Men först ska väl trafiknämnden besluta om tilldelning, och det sker väl på deras nästa sammanträde 31 augusti. Sedan är det tre månaders uppsägningstid på avtalen med Arriva och Nobina, och då är vi framme i december. Om Transdev går med på en så snabb trafikstart, tror jag att trafiknämnden skulle föredra att förlägga den till 12 december som är tidpunkten för tidtabellsskiftet snarare än 1, 2 eller 3 december som är den tidigast tidpunkt då man kan ha avslutat avtalet med Arriva och Nobina.
Därtill har ju Transdev rätt till åtta månader från tilldelning till trafikstart och då är vi i 1, 2 eller 3 maj 2022.
Sedan kan man fråga om Transdev ens är intresserad av att hasta fram en trafikstart, med risk för kaos, och att man får låg kundnöjdhet. Därtill alla de andra praktiska frågorna som att planera omlopp och scheman till en lagd tidtabell, för sådant brukar normalt bolag betrakta som affärshemligheter. Vill Transdev ens köpa ett stor mängd risiga bussar för att senare efter några månader behöva göra sig av med dessa. Bara en sådan sak som alkolåsen, där finns det väl ett avtal mellan nuvarande ägare och någon firma, ska Transdev teckna avtal med Nobinas och Arrivas firmor, får de ens göra det eller skulle det bryta mot det avtal de redan har med sin leverantör.
Jag tror nog ingen part är intresserad av att man hastar fram en trafikstart. Varken Arriva, Nobina, Transdev, SL och allra minst resenärerna.