Volvo B58 på linje 748...

Startat av Bussmicke, 02 juli 2021, 15:46:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

De problem jag upplevde på de normalgolvade ledbussarna var ungefär samma problem som dök upp på B9:orna några år senare.
När vi så småningom fick ärva B12 boggibussar av åtminstone andra generationen var det mängder med el- och dataproblem även på dem och då var de ändå byggda nästan sju år efter de som levererades till Björknäs, så jag är nog benägen att hålla med Ersa om att det nog inte bara var barnsjukdomar.
Eftersom det var ungefär samma fel på B12MA, B9S och B12B i Täby med tillverkningsår över ett spann på drygt fem år och två generationer borde man ha kunnat bygga bort många av problemen.
Istället fick de som köpt bussarna lösa problemen på egen hand, från Säffle fanns oftast inte mycket hjälp att få.
Jag körde hellre en tio år gammal B10MA än en sprillans ny B12MA på 670 och 178 vilket kanske säger något om kvaliteten på byggena...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


yngrot

Med tanke på alla problem med dessa Säffle är ju frågan varför fortsätter operatören och köper år efter år?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Antagligen mycket för att Volvo hela tiden hade kapaciteten att leverera Säfflebussar i den takt och kvantitet som de nuvarande storbolagen och de dåvarande landstingen, behövde beställa till sina stora trafikområden.
Att Volvobussar med Säfflekarosser var väldigt ovanliga hos alla mellanstora och mindre företag som körde linjetrafik (såvida de inte var ett fåtal som var inköpta begagnade, billigt) var ju en rätt tydlig hint om hur man såg på dem.

Karsten

Kan det inte ha varit så att tillräckligt många tyckte de var tillräckligt bra för sin trafik? Jag har kört rätt mycket B10M Säffle i stads-, förorts- och landsvägstrafik och jag tyckte nog de var trevliga och ganska väl anpassade för uppdraget.

Ersa

Det beror väl helt på var man lägger ribban och kravnivån för kvaliteten. Uppenbarligen är "tillräckligt bra" i viss typ av trafik inte samma sak på annat håll, för andra huvudmän och trafikföretag.

Angående Säffle på annat håll minns jag ju fortfarande ilskan i Vännäs när en B9S akut sattes in på en 20 km kort linje in mot Umeå. Samt utskällningen föraren och operatören fick. Det sågs som vansinne och en grov förolämpning att behöva åka en skramlig stadsbuss (dock med bälten) utanför ren stadstafik.
Kravnivån och förväntningarna ser lite olika ut, på olika håll.

Walter

Fast gemene man i det fallet hade väl reagerat likadant om de fått åka Scania eller MAN? Har svårt att tro att reaktionen berodde på att det var en Säffle kaross.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Jag har aldrig påstått att exemplet hade specifikt med Säffles karosser. Slutklämmen var att kravnivån är olika, som jag tydligt skrev.