Angående Vallentuna tätort som kommentades ovan, så ligger denna depå inte alls bäst under något annat område, utan skulle kunna upphandlas separat, med sisådär 25-30 fordon med 660-667 samt 524 (som borde få stomlinjestatus). Att man flyttar ansvaret för depån från Märsta till Täby är bara en tvångstanke från regionens sida, för att behålla stordriften, och stänga ute medelstora svenska företag. Dvs i princip bibehålla oligopolet med ett fåtal stora utländska företag för sin trafik.
Det kan ju faktiskt visa sig att en mindre eller medelstor operatör skulle kunna klara av uppdraget galant, så är väl lika bra att inte ge nån annan än de tre-fyra största chansen?
Detta har vi diskuterat förr, och jag får alltid mothugg av stordriftsvännerna. Antagligen för att denna idé är ett hot mot nuvarande enda tillåtna modell och tankesätt.
Att Vallentuna förr varit ett eget område, vilket fungerade utmärkt, vill man inte heller tala högt om idag.