VTA Röd och Orange express.

Startat av S Svensson, 15 september 2013, 22:43:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Båda startades av SJ Busstrafik som sedan blev Swebus. 98 tog Göteborg Spårvägar över den röda och Buss i Väst AB den Oranga. Den senare kallades inte Orange från början och det fanns även ett ex som var gråmärkt.
Nettbuss AB tog över 2005. Dvs de tog över röd och orange men även den gröna,fast den senare inte samtidigt.
De satte in helt nya bussar. På röd och orange Volvo 9700 och på grön Volvo 8700.
Den gröna lionjen har Nobina tagit över och röd och orange linje gjordes om i jan 2013.
Bussarna på röd och orange var 70335-70360. Jag vill minnas att det var någon mera.
Status i dag 15 sep är att 70338,70345,70348 och 70355 är placerade i Kinna (27).
70335 och 70336 finns i Strömstad (28) medan
70351,70354,70356,70358,70359,70360 finns på 22 Orust,dvs Henån. Dessutom finns i Göteborg (26) 70349,70350 och 70357.
Resterande är överlåtna till Volvo Buss AB avd 89111. Dock att 70339,70340 och 70343 är sålda av Volvo till NNT och sedan vidaresålda till Finland.
Kinna har sina bussar till linje 300 och 330, Orust torde ha sina till linjen Stenungsund-Uddevalla. Vad Strömstad och Göteborg har sina till vet jag inte.Möjligen Borås har till Ulricehamnslinjen.  Tror inte de är godkända för tjänst i miljözon.

Vad gäller den gröna expressen finns fd grön express i Ulricehamn,Kinna och Bengtsfors (Dalsland). 70054-70063 hamnade 110627 i Ulricehamn och 70064-70070 i Kinna. Dessa delade med sig till Dalsland av 70060-70066.
Eventuella kommentarer?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 september 2013, 22:43:44 PM
Båda startades av SJ Busstrafik som sedan blev Swebus.

Nja, det var ju GDG som blev Swebus. SJ Busstrafik gick dock i samband med detta upp i GDG.

Citat från: S Svensson skrivet 15 september 2013, 22:43:44 PM
98 tog Göteborg Spårvägar över den röda och Buss i Väst AB den Oranga. Den senare kallades inte Orange från början och det fanns även ett ex som var gråmärkt.

Jag antar att du menar att det fanns en gråmålad buss som användes på Orange Express. Det var i så fall en reservbuss. Planenligt var alla tio bussarna som behövdes orange. Som jag berättat var jag med när Lasse Claeson på Claeson buss beställde sina båda Mercedes med Helmark-kaross för linjen. Detta gjordes i november 1997 och då var det bestämt att bussarna skulle lackeras orange. Så nog kallades den Orange redan vid trafikstart.

Citat från: S Svensson skrivet 15 september 2013, 22:43:44 PM
Nettbuss AB tog över 2005. Dvs de tog över röd och orange men även den gröna,fast den senare inte samtidigt.
De satte in helt nya bussar. På röd och orange Volvo 9700 och på grön Volvo 8700.

Från början var det Volvo B10BLE Carrus Vega på Grön Express. Dock var man missnöjd med dessa varför de efter ett par år byttes ut mot 8700.

Citat från: S Svensson skrivet 15 september 2013, 22:43:44 PM
Kinna har sina bussar till linje 300 och 330, Orust torde ha sina till linjen Stenungsund-Uddevalla. Vad Strömstad och Göteborg har sina till vet jag inte.Möjligen Borås har till Ulricehamnslinjen.  Tror inte de är godkända för tjänst i miljözon.

70349 och 70350 brukar användas på linje 101 mellan Göteborg NET och Borås Sjukhuset. De är ju dock över åtta år nu så de torde alltså inte få gå i miljözon så de kan vara borta därifrån nu. Jag såg i varje fall en av dem vid Nettbuss garage i Borås i tisdags. Den stod där förstärkningsbussarna till linje 200 till Ulricehamn brukar stå.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2013, 23:04:40 PM
Nja, det var ju GDG som blev Swebus. SJ Busstrafik gick dock i samband med detta upp i GDG.

Jag antar att du menar att det fanns en gråmålad buss som användes på Orange Express. Det var i så fall en reservbuss. Planenligt var alla tio bussarna som behövdes orange. Som jag berättat var jag med när Lasse Claeson på Claeson buss beställde sina båda Mercedes med Helmark-kaross för linjen. Detta gjordes i november 1997 och då var det bestämt att bussarna skulle lackeras orange. Så nog kallades den Orange redan vid trafikstart.

Från början var det Volvo B10BLE Carrus Vega på Grön Express. Dock var man missnöjd med dessa varför de efter ett par år byttes ut mot 8700.

70349 och 70350 brukar användas på linje 101 mellan Göteborg NET och Borås Sjukhuset. De är ju dock över åtta år nu så de torde alltså inte få gå i miljözon så de kan vara borta därifrån nu. Jag såg i varje fall en av dem vid Nettbuss garage i Borås i tisdags. Den stod där förstärkningsbussarna till linje 200 till Ulricehamn brukar stå.

Det var SJ Busstrafik som planerade Orange och Röd express, medan GDG planerade Gul express. Detta redan 1989 (gul och röd).
Det pratades om att det skulle bli Grå express och en sådan märkning gjordes men denna ändrades på. Dock att Kungsbacka och Sjövik från början var två skilda linjer. Dock var det bussar som var genomgående.Buss i Väst AB tog över Orange Express juni 1998, men det hade varit Orange express samt såväl Kungsbacke express och Gråbo express tidigare. Den officiella genomgående Orange expressen startade tror jag 1993. Den gröna är lite komplicerad att svara på när den startade för den var först linje 220. Det gick inte att kalla den för express omedelbart ,därför att det infördes tilläggsavgift och detta ville man inte ha på Kungälv-Göteborg-Mölnlycke linjen. Nettbuss/Orusttrafiken hade som Staffan säger  gröna bussar som byttes ut mot nya. De gamla var av typ Carrus Vega. Tyvärr har jag inte följt upp dessa.
Pendeltrafiken på järnväg startade Kungsbacka-Göteborg aug 1992. Röd körde ursprungligen Uddevalla-Göteborg-Kungsbacka-Varberg. Blå Brasebacken-Göteborg-Kullavik-Kungsbacka (dock ändrad några månader så bussana vände i Kullavik beroende på fordonsbrist) Gul körde L Varholmen alt Domarringen-Göteborg-Landvetter flygplats. Orange är linje 737 som gjorts om 1992 och Gråbo expressen

Härutöver tillkom Blå express och Lila express. Gul,Blå och Röd körde igång måndag efter trettonhelgen 1990.

Johan B

Orusttrafikens Vegor av årsmodell 2001 från Grön gick på export österut, har för mig det var till Ukraina eller Rumänien. Orsaken till missnöjet med dessa var återkommande problem med den medlöpande bakaxel som dessa var utrustade med. Det fanns dock en "bastard" i denna serie, 74 som var ett år nyare. Denna hade konventionell stel bakaxel och fungerade således utmärkt. Den blev senare Nettbus 70074 och finns mig veterligen kvar i bolaget.

Bussfanatikern

Hade för mej att Vegorna från 2001 var Scanior och inte Volvo, tycker mej nämligen minnas att det sagts någon gång tidigare här.
Har även ett svagt minne av att dom såldes till Ungern när 8700 kom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 17 september 2013, 00:46:34 AM
Hade för mej att Vegorna från 2001 var Scanior och inte Volvo, tycker mej nämligen minnas att det sagts någon gång tidigare här.
Har även ett svagt minne av att dom såldes till Ungern när 8700 kom.

Nej, det var Volvo B10BLE. T ex:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=27764

Däremot är det rätt att de såldes till Ungern, närmare bestämt Tisza Volan Rt. De (54-72) gick hos Orusttrafiken i cirka fyra år innan de byttes ut mot nya 8700-or med samma nummer. De senare fick dock 700.. före numren senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussfanatikern

Menar du inte 54-70? Så hette ju 8700, 71-73 var ju 8500.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 18 september 2013, 00:43:37 AM
Menar du inte 54-70? Så hette ju 8700, 71-73 var ju 8500.

Jovisst menade jag 54-70.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)