hela pandemin och fortfarande än idag ett rätt starkt motstånd mot att montera kortläsare vid mittdörren på bussarna. Att detta funnits på dubbeldäckarna på 676 sedan 2011 vill man helst inte tala högt om i de debatterna.

CitatNågra kommer nu som senast sannolikt ta tillfället i akt att kräva att man istället ska införa validering på alla dörrar som någon lösning. Där kvarstår dessvärre samma problematik som funnits under hela pandemin: Att det utöver enorma kostnader tar upp emot ett år att genomföra, kräver att vi tar bussar ur trafik i en tid när vi är ålagda att köra så mycket trafik vi kan. Därtill är det är en dålig lösning för att få effektiva flöden i bussarna samtidigt som har svart på vitt det är ett uruselt sätt att säkra intäkterna och minska tjuvåkningen. Det var inte, är inte, och kommer inte vara en framkomlig väg för att lösa något.

Maven

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2022, 18:25:29 PM
Det finns ju genom hela pandemin och fortfarande än idag ett rätt starkt motstånd mot att montera kortläsare vid mittdörren på bussarna. Att detta funnits på dubbeldäckarna på 676 sedan 2011 vill man helst inte tala högt om i de debatterna.


När "BRT"-linjen 175 tillkom så fick även de bussarna läsare i alla dörrar, men kommunikationen om detta har varit obefintlig. En av grundförutsättningarna för en BRT-linje är väl annars på- och avstigning i alla dörrar.

mittlinje

Trots att det sitter valideringsmöjlighet i bakdörrarna är alla bussar på linje 175 utrustade med missvisande information på dessa dörrar där man uppmanar resenärer att gå på fram.

Jo

Lite imponerande att Tamsons behöver ett år på sig för att flytta kortläsaren när andra bolag klarat det över helgen.