VDL har väldigt goda vägegenskaper, även om man jämför med Scania eller MAN boggiebussar, om de faktiskt har bättre än en Volvo 8900 boggie kan jag inte uttala mig om.
Fläkten på förarplatsen, den går som tur är att stänga av. Till skillnad från MAN där buss-Pc fläkten går jämt, och det ständigt viner från förarfönstret när AC:n är på, och från framdörren när man kör fortare än 50km/h, och ljudet från extravärmarna vid framdörren när det är kallt låter ju mera som om de håller på att skära ihop.
Så sammantaget är nog en VDL något mera högljudd än en Volvo men inte i närheten av MAN bussarna.
Är de slitna, ja till viss del. Kombinationen av, kanske inte fullgott underhåll, och nio år på nacken gör väl sitt. Vet inte om de egentligen är så mycket värre skick än de övriga bussarna från 2012.
Vad är då det stora felet med VDL bussarna. Sammanfattningsvis är det att ingen konstruktör har tittat på helheten, hur olika komponenters placering fungerar ihop med andra och människorna som ska använda dem. Det värkar mest som att ingenjörerna har suttit och löst sin sak, utan någon samverkan.
-Då får man en fläkt som är bra och fungerar, men inte ihop med att en förare ska sitta precis under den.
-Då får man en solgardin som fungerar väl, men inte att en förare ska kunna nå den när han sitter i förarstolen och inte heller att samme förare ska kunna se högerspegeln meddans gardinen är nere.
-Då får man en dörrgrind som fungerar, men som slår i knäna på den som sitter på första raden.
-Då fick man en vänsterspegel som man såg bra i, men som tyvärr dolde sikten åt vänster.
-Då får man ett tanklock som fungerar väl, men där det tyvärr inte går att ha dörren öppen samtidigt för städning.
-Då får man en stol och en dörr som fungerar väl var för sig, men där personen-som-sitters axel hamnar i dörröppningen.
Listan kan nog göras längre, men tror att den illustrerar problemet.