Hur har man tänkt i linjenumreringen hos UL/Stadsbussarna?

Startat av virtual1, 13 juni 2011, 22:33:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Kan någon förklara hur det kommer sig att det finns stadsbussar med linjenumer i 1XX-serien då det samtidigt finns idel regionbussar som också är 1XX? hur tänkte man?

Ersa

Huvudsaken inga linjenummer krockar, vilket de inte gör idag.
1xx betyder idag "lokala linjer inom Uppsala kommun" oavsett vem som kör den. Linjenumret ska således numera inte avslöja någonting om att linjen ligger på kommunens (GUB:s) eget ansvar eller om den ingår i den upphandlade gula trafiken.

Men visst känns det lite snett fördelat när Nobina och KR Trafik kör korta skollinjer med t.ex linjenummer 84 enbart inne i Uppsala tätort, samt korta linjer som t.ex 889 runt Skölsta (som förr var en GUB-linje). Detta medan GUB bedriver längre förortstrafik ända upp till Storvreta, vilket i sin tur enligt logiken borde vara en gul linje. Men någonstans måste ju gränsen gå, och GUB kan inte ta hand om alla små korta skollinjer inom Uppsala kommun själva.

Öppen fråga: Om Uppsala kommun hade velat. Hade de då själva kunnat ta hand om varenda linje som inte rullar utanför kommungränsen och därmed köra gröna bussar från Uppsala mot Knutby, Bladåker, Björklinge, Järlåsa och Skyttorp i GUB:s regi utan att ens bry sig om att upphandla?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2011, 23:29:34 PM
Huvudsaken inga linjenummer krockar, vilket de inte gör idag.
1xx betyder idag "lokala linjer inom Uppsala kommun" oavsett vem som kör den. Linjenumret ska således numera inte avslöja någonting om att linjen ligger på kommunens (GUB:s) eget ansvar eller om den ingår i den upphandlade gula trafiken.

Men visst känns det lite snett fördelat när Nobina och KR Trafik kör korta skollinjer med t.ex linjenummer 84 enbart inne i Uppsala tätort, samt korta linjer som t.ex 889 runt Skölsta (som förr var en GUB-linje). Detta medan GUB bedriver längre förortstrafik ända upp till Storvreta, vilket i sin tur enligt logiken borde vara en gul linje. Men någonstans måste ju gränsen gå, och GUB kan inte ta hand om alla små korta skollinjer inom Uppsala kommun själva.

Öppen fråga: Om Uppsala kommun hade velat. Hade de då själva kunnat ta hand om varenda linje som inte rullar utanför kommungränsen och därmed köra gröna bussar från Uppsala mot Knutby, Bladåker, Björklinge, Järlåsa och Skyttorp i GUB:s regi utan att ens bry sig om att upphandla?

Man ändrade ju också Storvretalinjerna för ett 10-tal år sedan. Innan dess har jag för mig att de var tvåsiffriga. Men man ville väl som sagt renodla tätortstrafiken, kontra glesbygdstrafiken. Egentligen om jag förstår saken rätt så är de att betrakta som ul-linjer, men att det är GUB som kör dem och på det sättet hör till stadstrafiken.

Det finns ju ganska klara gränser för hur kommunen får använda skattepengar utan för den egna kommunen - även om bussbolag delvis är undantagna - gäller ändå principen att man måste få ersättning som trafikhuvudman. Men så länge bussbolaget inte själva får intäkter (alltså i praktisk bemärkelse) för trafiken, är ju den ekonomiska regleringen en sak mellan de båda trafikhuvudmännen. Så länge bussen bara fortsätter över kommungränsen bör det nog alltså vara oproblematiskt. Men om den ska starta i den andra kommunen och inte passera Uppsala kommun (i det här fallet), ja då är det ytterst tveksamt. Huvudsakliga uppdraget måste nog alltså vara i den egna kommunen. kan man dock visa på att det är mest ekonomiskt och mest rationellt att samköra trafiken, tror jag nog att domstolen kan tänkas köpa det resonemanget, men säker kan man aldrig vara - och var exakt gränsen går får nog bedömas från fall till fall.   

MartinMartin

Citat från: Omnilasse skrivet 14 juni 2011, 00:30:50 AM
Man ändrade ju också Storvretalinjerna för ett 10-tal år sedan. Innan dess har jag för mig att de var tvåsiffriga. Men man ville väl som sagt renodla tätortstrafiken, kontra glesbygdstrafiken. Egentligen om jag förstår saken rätt så är de att betrakta som ul-linjer, men att det är GUB som kör dem och på det sättet hör till stadstrafiken.

Dom hette 20, 24 & 25. Men det var väl nåt med en extra zon-avgift i början har jag för mig. Kostade väl nån femma extra till
Storvreta/Bälinge om Jag inte är helt ute och cyklar....


jocke

Citat från: MartinMartin skrivet 14 juni 2011, 00:40:01 AM
Dom hette 20, 24 & 25. Men det var väl nåt med en extra zon-avgift i början har jag för mig. Kostade väl nån femma extra till
Storvreta/Bälinge om Jag inte är helt ute och cyklar....



Stämmer bra. Eller knapp 2 på kortmaskinen ;-)

Vet inte riktigt hur de är i dagsläget då antalet resor jag gjort till dessa yttre "förorter" med buss senaste 10 åren kan räknas på en hand.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 14 juni 2011, 00:30:50 AM
Egentligen om jag förstår saken rätt så är de att betrakta som ul-linjer, men att det är GUB som kör dem och på det sättet hör till stadstrafiken.


Fast de står ju uppsatta på 'Stadstrafikstavlor' på hållplatserna, inte på 'Regionbusstavlor' om du förstår vad jag menar. Något som tyder på att det borde vara stadsbussar ändå?!

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 14 juni 2011, 10:39:01 AM
Fast de står ju uppsatta på 'Stadstrafikstavlor' på hållplatserna, inte på 'Regionbusstavlor' om du förstår vad jag menar. Något som tyder på att det borde vara stadsbussar ändå?!
Jo, det var väl ungefär det jag menade också (om än jag uttryckte mig något oklart), att ut mot kund blev det ingen annan skillnad än att man ändrade numret, men skälet var dels att tydliggöra zongränsen (som nämndes ovan), dels har jag för  mig att det hade något med förhållandet till UL att göra. Kan vara så att UL:s kort gällde där eller något sådant. Kan vara så att landstingsbidragsdelen också gäller för de linjerna (vilket väl inte gäller för övriga stadsbussar tror jag).

Jacob

Men 10x går ju till Knivsta?? Det är ju inte Uppsala Kommun!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Omnilasse

Citat från: Jacob A skrivet 14 juni 2011, 12:36:48 PM
Men 10x går ju till Knivsta?? Det är ju inte Uppsala Kommun!

//Jacob
Men det är ju en långt senare idé. Detta ändrades ju på den tiden då väl alla bussar (förutom stadslinjerna i Enköping och möjligen något mer ställe) hade 8xx-nummer. Nu är det ju som sagt närmast förvirrande...

Ersa

Citat från: Jacob A skrivet 14 juni 2011, 12:36:48 PM
Men 10x går ju till Knivsta?? Det är ju inte Uppsala Kommun!

När det gäller UL-taxan och UL:s linjenummer tillhör Knivsta i praktiken fortfarande Uppsala kommun.

Knivsta är ur mitt förarperspektiv en ettrig högljudd liten rackare till fjärilshund. De vill inte tillhöra Uppsala kommun utan vara egen kommun. Då hamnar de därför i zon 2 när det gäller UL-taxan, då zon 1 bara är Uppsala kommun.
Men de vill fortfarande betala resan till Uppsala på med samma låga pris som om de legat inom zon 1 (dvs 40 kr istället för 80 kr). "Zongräns? Det är till för alla andra kommuner, men vi ska ha undantag!"
Sen vill de även pendla till Arlanda till exakt samma pris som om denna flygplats låg inom Knivsta kommun. De vill alltså även bara betala 40 kr till Arlanda trots att det är en länsgräns mellan. Allt detta har UL märkligt nog gått med på, vilket satt hela logiken med zonerna ur spel.

KG

Jag är lika frågande som Ersa ang Knivsta. Jag förstår heller inte varför Knivsta kommun blev så stor. Gränsen går ju precis vid Uppsalas stadsgräns.

Janne Rickman

Citat från: KG skrivet 14 juni 2011, 18:37:53 PM
Jag är lika frågande som Ersa ang Knivsta. Jag förstår heller inte varför Knivsta kommun blev så stor. Gränsen går ju precis vid Uppsalas stadsgräns.

Det är den gamla kommungränser man använder av, det var även länsgräns. Det var Stockholms län.
Gränsen vid Flottsundsbron vart 1946 (tror jag det var) Uppsala kommungräns. Dessförinnan var det Bondkyrko-kommun.

/Janne

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 14 juni 2011, 19:21:14 PM
Det är den gamla kommungränser man använder av, det var även länsgräns. Det var Stockholms län.
Gränsen vid Flottsundsbron vart 1946 (tror jag det var) Uppsala kommungräns. Dessförinnan var det Bondkyrko-kommun.

Ja, nuvarande gränsen mellan Knivsta och Uppsala kommuner går väl enligt i stort sett samma dragning som den gamla gränsen mellan Uppsala stad och dåvarande Knivsta landskommun före 1971? Knivsta landskommun tillhörde för övrigt Stockholms län då, så gränsen vi talar om var som Janne skriver även länsgränsen.

Eller så går det många hundra år längre tillbaka än så, och dagens gräns mellan Uppsala och Knivsta helt enkelt motsvarar gränsen mellan Ärlinghundra och Vaksala härader, och således även gränsen mellan Attundaland och Fjärdhundraland. Mora stenar som kan ses i Knivstas kommunvapen, ligger för övrigt där de gör just för att de skulle ligga "mitt mellan" Tiundaland, Attundaland och Fjärdhundraland

Förklaring till, samt karta över, alla skumma historiska namn jag räknar upp.

Jacob

Lite kul att stadsbussarna 12 och 42 går en sträcka i knivsta kommun 8)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

KG

Ersa och Janne, tack för info.

Citat från: Jacob A skrivet 14 juni 2011, 22:14:06 PM
Lite kul att stadsbussarna 12 och 42 går en sträcka i knivsta kommun 8)

//Jacob

Det är ju katastrof, så kan vi inte ha det. Bygg genast en väg på rätt sida gränsen!  ;D