Huvudmeny

Dyrt med buss?

Startat av 737, 16 juli 2009, 08:17:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

737

#15
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 08:28:08 AM
En viktig faktor är ju dock den att flygbränslet är dels både obeskattat och momsfritt.
"I princip" kan man köra ett fordon drivet med diesel med just jetbränsle..  ;D 8)

Någon som vet vad en liter AV-GAS (AViation- GASoline) kostar och vad får en större bussparksägare betala för en liter MK1 diesel?

/Bengt

AVGAS är inte jetbränsle. AVGAS är propellermotorbensin. Jetbränsle heter JET-A1 eller liknande.

På Shells hemsida står det att man tar mellan 17:40 och 20:90 per liter Avgas 100 LL (propellermotorbensin) samt 7:55 för Jet A-1. Några flygplatser i landet har ett något högre pris för Jet A-1.

Enligt Riksdagsbeslut skall koldioxidskatt samt energiskatt debiteras leveranser av Avgas 100LL
per den 1 juli 2008. Skattepålägget som är inkluderat i ovanstående listpris på Avgas 100LL är 628 öre/liter.

737

Citat från: Jan skrivet 18 juli 2009, 09:08:32 AM

samtliga vuxen biljetter


Här kan det ligga en förklaring. Den grupp jag tittade på bestod av relativt många barn i tonåren. Och ibland blir man vuxen vid 11, ibland vid 26. Sen är det väl olika rabattsatser för barn också. Och det påverkar ju helheten. Bilen har för övrigt 100 % rabatt för medföljande barn, men ska man bara skicka barn med bil blir det 100 % tillägg (man måste köra tom hem...)

Den slutsats jag tror man måste dra är att det inte gåratt säga vad som är billigast generellt. Det måste göras jämförelse vid varje resa, baserat på när man vill/behöver/kan åka, hur många man är.

Jan

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 09:32:41 AM
MalmöAviation tar 499:- för en enkel biljett Malmö - Stockholm / Bromma i ett sommarerbjudande nu när "plastkorten" har ledigt..  8)
Men det kräver ju att man har två veckor framförhållning och inte behöver köpa biljetten på stört.

/Bengt

Min priser var idag lördagen den 18 juli. Visst kan man med framförhållning få ner priserna på buss, tåg och flyg.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: 737 skrivet 18 juli 2009, 10:54:43 AM
Den slutsats jag tror man måste dra är att det inte gåratt säga vad som är billigast generellt. Det måste göras jämförelse vid varje resa, baserat på när man vill/behöver/kan åka, hur många man är.

Exakt. Det var ju också vad jag skrev redan i går kväll. Det är väldigt många faktorer priset beror på:
1. Gruppens sammansättning av vuxna och barn/ungdomar.
2. Hur lång tid innan man kan boka.
3. När på året bokningen görs.
4. Hur mycket kringkostnader (typ resa flygplatsen-centrum) som tillkommer.
5. Vilka dagar man skall åka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 22:56:10 PM
Bussarna och tågen har inte sämre beläggning ("kabinfaktor") än flyget. Expressbussarnas beläggning är betydligt högre än 35 procent. Och som om detta inte skulle räcka: varför ökar bussen och tåget sina marknadsandelar medan flyget tappar.
Nej, det är helt enkelt så att precis som man kan få tag i ett klädesplagg någon enstaka gång billigare hos den lokala klädeshandlaren än i Ullared så kan man någon gång få billigare flygresa än bussresa. Men därför kan man inte säga att flyget generelltär billigare. Det här är väl inte konstigare än att man undersöker priserna på olika sätt att resa och väljer det som passar bäst. Och varför skulle bussen alltid vara billigast att åka med?
Jo, det är sant att beläggningen är högre, Swebus anger ju ungefär att ha 38 passagerare per avgång i sina officiella siffror. Nu räknade jag med en fördel som flyget och till viss del tåget har framför bussen, att fler resnärer åker en kortare sträcka med bussen. Alltså är det lättare att få "fullt" på en del av sträckan och få gå halvfull resterande del, med mindre inkomster som följd. Det är ju trots allt hur stor "kabinfaktor" man vågar räkna med i sina kalkyler det handlar om, och skulle jag själv driva sådan trafik, skulle jag nog aldrig lägga mig över 50% beläggning sett på hela sträckan i beräkningen. Däremot har man förstås också bättre möjlighet att köra en buss som inte är full, eftersom det ändå är en liten enhet och det är därför lättare att hålla koll på marginalerna. Sedan har det skilt sig åt mellan bussföretagen också där Swebus har haft en bra beläggning, medan ju gamla "Säfflebuss" hade en betydligt sämre "kabinfaktor", vilket ju visar sig i deras nya koncept där de nästan bara kör på de stora resdagarna i veckan.  Nåväl, mitt resonemang handlade nog snarast som en kommentar till vad kostnaderna ligger på för de olika restyperna. Där flyget måste ha ett fyra gånger så högt genomsnittspris gentemot bussbolagen och kanske inte att man kan få ett billigare pris någon gång.

Bengt Jönsson

Citat från: Omnilasse skrivet 18 juli 2009, 18:08:34 PM
Jo, det är sant att beläggningen är högre, Swebus anger ju ungefär att ha 38 passagerare per avgång i sina officiella siffror. Nu räknade jag med en fördel som flyget och till viss del tåget har framför bussen, att fler resnärer åker en kortare sträcka med bussen. Alltså är det lättare att få "fullt" på en del av sträckan och få gå halvfull resterande del, med mindre inkomster som följd. Det är ju trots allt hur stor "kabinfaktor" man vågar räkna med i sina kalkyler det handlar om, och skulle jag själv driva sådan trafik, skulle jag nog aldrig lägga mig över 50% beläggning sett på hela sträckan i beräkningen. Däremot har man förstås också bättre möjlighet att köra en buss som inte är full, eftersom det ändå är en liten enhet och det är därför lättare att hålla koll på marginalerna. Sedan har det skilt sig åt mellan bussföretagen också där Swebus har haft en bra beläggning, medan ju gamla "Säfflebuss" hade en betydligt sämre "kabinfaktor", vilket ju visar sig i deras nya koncept där de nästan bara kör på de stora resdagarna i veckan.  Nåväl, mitt resonemang handlade nog snarast som en kommentar till vad kostnaderna ligger på för de olika restyperna. Där flyget måste ha ett fyra gånger så högt genomsnittspris gentemot bussbolagen och kanske inte att man kan få ett billigare pris någon gång.

"Gamla Säfflebussen" hade en tur Sthlm - Göteborg via Eskilstuna - Örebro - Mariestad - Lidköping - Vänersborg - Trollhättan - Gbg och beläggningen (kabinfaktorn) på den rutten var minst sagt låg.  Trots att den gick non-stop Sthlm - Örebro (och inte som dagens Swebus Express på sträckan) var det inte många resande.

/Bengt