Volvo B58 på linje 748...

Startat av Bussmicke, 02 juli 2021, 15:46:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

...kunde man njuta av en gång i tiden.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Råder delade uppfattningar om Säfflebussar från den tiden var njutbara.

Fredrik Gelin

Bara man slapp galonsätena i H1:orna fick man vara nöjd.
I Täby förekom båda serierna (51xx och  56xx) parallellt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin

Intressant att SWE 1404 ännu är numrerad 5660 på bilden,men är märkt SWEBUS på sidan ;)/Ulf

yngrot

Säffle från den tiden var inga trevliga bussar.. dålig värme skrammel och elände
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 juli 2021, 19:53:00 PM
Intressant att SWE 1404 ännu är numrerad 5660 på bilden,men är märkt SWEBUS på sidan ;)/Ulf
Det dröjde till framåt december innan det  numrerades om.
Lidingös bussar numrerades om först de flyttades till annat garage.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Säffle på den tiden... samt i de flesta tider.

Fredrik Gelin



Citat från: yngrot skrivet 14 juli 2021, 19:54:26 PM
Säffle från den tiden var inga trevliga bussar.. dålig värme skrammel och elände

Inte bara från den tiden, i mina ögon som förare var de väl som bäst i mitten av 80-talet, sedan gick det bara utför för varje ny modell de introducerade.
Klimatsystemet var inte det bästa ens på 80-talet, men då var bussarna åtminstone varma året runt till skillnad från de efterföljande modellerna som i allt högre grad var varma på sommaren och kalla på vintern.
Skrammel och/eller gnissel var det alltid någonstans i bussen.
När jag fick möjligheten att köra Carrus undrade jag varför det var varmt på vintern och relativt tyst inne i bussen...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Med risk för att få skäll från Volvoivrare så är min erfarenhet att kvalité, detaljarbete-finish, leveransbesiktning etc, var några av de punkter som Volvo/Säffle var väldigt långt efter många andra tillverkare.

Jag har aldrig hämta någon buss i Säffle som varit färdigbyggd utan fel/saknade detaljer och som gått att köra hem utan att besöka verkstäder under hemresan.

Tillråga på allt så var bemötandet sällan vänligt när felen påpekades och det finns ju en anledning till varför kundstocken sällan inkluderade mindre/halvstora åkare.

Robert Brink

Volvo/Säffle från den tiden var oftast roliga att köra, tycker även kvaliten fortfarande var helt ok då. Det gick utför framför allt när Säffle 2000 kom.

//R

Ersa

Är det fortfarande känsligt att nämna trafikstarten i Nacka/Värmdö omkring 2002, där de långvariga felen på Säfflekonstruktionerna Swebus 5512-5548 innebar att de till slut flyttades från trafikområdet? Där var det inte regelrätta uppstartsproblem, utan mera åt inställda avgångar i många månader mycket pga långvariga kvalitetsbrister på fordonen.

Så felen fortsatte ju även in på 8500-generationen.

B10M

Problemen med 5512-5548 var väl mest barnsjukdomar för den då helt nya 8500-modellen, hade knappast något att göra med problem med tidigare Säfflebussar.

Fredrik Gelin

Dock tycker jag att det blev mer allvarliga problem när 8500 introducerades.
Det var ju ett nytt chassi med ännu mer datalänkar än tidigare.
ABS-givare var ofta en källa till huvudbry liksom en glupande aptit på glykol.

Av den första serien på sju bussar tror jag det var så klarade sig bara fyra någorlunda felfritt från Säffle till Täby, en fick bärgas från Karlstad någonstans till Täby och de andra två behövde lite hjälp på traven för att klara resan.
Hela serien fortsatte sedan att krångla på alla möjliga sätt ända till slutet då en fick bärgas med dolly från Täby till uppställningsplatsen i Järfälla har jag för mig.

Jag tycker således att det var illa redan när  2000-plattformen introducerades i början av 90-talet, men 8500 är nog bland det sämsta jag kört genom åren.

En sak lyckades de dock med på Volvo, varningssumrarna var i princip odödliga...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Vet inte om man kan kalla det för barnsjukdomar, då det höll i sig i alla år, fram tills de fasades ut efter att de fyllt 15-16 år...

B10M

Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2021, 14:48:55 PM
Vet inte om man kan kalla det för barnsjukdomar, då det höll i sig i alla år, fram tills de fasades ut efter att de fyllt 15-16 år...
Det jag menade var att senare byggda 8500 inte alls hade så stora problem som de som byggdes när modellen var ny.