Kålleredsbussarna (4)

Startat av Kent Skoog, 10 april 2008, 17:39:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



O 657 ScV CF 65.57  1959. Foto 1971 vid bussgaraget.

yngrot

Staffans favvoskylt... denna var den sista Scanian de hade misstänker jag för alla efter har ju vart Volvo och Capitolen var väl borta nu..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Om det är den bussen som fick nummer 2 står den som 1960 års modell, ej 1959, i både Staffans och min lista.
2:an har jag dessvärre bara nya registreringsnumret på i mina listor så jag kan ej avgöra om det är samma.


Capitolen var faktiskt kvar längre än denna CF! Om det är nummer 2 såldes den i början av 1974, och då var Capitolen fortfarande i trafik.

Texten "Norra vägen" på pappskylten antar jag betyder vägen över Greggered och Hällesåkers skola.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 april 2008, 00:01:22 AM
Om det är den bussen som fick nummer 2 står den som 1960 års modell, ej 1959, i både Staffans och min lista.
2:an har jag dessvärre bara nya registreringsnumret på i mina listor så jag kan ej avgöra om det är samma.


Capitolen var faktiskt kvar längre än denna CF! Om det är nummer 2 såldes den i början av 1974, och då var Capitolen fortfarande i trafik.

Texten "Norra vägen" på pappskylten antar jag betyder vägen över Greggered och Hällesåkers skola.

//Jonas G

Enligt Scania-boken (SvOf nr 2) levererades två CF65 till Kållereds Bil & Omnibus AB 1959 så det kan mycket väl vara en av dessa på bilden. Förmodligen fanns inte dessa bussar kvar när inventarienumren infördes, när det nu var. Kan det ha varit i samband med de nya regnumren år 1973? Som du själv skriver fanns Capitolen och CF nr 2 kvar då. Nummer 2 var tidigare Säröbussarna men enligt Scania-boken har ingen CF levererats till dem 1960, men den kan ju ha haft en annan första ägare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

.




Texten "Norra vägen" på pappskylten antar jag betyder vägen över Greggered och Hällesåkers skola.

//Jonas G
[/quote]

Greggeredskörnig var inte vanlig vägen var smal och krokig var väl mest skolturer den vägen...har för mig det var nån tur vi stod och vänta på bussen fr Gbg vid avfarten till  Greggered. Annestorp körde vi oxå förbi i balnd men tydligen inte nu längre ofta fick man köra svamp från odlingen där det lukta inte så gott i bussen då..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina