UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka

Startat av 76, 03 januari 2009, 19:31:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Richard skrivet 04 januari 2009, 12:45:51 PM
Alltså vad är detta för en diskussion om man har ett system som är till för att döva och synskadade ska kunna åka kollektivt så ska det systemet fungera, varför ska man behöva säga till föraren om man är synskadad eller hörselskadad?

Ja, varför ska man ens behöva kommunicera?
-Varför ska coola grabben Lelle på 24 år behöva säga att man åker på ungdomsbiljett för 15 kr? Det räcker ju att slänga fram en tjuga och då knappar självklart inte föraren ut en vuxenbiljett på 20 kr (för 26-åringar och uppåt), då föraren självklart läst Lelles tankar.
-Varför ska jag som turist behöva fråga föraren om vart bussen går? Hellre hoppa på och hoppas att bussen går till just mitt resmål.
-Varför ska gamla tant Agda behöva säga till föraren var hon ska av, så att föraren från början vet att han/hon ska köra nära kanten och sänka bussen? Alla förare i staden bör ju veta var Agda bor, och att hon alltid åker till ICA Nära på onsdagar udda veckor.

Jag kör heldöva, blinda, synskadade, pensionärer, rullstolburna samt osäkra turister regelbundet i tätortstrafik, och ingen av dessa har hittills haft några större problem att kommunicera eller be om assistans, och alla kommer de av på rätt ställen. De som åker fel är i regel alltid friska yngre män som antar att linjen med rätt nummer går dit de ska, men som alltför sent inser att de åkt i fel åkriktning i 15-20 minuter.

virtual1

Alltså, det här är ju bara jättespännande! Att diskussionen ens finns????? - Jag som åker sjukt mycket buss tror jag har blivit störd över för höga hållplatsutrop två eller tre gånger totalt under alla år, däremot har jag blivit toligt förbannad ett tjugo-trettiotal gånger då man fått sätta örat o istort sett pressa dem mot högtalarna för att höra utropen - detta dock aldrig i Stockholms län ska sägas! - vari ligger problemet? Ungdomar eller barn som skriker stör tusen ggr mer än vad hpl-utropen gör, o det har passagerare stått ut med i årtioenden utan att ge upp bussåkandet! Att utropen finns tycker jag är underbart, använd dem - de som klagar kanske inte ska åka buss överhuvutaget istället? Är jag på en ort som jag aldrig vart på tidigare o vet att jag ska av någonstans som jag än mindre vart på tidigare, då hjälper ju utropen sjukt mycket! Sheez...

Richard1250

#17
Citat från: Verspieder skrivet 05 januari 2009, 19:06:01 PM
Ja, varför ska man ens behöva kommunicera?
-Varför ska coola grabben Lelle på 24 år behöva säga att man åker på ungdomsbiljett för 15 kr? Det räcker ju att slänga fram en tjuga och då knappar självklart inte föraren ut en vuxenbiljett på 20 kr (för 26-åringar och uppåt), då föraren självklart läst Lelles tankar.
-Varför ska jag som turist behöva fråga föraren om vart bussen går? Hellre hoppa på och hoppas att bussen går till just mitt resmål.
-Varför ska gamla tant Agda behöva säga till föraren var hon ska av, så att föraren från början vet att han/hon ska köra nära kanten och sänka bussen? Alla förare i staden bör ju veta var Agda bor, och att hon alltid åker till ICA Nära på onsdagar udda veckor.

Jag kör heldöva, blinda, synskadade, pensionärer, rullstolburna samt osäkra turister regelbundet i tätortstrafik, och ingen av dessa har hittills haft några större problem att kommunicera eller be om assistans, och alla kommer de av på rätt ställen. De som åker fel är i regel alltid friska yngre män som antar att linjen med rätt nummer går dit de ska, men som alltför sent inser att de åkt i fel åkriktning i 15-20 minuter.

Jag säger inte att man inte ska fråga föraren om man behöver hjälp, jag säger bara att det inte ska vara så att man måste göra det om det finns ett sytem i bussen som ändå ropar ut hållplatser.

Att kommunicera  med föraren är ju något som man själv väljer att göra och det är inget fel i det vill gärna göra klart att det inte är det jag menar, men det ska finnas möjlighet att åka utan att be om förarens hjälp om man har ett funktionshinder.
Att be föraren om hjälp är absolut inte fel det heller, finns många förare som är mer än hjälpsamma och hjälper resenärer till rätt avstigningshållplats.

Dessutom hur många gånger har man inte märkt när någon frågar föraren om var dom ska stiga av och föraren säger att det kan du kolla på displayen och hållplatsutropet

Nu så tycker jag att jag börjar återupprepa mina svar här så detta blir sitta kommentaren.

// Richard

RoTe

Bussen är till för alla...

Har ni tänkt på detta då? Rullstolsburna... De ska ju kunna åka buss är det bestämt, därför köper man lyftar osv för sjuka pengar. Men ingen använder dom! Varför? Det ska jag berätta.

För att lasta en rullstolsburen måste man (lågentrevagn):

Lås upp rampen, ta av skyddet.
Slå loss spärren för att fälla ut den, den sitter fast eftersom den aldrig används.
Fäll ut rampen och försök placera den i hålet i golvet.
Leta på en penna eller liknande för att peta bort gruset i hålet.
Placera rampen i hålet.
Leta reda på remmarna för surrning av rullstol. Har man tur finns alla.
Försök sätt fast dessa i golvet.
Leta reda på pennan eller vad du nu använde för att peta grus med.
Peta bort gruset i skenorna tills verktyget går av. Leta reda på nytt verktyg, peta grus.
Sätt fast remmarna i golvet.
Rulla på personen.
Spänn fast stolen.
Spänn fast midjebältet.
Fäll ihop rampen. Rampen kärvar.
Sparka på rampen så den går i lås.
Dörren går ej att stänga.
Fäll ut rampen, ta bort gruset som ligger i vägen.
Fäll ihop rampen.
Stäng dörren.
KÖR! Nu ligger du om du inte tidigare varit försenad ca 10-15 minuter sen.
Kontakta DL för att meddela att alla passagerare kommer missa sina anslutningar.
Ska nu den rullstolsburne av innan slutstationen måste proceduren upprepas och du blir 30 minuter sen. Ska denne av på slutstationen kan du i alla fall släppa av passagerarna först.
Att få av den rullstolsburne tar sedan ett antal minuter till och din vilotid kommer inte räcka. Ersättningsbuss måste ut för att ta din nästa tur.

Ja just ja, varför sker inte detta då? Jo, den rullstolsburne är fullt medveten om detta jag beskrivit ovan så denne tar färdtjänst istället. Men bussen är till för alla!

j-a

Citat från: RoTe skrivet 05 januari 2009, 22:59:22 PM
Bussen är till för alla...

Har ni tänkt på detta då? Rullstolsburna... De ska ju kunna åka buss är det bestämt, därför köper man lyftar osv för sjuka pengar. Men ingen använder dom! Varför? Det ska jag berätta.

För att lasta en rullstolsburen måste man (lågentrevagn):

Lås upp rampen, ta av skyddet.
Slå loss spärren för att fälla ut den, den sitter fast eftersom den aldrig används.
Fäll ut rampen och försök placera den i hålet i golvet.
Leta på en penna eller liknande för att peta bort gruset i hålet.
Placera rampen i hålet.
Leta reda på remmarna för surrning av rullstol. Har man tur finns alla.
Försök sätt fast dessa i golvet.
Leta reda på pennan eller vad du nu använde för att peta grus med.
Peta bort gruset i skenorna tills verktyget går av. Leta reda på nytt verktyg, peta grus.
Sätt fast remmarna i golvet.
Rulla på personen.
Spänn fast stolen.
Spänn fast midjebältet.
Fäll ihop rampen. Rampen kärvar.
Sparka på rampen så den går i lås.
Dörren går ej att stänga.
Fäll ut rampen, ta bort gruset som ligger i vägen.
Fäll ihop rampen.
Stäng dörren.
KÖR! Nu ligger du om du inte tidigare varit försenad ca 10-15 minuter sen.
Kontakta DL för att meddela att alla passagerare kommer missa sina anslutningar.
Ska nu den rullstolsburne av innan slutstationen måste proceduren upprepas och du blir 30 minuter sen. Ska denne av på slutstationen kan du i alla fall släppa av passagerarna först.
Att få av den rullstolsburne tar sedan ett antal minuter till och din vilotid kommer inte räcka. Ersättningsbuss måste ut för att ta din nästa tur.

Ja just ja, varför sker inte detta då? Jo, den rullstolsburne är fullt medveten om detta jag beskrivit ovan så denne tar färdtjänst istället. Men bussen är till för alla!
Jamen så är ju verkligheten,

Jonas

Nu kanske man inte ska jämföra rullstolsramper med hållplatsutrop även om båda i viss mån är till för personer med funktionshinder (Utropet används dock av fler än bara funktionshindrande).

De ramper som du beskriver verkar onekligen krångliga att använda.
Här i Uppsala behöver föraren bara trycka på en knapp på instrumentpanelen så går rampen ut automatiskt, och inte behöver de spänna fast rullstolarna heller(de räknas som stående pass, se tidigare inlägg i frågan).
MEN precis som ni har problem med kärvande ramper förekommer det här med, just pga att de används väldigt sällan och kärvar våra kan man inte göra speciellt mycket åt det.
Tror nog att det är svårt att ta fram en ramp som fungerar i alla lägen om den inte används regelbundet.

Tanken på att hela samhället ska handikappanpassas är nog bra och alla håller nog med om att ALLA ska kunna ta del av de samhällsfunktioner som finns oavsett funktionhinder.
Men att sedan omsätta denna tanke till praktik blir nog väldigt väldigt dyrt eller helt omöjligt(iaf i vissa fall).
Frågan är ju också vem som ska betala?
T.ex en affärsinnehavare/fastighetsägare som äger en gammal fastighet(typ i gamla stan i sthlm) som behöver en helt ny entré för att kunna få in en rullstol (för x-antal 1000kr), vem betalar det?
Och om fastigheten är K-märkt och således inte får göras om till utseendet, hur gör man då?

Ersa

Citat från: Richard skrivet 05 januari 2009, 21:11:45 PM
Jag säger inte att man inte ska fråga föraren om man behöver hjälp, jag säger bara att det inte ska vara så att man måste göra det om det finns ett sytem i bussen som ändå ropar ut hållplatser.

Det håller jag med om.

Visst ska ett utropssystem användas, men i lagom mängd. Om volymen är för låg för vissa situationer (eftermiddagstrafik) måste den höjas, och om den är för hög (morgonpendling) måste den kunna sänkas. Liksom innerbelysningen måste man kunna hitta ett läge som passar just den linje och tid man kör just då för att passagerarna ska trivas.

Citat från: Z skrivet 04 januari 2009, 16:40:45 PM
och JA, det är diskiminerande att säga till om att man har ett funktionshinder!

Och jag tycker inte att man är "diskriminerad" om man måste förklara sig pga att bussen helt saknar utrop, för då kan man ju som synskadad t.ex aldrig någonsin alls åka buss utanför städerna i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Eller norra Finlands landsbygd.

Muk

Man behöver väl inte säga att man är handikappad för att få hjälp med att komma av på rätt ställe. Även med hållplatsutrop kan man behöva chaufförens hjälp. Om man ska till ett nytt ställe är inte alltid hållplatsnamnen helt logiska. Jag är inte handikappad, men nyttjar gärna den lokalkunskap som chauffören kan bistå med. Hållplatsutrop kan ju dessutom vara i ofas med själva resan. Jag har själv varit med om att utropet legat 2-3 hållplatser fel och då är det inte mycket till hjälp.  :)

RoTe

Fråga:

Hur kommer den synskadade på rätt buss utan att fråga vilken linje det är? Ska bussarna har externa högtalare som säger Linje 821 mot Tierp så fort man stannar?

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 06 januari 2009, 13:21:28 PM
Fråga:

Hur kommer den synskadade på rätt buss utan att fråga vilken linje det är? Ska bussarna har externa högtalare som säger Linje 821 mot Tierp så fort man stannar?

Vet inte hur det är med UL, men funktionen finns redan på andra håll. I Umeå har alla stadsbussar denna funktion, och då ropas t.ex "Linje 1 mot Umedalen" ut så fort framdörren öppnas när man stannat vid en hpl. Även SL:s BussPC lär även ha denna möjlighet att koppla in på alla SL-vagnar i länet, bara man monterar en högtalare. Denna funktion finns säkert på ännu fler ställen i landet.

Björn Ax

Dom enda swebus bussarna som hade externa högtalare var dom nya etanol scaniorna men dom e ju borta nu från swebus uppsala.

På GUB finns det några bussar med externa högtalare men dom används inte för det ändamålet iaf.