Tvättade vindskydd

Startat av a32, 29 oktober 2009, 15:16:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Jag har iaf sett vid något tillfälle att man från någon entrepenör tvättar busskurerna/vindskydden med högtryck och då främst på vårkanten.

Men jag tror att denna kur inte fått sig en tvagning på ett tag eller vad säger ni, kolla taket?



/a32   ;)

Christer K

Citat från: a32 skrivet 29 oktober 2009, 15:16:40 PM
Jag har iaf sett vid något tillfälle att man från någon entrepenör tvättar busskurerna/vindskydden med högtryck och då främst på vårkanten.

Men jag tror att denna kur inte fått sig en tvagning på ett tag eller vad säger ni, kolla taket?

/a32   ;)

Det är nog så att man tvättar gärna rutor och annat före taket, i Örebro så har en firma hand om alla hpl / väderskydd i hela länet. Brukar se dessa ofta ute och pusta på hpl och annat. Byta rutor på vissa hpl efter helgerna är ett återkommade jobb.
I övrigt tycker jag hpl jag passerar ser bra ut.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Richard

Citat från: a32 skrivet 29 oktober 2009, 15:16:40 PM
Jag har iaf sett vid något tillfälle att man från någon entrepenör tvättar busskurerna/vindskydden med högtryck och då främst på vårkanten.

Men jag tror att denna kur inte fått sig en tvagning på ett tag eller vad säger ni, kolla taket?

/a32   ;)

I många städer så är det en firma som heter JCDecaux som har hand om busskurerna, dom putsar och lagar och har sig ser ofta att dom är ute och fixar med hållplatser.
Däremot ser det ut på bilden som om det är SL som har underhållskyldigheten på den kuren och då kan det vara lite si och så med tvättningen.

I halmstad har vi JCDecaux som har hand om flest kurer, sedan har Halmstad kommun ett antal och Hallandstrafiken ett antal och vilka som hör till vem ja som sagt dom som är mest skitiga hör till Länstrafiken/kommunen. ;D

virtual1

Citat från: a32 skrivet 29 oktober 2009, 15:16:40 PM
Jag har iaf sett vid något tillfälle att man från någon entrepenör tvättar busskurerna/vindskydden med högtryck och då främst på vårkanten.

Men jag tror att denna kur inte fått sig en tvagning på ett tag eller vad säger ni, kolla taket?

/a32   ;)

*ler* - men vette tusan ändå, tycker rutorna ser helt fläckfria ut! - vilket verkar tyda på viss skötsel, kanske är nån som är typ 1.50 lång som fixar kuren o inte sett taket ;-)

buskörare

Citat från: Richard skrivet 29 oktober 2009, 18:18:06 PM
I många städer så är det en firma som heter JCDecaux som har hand om busskurerna, dom putsar och lagar och har sig ser ofta att dom är ute och fixar med hållplatser.
Däremot ser det ut på bilden som om det är SL som har underhållskyldigheten på den kuren och då kan det vara lite si och så med tvättningen.

I halmstad har vi JCDecaux som har hand om flest kurer, sedan har Halmstad kommun ett antal och Hallandstrafiken ett antal och vilka som hör till vem ja som sagt dom som är mest skitiga hör till Länstrafiken/kommunen. ;D

Med tanke på stolpen så tror jag att det inte är så i detta fall i alla fall. Men jag är långt ifrån kunnig på området och kan ha fel.

Sebastian

Kul att få komma hit till forumet!
Apropå busskurer så kan de ju bli kulturmärkta om det växer mossa på taket... :-)
Tänk ett citat om 80år...
"De mossbelagda busskurerna med anor från slutet av 1900- talet och början av 2000-talet har regeringen bestämt skall få stå kvar som minnesmärke från den tiden då passagerare transporterades på gummihjulförsedda transportfordon och fritt kunde hämta passagerare i stort sett var som helst."

Trevlig helg till er alla från Sebastian!

Nico


Brukar väl som sagt vara JCDecaux som sköter detta med renhållningen och reklamen i många fall. I Stockholmsområdet så tog väl de över när de köpte upp Wennergren-Williams i slutet av 80-talet eller början av 90-talet?

Man ser dem i alla fall i aktion ibland och kruxet är väl att de tar det som syns från marknivå. Åtminstone att döma av att kuren på bilden verkar fräsch (är det Björkbacksvägen?) på det stora hela förutom just då taket. Normalt har JCDecaux skåpbilar med aggregat för högtryckssprutning samt en vattentank ombord. Visst skulle de säkert kunna ha med sig även en hopfällbar stege av någon form, men jag misstänker att just den biten är bortförhandlad eller så pga. av säkerhetsskäl mm. Att helt solo försöka nå nya nivåer på en ranglig aluminiumstege vid en dåligt upplyst hållplats eller en omgärdad med snö, is och grus vintertid är nog inte något som ett skyddsombud skulle ge tummen upp för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Hos SL är de väl så att Vindskydd som saknar reklam har trafikutövaren själv ansvar för, JCDecaux har vad jag vet bara ansvar för dem med inbyggd reklamplats

Nico


Kan nog vara så... Busslink har ju sin hållplatsservice som fixar det mesta vad gäller tidtabeller, topptavlor, reparationer mm. men jag vet faktiskt inte om de även tvättar för just det har jag inte sett.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: homer skrivet 01 november 2009, 11:46:16 AM
Hos SL är de väl så att Vindskydd som saknar reklam har trafikutövaren själv ansvar för, JCDecaux har vad jag vet bara ansvar för dem med inbyggd reklamplats

Så kan det vara, ja. Funderar dock på varför stolpen står där då? Om kuren är en hållplats borde ingen stolpe finnas.

Måns Johannesson

Citat från: buskörare skrivet 01 november 2009, 13:09:53 PM
Funderar dock på varför stolpen står där då? Om kuren är en hållplats borde ingen stolpe finnas.

Det är rätt vanligt att det finns en separat stolpe med hållplatsskylt och tidtabeller på vid de mindre reklamlösa hållplatskuren. Dessa har då ingen hållplatsskylt eller tavla för tidtabeller på kuren (precis som på bilden alltså).

/Måns

buskörare

Citat från: Måns Johannesson skrivet 01 november 2009, 18:06:45 PM
Det är rätt vanligt att det finns en separat stolpe med hållplatsskylt och tidtabeller på vid de mindre reklamlösa hållplatskuren. Dessa har då ingen hållplatsskylt eller tavla för tidtabeller på kuren (precis som på bilden alltså).

/Måns

Okej... Måste kolla imorgon, vi har flera hållplatser där vindskyddet är en bra bit ifrån stolpen.

Magnus_J

finns ju många hållplatser som har både stolpe och kur.
dock kan ju stolpen vara långt från Kuren. Stolpen visar var bussen stannar i SL land.
finns ingen stolpe stannar man vid så att säga den vänstra kanten av kuren eller på annat sätt markering i hållplatsläget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus_J skrivet 02 november 2009, 09:22:30 AM
finns ju många hållplatser som har både stolpe och kur.
dock kan ju stolpen vara långt från Kuren. Stolpen visar var bussen stannar i SL land.
finns ingen stolpe stannar man vid så att säga den vänstra kanten av kuren eller på annat sätt markering i hållplatsläget.

Är det inte lämpligt att bussen stannar där resenärerna står och väntar?  ;D  Om de inte är alltför många vill säga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Nja både och kan man säga, men som Magnus skriver så står ofta stolpen med topptavlan längst fram på hållplatsen för att visa var första bussen ska stanna. Är det då en hållplats där det är tänkt att rymmas två ledbussar, men att kuren/vindskyddet s.a.s. är uppställt mitt på (eller i vissa fall även längst bak) på hållplatsläget så blir det problem. Grundregeln blir därför att första vagn till en hållplats kör längst fram på denna. Även om man tror sig vara ensam så är det inte bra att stanna mitt på för någon kanske ska fråga något osv. och hux flux så står där en annan buss som helt plötsligt inte kan angöra hållplatsen utan måste vänta. Alltså... längst fram på tomt hållplatsläge gäller oavsett övrigt. Sen kan man även undra ibland hur vissa hållplatsansvariga (oftast på kommunerna) tänker för det är inte bara kurerna och vindskydden som ibland hamnat lite fel i livet.

Det inträffar att även topptavlan inte heller alltid hamnar på rätt ställe utan kan hamna på mitten eller t.o.m. på bakre halvan av hållplatsen. Några av mina egna skräckexempel är från SL-linje 515 och hållplatserna Sundbybergs skola i bägge riktningar samt Näckrosens t-banestation mot Sumpan. Där finns det turligt nog markering i gatan för att visa hur långt hållplatsläget är och hur långt fram man bör köra... för stannar man vid topptavlan eller vid väntkuren så står annars mer än halva bussen kvar ut i gatan vilket inte är vare sig bra reklam för SL eller så särdeles säkert alla gånger. Tanken är ju att bussen ska komma upp jämsides med trottoaren och det senare är nog extra viktigt numera om man ska kunna operera handikappramper mm. men även för att folk i gemen sällan tänker på att det blir en bra bit högre om man ska kliva rätt ned på gatan.

Kruxet är väl att man ofta inte frågat yrkesfolket om vissa lösningar har varit praktiskt gångbara när man byggt om hållplatslägen etc. Istället så har man utgått från estetik före det praktiska. Lite påminner det om sådana där lekmattor i grå plast med påtryckta gator som man hade när man var liten. På dess parkeringsplatser kunde t.ex. leksaksbilar parkeras, men bara direkt dörr mot dörr och så parkerar ju ingen i verkligheten. Tyvärr gäller dock verkliga förhållanden för många hållplatslägen även fast deras arkitekter har utgått från en fantasivärld med andra regler. I många fall så verkar t.ex. ingen ha brytt sig så särdeles om ifall en buss kan angöra och hinna räta upp sig. Precis som med lekmattor mm. så verkar vissa ansvariga istället tro att man t.ex. kan stanna i höjd med en hållplats och sedan vrida alla hjul i 90° vinkel för att angöra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman