Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Jacob med C

Är väl inte all trafik som KR Trafik har idag? Även ny trafik för dom?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Taunusch

Citat från: Taunusch skrivet 19 augusti 2018, 21:31:03 PM
Upphandlingen är avbruten på grund av bristande konkurrens.

Det inkom bara ett kvalificerad anbud från Tuna Trafik på två av fyra anbudsområden. Övriga anbud kom från Axelssons Turisttrafik, Håbo Buss, Sambus, Tuna Trafik och Viby Buss.

Det går inom kort ut en ny förfrågan.

Enligt uppgift har den nya upphandlingen om skolskjuts för Eskilstuna kommun slutförts. Åtminstone Bergkvarabuss har tilldelats något anbudsområde. Någon som känner till mer information?

Taunusch

Citat från: Taunusch skrivet 19 augusti 2018, 21:31:03 PM
Upphandlingen är avbruten på grund av bristande konkurrens.

Det inkom bara ett kvalificerad anbud från Tuna Trafik på två av fyra anbudsområden. Övriga anbud kom från Axelssons Turisttrafik, Håbo Buss, Sambus, Tuna Trafik och Viby Buss.

Det går inom kort ut en ny förfrågan.

Nu är den nya upphandlingen genomförd och Tuna Trafik och Bergkvarabuss har tilldelats två områden vardera varav ett av Tuna Trafiks områden är något större än övriga tre. Således innebär det att av de nuvarande transportörerna så behåller Tuna Trafik körning medan Svalbovikens Buss (Håbo Buss) och Axelssons Turisttrafik förlorar trafiken.

Fullgasspartid

https://mobil.eposten.se/nyheter/osthammar/upphandling-om-skolbusstrafik-overklagas-unt5156870.aspx

Sedan har även Sandarne trafik överklagat,
Ryktas att även Nobina överklagat anbudet, blir nog försenad trafikstart

Ted Selander

Regiontrafiken Jönköpings län vanns av Buss i Väst och Karlssonbuss i Vaggeryd. Dubbeldäckare på nya linje 500 Jönköping-Värnamo.
JLT skriver http://www.jlt.se/pressmeddelanden/?moduleid=1065

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 11 december 2018, 09:11:56 AM
Regiontrafiken Jönköpings län vanns av Buss i Väst och Karlssonbuss i Vaggeryd. Dubbeldäckare på nya linje 500 Jönköping-Värnamo.
JLT skriver http://www.jlt.se/pressmeddelanden/?moduleid=1065

Vilka driver trafiken idag? Habo-Hjo, Söne, Nettbuss - fler?

Bussemil

Citat från: virtual1 skrivet 11 december 2018, 11:00:58 AM
Vilka driver trafiken idag? Habo-Hjo, Söne, Nettbuss - fler?


Carlsteins Trafik, Nettbuss AB, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Aneby Buss AB, Bottnaryds Trafik, Hjälmåkra Buss, Söne Trafik, Lysekils Busstrafik, Hjalmarssons, Kjellgrens, Karlssonbuss, Isaksson Karlsson, Sven Carlsson Gnosjö, Ivar Svensson Trafik m.m

Bernt Talbrant

Citat från: Bussemil skrivet 11 december 2018, 11:39:07 AM

Carlsteins Trafik, Nettbuss AB, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Aneby Buss AB, Bottnaryds Trafik, Hjälmåkra Buss, Söne Trafik, Lysekils Busstrafik, Hjalmarssons, Kjellgrens, Karlssonbuss, Isaksson Karlsson, Sven Carlsson Gnosjö, Ivar Svensson Trafik m.m

Flera av dessa är ju delägare i Buss i Väst och lär väl antagligen kunna få fortsätta köra.

Kortebo

Det mest intressanta med resultatet i Jönköping förutom att Nettbus försvinner från Jönköpings län är den nya snabbusslinjen Jönköping-Värnamo med dubbeldäckare.
Innebär detta slutet för tågtrafiken mellan Jönköping-Värnamo-(Halmstad)?
För det är väl inte möjligt att köra både buss och tåg varje timme?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kortebo skrivet 11 december 2018, 17:24:16 PM
Det mest intressanta med resultatet i Jönköping förutom att Nettbus försvinner från Jönköpings län är den nya snabbusslinjen Jönköping-Värnamo med dubbeldäckare.
Innebär detta slutet för tågtrafiken mellan Jönköping-Värnamo-(Halmstad)?
För det är väl inte möjligt att köra både buss och tåg varje timme?

Tågtrafiken har ju just upphandlats (Tågkompaniet kör sedan den 9 december) så den lär bli kvar. Därtill har banan från i söndags fått en upprustning som bland annat innebär fjärrstyrda stationer. Tror inte Trafikverket skulle bli så glada om det nu skulle visa sig att länsbolaget inte tänker fortsätta köra tåg. Det rör ju sig om investeringar för åtskilliga miljoner kronor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Bussemil skrivet 11 december 2018, 11:39:07 AM

Carlsteins Trafik, Nettbuss AB, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Aneby Buss AB, Bottnaryds Trafik, Hjälmåkra Buss, Söne Trafik, Lysekils Busstrafik, Hjalmarssons, Kjellgrens, Karlssonbuss, Isaksson Karlsson, Sven Carlsson Gnosjö, Ivar Svensson Trafik m.m
Flera av uppräknade företag ingår i koncern Karlsson
https://www.solidinfo.se/koncernstruktur/Karlssonbuss-i-Vaggeryd-Aktiebolag
Buss i VästAB (Bivab) och Nettbuss AB kör med underentreprenörer.  Nettbuss AB kör i Gränna (Gränna-Jönköping-Habo) själva men i Gislaved och Västbo med Flexbuss som underentreprenör. Föregångaren Kjellgrens i Tranemo AB hade samarbete med Bivab och med Nettbuss. För mig är det intressant om Bivab behåller Söne och Lysekil som underentreprenörer. De är detta idag. Men även om man behåller (Kjellgrens)/Flexbuss på några ställen.
Redan SJ körde snabbuss emellan Jönköping och Värnamo. Så denna linje är inte heller ny även om den inte fortsätter till Helsingborg. Linjen tillkom då järnvägen till Åstorp (Skåne-Smålands Järnväg) lades ned.
Alltså vem skall köra åt Bivab resp Karlsson i Vaggeryd ? Befintliga företag som kör nu ?
http://bivab.se/delagarforetag/

Kortebo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2018, 17:41:51 PM
Tågtrafiken har ju just upphandlats (Tågkompaniet kör sedan den 9 december) så den lär bli kvar. Därtill har banan från i söndags fått en upprustning som bland annat innebär fjärrstyrda stationer. Tror inte Trafikverket skulle bli så glada om det nu skulle visa sig att länsbolaget inte tänker fortsätta köra tåg. Det rör ju sig om investeringar för åtskilliga miljoner kronor.
Just för stunden har väl Tågkompaniet bara avtal i två år
Upphandlingen ska väl göras om efter alla turer med överklaganden.

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 11 december 2018, 18:11:56 PM
Flera av uppräknade företag ingår i koncern Karlsson
https://www.solidinfo.se/koncernstruktur/Karlssonbuss-i-Vaggeryd-Aktiebolag
Buss i VästAB (Bivab) och Nettbuss AB kör med underentreprenörer.  Nettbuss AB kör i Gränna (Gränna-Jönköping-Habo) själva men i Gislaved och Västbo med Flexbuss som underentreprenör. Föregångaren Kjellgrens i Tranemo AB hade samarbete med Bivab och med Nettbuss. För mig är det intressant om Bivab behåller Söne och Lysekil som underentreprenörer. De är detta idag. Men även om man behåller (Kjellgrens)/Flexbuss på några ställen.
Redan SJ körde snabbuss emellan Jönköping och Värnamo. Så denna linje är inte heller ny även om den inte fortsätter till Helsingborg. Linjen tillkom då järnvägen till Åstorp (Skåne-Smålands Järnväg) lades ned.
Alltså vem skall köra åt Bivab resp Karlsson i Vaggeryd ? Befintliga företag som kör nu ?
http://bivab.se/delagarforetag/


https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,12877.msg88227.html#msg88227 Här står en del om upphandlingen 2008. Märk att Nettbuss AB har omfattande upphandlad trafik som underentreprenör kör medan Karlsson i Vaggeryd AB inte har någon egen trafik alls utan kör på Nettbuss AB avtal. Läs gärna igen så att det blir jämförbarhet.

CW66

Alla bolag som inte ingår i Karlsson-gruppen och Buss i Väst åker ju ur länet.
Nettbuss/Kjellgrens och Söne försvinner.
Hur är det med Aneby egentligen? Vad jag kan se är de inte med i Bivab - någon som vet?

Sennan-gruppen, Omnibuslinjen Habo-Hjo, Hjalmarssons, Lysekils Busstrafik och Reinholds Buss torde vara de som skulle kunna komma ifråga för trafik i länet för Bivab - fler?

Taunusch

#749
Citat från: Taunusch skrivet 04 december 2018, 18:21:33 PM
Nu är den nya upphandlingen genomförd och Tuna Trafik och Bergkvarabuss har tilldelats två områden vardera varav ett av Tuna Trafiks områden är något större än övriga tre. Således innebär det att av de nuvarande transportörerna så behåller Tuna Trafik körning medan Svalbovikens Buss (Håbo Buss) och Axelssons Turisttrafik förlorar trafiken.

Eskilstuna-Kuriren skriver idag att den nya upphandlingen har överklagats efter att flera anbud förkastats eftersom anbudsgivarna räknat med körvägar som inte är framkomliga med buss.

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/juridisk-strid-om-skolskjutsarna-i-eskilstuna-tre-av-fyra-upphandlingar-overklagade/