Det finns väl ingen normal operatör som specar något av de saker som är dåliga på VDL. (Kan inte tänka mig att Nobia skulle speca hur många millimeter det fria rummet ska vara mellan en öppen förargrind och sittande passagerare, samt att förargrinden ska gå att öppna även om passagerare sitter).
Specar gör man väl när det kommer till val av stolar, övrig inredning, antal dörrar, AC-reglering, typ av backspeglar. I övrigt förutsätter man väl att standardlösningen ska vara en bra lösning, om man inte har några specifika särkrav.
Möjligtvis är väl funktionen att både kunna tanka bussen samtidigt som man har dörrarna öppna en sådan sak. Men i en buss som är avsedd för linjetrafik och inte turisttrafik, har jag svårt att se hur någon operatör skulle ha råd att tanka och städa vid skilda tillfällen (utom möjligtvis någon mindre operatör som inte har pump på garaget).
(Ska jag gissa så är förargrinden framtagen för en buss med dubbla framdörrar, som då saknar det främsta sätet, Och att bussar med enkel framdörr byggd för landsbyggdstrafik normalt saknar förargrind. Men i så fall borde VDL säga till att kombinationen av förargrind och enkel framdörr inte är lämplig).