SL vill göra kontrolloffensiv på 179:an

Startat av Maven, 13 december 2021, 10:12:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

"Efter flertalet larm om hur situationen på 179:an vid Kista busstorg eskalerat under den senaste tiden bjuder Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, nu in polisen att agera tillsammans med aktörerna på platsen."

https://www.mitti.se/nyheter/sl-vill-gora-kontrolloffensiv-pa-179an/repulj!BZGs7s98HQYgud4OSAQCA/

igel

Tamsons tycks ha nämnt en del värdar han vill se gör en riktat, varaktig insats. Det nämns följande värdar kundvärdar, trygghetsvärdar och fastighetsvärdar.

Men vad är en fastighetsvärd på Tamsons-svenska? (är det någon som är typ kundvärd men knuten till en fastighetsanläggning typ en bussterminal) 

Walter

I fastighetsbranschen är det numera ofta namnet på det som förr hette vaktmästare. Kallas också områdesvärd.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

igel

Jo det vet jag, men trodde inte det vara sådana som Tamsons avsåg. Man blir ju lite nyfiken hur de deltar i trygghetsarbetet på busstorget i Kista.

Walter

Utan att vara bekant med området så kanske Tamsons tänker att de personer i närområdet som så att säga redan är kända för de som beter sig illa skulle ge en lugnande effekt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Stora problemet i Kista är snarast centrumet i sig och dess öppettider (fram till 21:00) samt delar av klientelet. Redan när jag körde 179 m.fl. linjer i Kista ... vilket senaste gången var för nästan 15 år sedan... så var det ibland struligt med mycket smitning genom bakdörrar osv.

En stor del av de som plankar på bussarna är samma människor som hänger i centrumet dag in och dag ut. Många åker t.o.m. dit på förmiddagen, hem på lunchen och sedan tillbaka på eftermiddagen. Centrumet fungerar som lite allt möjligt, från uppehållsrum till inofficiell arbetsplats för "udda" varor.

Personligen tror jag inte att åtgärderna med värdar kommer ha någon större effekt då de som de åtgärderna riktar sig mot bara kommer undvika insatserna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Kista verkar vara lite laglöst land. Vet när Arriva försökte lägga tillbaka 178 till sin "ordinarie" väg, hade man trafikledare och p-vakter på plats. Då var det felparkerade bilar som var problemet och man byggde om gatstumpen för att motverka parkering. Efter halva dagen fick trafikledaren åka hem, det blev för hotfullt. Och 178 fick återgå till sin "ordinarie omläggning" igen. Sen gav man väl upp.

Maven

#7
Då blir det intressant att se om de laglösa har mer respekt för spårvagnen, den ska väl också gå ungefär i ordinarie sträckning för 178.
https://vaxer.stockholm/projekt/kistagrenen/
Kanske någon är mer rädd om lacken på sin bil när spårvagnen kommer.  ;D


I Borlänge läste jag att man fick det betydligt lugnare på bussarna när den somaliska lokalavdelningen av PRO hyrdes in, för att helt enkelt åka runt som "trygghetsvärdar".
Edit: https://www.bussmagasinet.se/2017/06/somaliska-pensionarer-dampade-bussbrak/

Maven


Ersa

Oftast handlar ju inte såna här åtgärder att verkligen få fast fuskåkare, utan det är nästan viktigare med uppmärksamheten. Man visar handlingskraft genom att man aviserar att man tänkt göra nåt, och detta ser ju bra ut i media. Speciellt då valet närmar sig.

igel

Egentligen är det väl två olika problem, plankningarna och trängseln. Men det jag har sett redan innan pandemin vid 14:30 tiden i Kista är att 179an är gravt underdimensionerad. Avgång efter avgång lämnar kvar passagerare, och passagerarna kommer ju inte från en "kö"-kultur. Det är först ombord som får platsen.
   Men ett antal frågor finns, varför accepterar SL en sådan trängsel?, varför kör inte Arriva mera trafik?, är det ersättningsmodellen som är fel dvs. är det mera lönsamt att ständigt lämna kvar folk på hållplatserna än att ha två avgångar som är relativt fyllda.     

Det är inte hela 179ans sträcka som behövs stärkas upp, utom enbart mellan Kista och Spånga.

Ersa

Ingen operatör har väl fria händer att helt sonika utöka trafiken, med högra antal bussar och anställda som följd. Detta lär nog behöva komma som satsning från beställarnivå, dvs Trafikförvaltningen/SL.
Utan att uttala mig om denna specifika linje och dess tillhörande SL-avtal, är ju VBP-modellen annars rent allmänt mest vinstdrivande för operatören med ett färre antal proppfyllda bussar, än ett större antal halvfulla.

Lars-Håkan_E

Om jag har förstått rätt så är ju TF tveksamma till en utökning då man redan idag har 4-7 min mellan avgångarna i högtrafik, man är rädda för att bussarna enbart kommer att klumpa ihop sig.

En variant är ju icke tidslagda förfogandebussar, men det kan ju vara svårt att försvara den kostnaden på en linje där man sedan länge inte har intäkter som motsvarar resandet.