Centrala vann Ragunda

Startat av 1896, 20 januari 2015, 08:46:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 januari 2015, 12:29:54 PM
Jag tänkte snarare att det kanske vore rent ekonomiskt mer fördelaktigt att lägga anbud på ett stort paket, det behöver ju inte innebära att man kör med likadana fordon överallt, om man nu vill ha flera anbudsgivare. Exempelvis skulle man kanske kunna hålla nere underhålls kostnader, det kanske bara krävs en depå i Östersund ? Finns det flera nu ?

Stadsbuss för Östersund tror jag är mer intressant för andra att lägga på. Den är ju på ca 31 vagnar i dagsläget. Problemet med regionaltrafiken i Jämtland är ju avståndet, vilket gör att det krävs en massa smådepåer för att inte få för mycket tomkörningar. Det är nog framförallt det som gör att de större bolagen tvekar. Det är nog alltså inte bara antalet fordon som avgör. I stadstrafik är inte detta något problem, men det är nog ett stort problem för paketen i regionaltrafiken.

Jag tror nog alltså tyvärr att man för färre som är intresserade av att köra stadsbussarna i Östersund, om det inte är separata paket mellan region och stad. Av samma skäl ger det nog inte så stor effekt ens om man gör ett jättepaket av regiontrafiken heller; så som det ser ut däruppe krävs det cäl nästan att man har lokala bussbolag som kan fungera som underentreprenörer eller genom samverkansbolag. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 januari 2015, 12:29:54 PM
Jag tänkte snarare att det kanske vore rent ekonomiskt mer fördelaktigt att lägga anbud på ett stort paket, det behöver ju inte innebära att man kör med likadana fordon överallt, om man nu vill ha flera anbudsgivare. Exempelvis skulle man kanske kunna hålla nere underhålls kostnader, det kanske bara krävs en depå i Östersund ? Finns det flera nu ?

Största delen av landsbygdstrafiken är ju uppbyggd på arbetspendling in till Östersund, och då krävs det att depåerna även för "förortstrafiken" ligger som de gör idag, i Krokom, Lit, Brunflo osv. Kommer man ännu längre bort som till Duved, Strömsund, Hammarstrand, Bräcke och Svenstavik blir det ju ännu mera självklart att man inte kan dra in dessa depåer för att flytta bussarna till Östersund.

Några vidare underhållskostnader har man inte i Jämtland med sina nya fräscha fordon, som bara behöver servas på någon större märkesverkstad inne i Östersund då och då. Verksamheten i Jämtland är raka motsatsen till t.ex SL-trafikens gamla nedslitna bussar, som måste in på verkstad flera gånger i månaden i genomsnitt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2015, 17:29:10 PM
Största delen av landsbygdstrafiken är ju uppbyggd på arbetspendling in till Östersund, och då krävs det att depåerna även för "förortstrafiken" ligger som de gör idag, i Krokom, Lit, Brunflo osv. Kommer man ännu längre bort som till Duved, Strömsund, Hammarstrand, Bräcke och Svenstavik blir det ju ännu mera självklart att man inte kan dra in dessa depåer för att flytta bussarna till Östersund.

Några vidare underhållskostnader har man inte i Jämtland med sina nya fräscha fordon, som bara behöver servas på någon större märkesverkstad inne i Östersund då och då. Verksamheten i Jämtland är raka motsatsen till t.ex SL-trafikens gamla nedslitna bussar, som måste in på verkstad flera gånger i månaden i genomsnitt.

Det är ju Brunflo som man med fördel kan köra från "stan" i övrigt blir tomkörningarna för omfattande, dock är det ju inget problem att ha rena uppställningsplatser ute i länet men sköta admin och verkstadsfunktioner från Östersund, det har ju fungerat förut, man behöver inte ha en "depå" av SL modell i alla kommuncentra med full bemanning.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2015, 18:34:33 PM
Det är ju Brunflo som man med fördel kan köra från "stan" i övrigt blir tomkörningarna för omfattande, dock är det ju inget problem att ha rena uppställningsplatser ute i länet men sköta admin och verkstadsfunktioner från Östersund, det har ju fungerat förut, man behöver inte ha en "depå" av SL modell i alla kommuncentra med full bemanning.

Nä - givetvis kan man ha enklare uppställningsplatser. Men jag antar att det är det som "avskräcker" från att lägga anbud. Det kräver mer för att det ska fungera och det blir mycket jobb med att leta reda på uppställningsplatser för kanske bara en eller två bussar på en rad småorter. Man måste också - beroende på avtalskonstruktion - ha både extrapersonal och bussar i reserv tillgängliga inom ett geografiskt mycket omfattande område. 

Det går ju inte riktigt att konkurrera heller med att ha tjänster som bara omfattar 4-timmars skolbusskörning per dag på orten om den som konkurrerar om anbudet även har en stor del av taxiverksamheten i kommunen (som exempel).

Man får, skulle jag se det som, alltså inte tillräckligt mycket betalt för det extra arbete som krävs för sådan trafik, att man tycker det är värt att lägga anbud.

Det blir helt enkelt svårt att få dessa aspekter att riktigt uppvägas av en ändå relativt blygsam vinst.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Nu är det inte några 4 timmars skolbusskörningar i speciellt många av omloppen utanför Östersund, visst finns det omlopp som rullar mindre än 10-12 timmar när man kommer ut i periferin men det är sådana som mer eller mindre alltid körts av lokala entreprenörer oavsett vem som haft huvudkontraktet.

I alla kommuncentra handlar det om platser för 5-10 bussar och dessa uppställningar har funnits ända sedan -70 talet på flera håll och några mängder med reservbussar om ens någon har i princip aldrig funnits oavsett operatör så det är knappast ett problem under förutsättning att man har en policy att man sköter underhållet och inte bara reparerar sådant som gått sönder.'

Ett problem eller rättare sagt orsak till att det har varit ett begränsat intresse de senaste 10-15 åren har ju varit prisnivån, på det sättet är ju prisökningen bra, tyvärr har ju de största aktörerna mer eller mindre lagt ner försöken att etablera sig norr om Dalälven med några få undantag.




Bussmicke

Vem är det mest troliga medlemsföretaget som kommer köra?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Samma som kör idag? Nu minns jag inte på rak arm vilka det är, men KR själva har ju redan lejt bort hela området till nån underentreprenör. Har för mig att det framkom i nån annan tråd. 

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2015, 10:36:38 AM
Samma som kör idag? Nu minns jag inte på rak arm vilka det är, men KR själva har ju redan lejt bort hela området till nån underentreprenör. Har för mig att det framkom i nån annan tråd.

Molunds Trafik

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2015, 11:14:52 AM
Molunds Trafik

Så var det. Det låter rätt rimligt att Molunds skulle kunna fortsätta, men förmodligen med nya fordon.